Olie voor brushless motor? Vastlopertje?

• Topicstarter Topicstarter Mirco
  • Startdatum Startdatum
M

Mirco

Guest
Hallo, ik heb een brushless outrunner motortje op mijn wingdragon zitten, heeft het al een tijd ontzettend goed gedaan. Vandaag echter sloeg de motor tijdens het vliegen met kracht af, maakt daarbij een soort hard scheet-geluid :confused: . Een aantal seconden later doet ie het weer, maar als je m redelijk vol opengooit, herhaalt het afslaan zich. In de hand ook even geprobeerd, dan slaat ie ook af zodra je 'm meer dan zo'n 70% opengooit. Hij staat zo abrupt stil, dat de propellor vervolgens zelfs een aantal slagen de verkeerde kant op draait! Voor mij een nieuw fenomeen.

2 vragen:
- weet iemand wat hier gebeurt?
- kan je WD40 in een brushless motortje spuiten, of is dat juist schadelijk?

Olie in de motor heeft geen zin. Je smeert hier alleen de lagers mee. Voor de rest heeft het geen zin.
Controleer een GOED de verbindingen tussen motor en regelaar, en accu en regelaar. Waarschijnlijk zit hier het probleem.

Hallo, ik heb een brushless outrunner motortje op mijn wingdragon zitten, heeft het al een tijd ontzettend goed gedaan. Vandaag echter sloeg de motor tijdens het vliegen met kracht af, maakt daarbij een soort hard scheet-geluid :confused: . Een aantal seconden later doet ie het weer, maar als je m redelijk vol opengooit, herhaalt het afslaan zich. In de hand ook even geprobeerd, dan slaat ie ook af zodra je 'm meer dan zo'n 70% opengooit. Hij staat zo abrupt stil, dat de propellor vervolgens zelfs een aantal slagen de verkeerde kant op draait! Voor mij een nieuw fenomeen.

2 vragen:

ALS je dan al olie wil gaan proberen, ga dan niet wd40 erin doen, dat is funest.
Haal dan bij je lokale modelbouwwinkel speciale lagerolie.

Haal de polen van je motor eens los, en houdt ze per twee tegen elkaar aan.
Voel hoe de motor stroef draait, en controller of dat in de twee andere combo's hetzelfde aanvoelt, misschien is een fase niet lekker ofzo ?

Ik heb het zelfde probleem met mijn oudere motoren. Meestal helpt een nieuw lager setje van een paar euro en een nieuw asje. Als je lagers niet lekker meer zijn gaat je motor lawaai maken ,overslaan en trillen.

Bij verbrandings motoren worden de lagers ook gesmeerd en veel mensen vergeten af en toe een klein druppie olie in de lagers van hun borsteloze motortjes te gooien. Gewoon met een naaldje een klein beetje er tussen laten lopen.
Naaimachine olie kost bijna niks en je hebt aan een flesje genoeg om de hele club van olie to voorzien tot de volgende eeuw ;-)

Hey, thanx voor advies! Mijn wingdragon maakt zo nu en dan wat crashes mee, ik denk dat het echte probleem inderdaad in de connectoren zat, ze bleken wat losgeschoten - er zat isolatietape omheen, dus dat was niet goed zichtbaar. Als het minder waait ga ik vliegen, hoop dat het nu over is. Bedankt ook voor de overige tips!

Hoe voelt de motor aan als je hem met de hand draait? Voel je mechanische weerstand of alleen maar de 'hobbeltjes' van het magnetisme (Eng. 'cogging', Du 'rasten'.
Motor nergens mee smeren, trekt alleen maar rotzooi aan.

2 vragen:

Nooit geen olie of nog erger WD-40 gebruiken .
Als een lager defekt zou zijn gewoon een nieuwe er in .
Maar dat komt zelden voor .
Hoogstens door een Prop die niet uitgebalanceerd is .

Ik zou denken dat de accu leeg was en de regelaar hem dan plotz op de rem gooit . ;)

Kleine lagertjes kunnen een motor niet meerdere keren zo afremmen .

Mvg Johan

Vandaag een half uur probleemloos gevlogen - het waren dus inderdaad de connectoren, die alleen maar tegen elkaar aanzaten binnen het isolatietape, maar niet meer strak IN elkaar zaten. Blijkbaar veroorzaakt dat bij een te hoge stroom een heuse remactie. Heb er dus (net op tijd) geen olie in gegooid. Nogmaals, bedankt voor tips en advies!

Klopt, als een van de polen los komt dan krijgt de motor een plotselinge tegenwerking en zal dan hard tot stilstand komen. Ik heb dat eens getest door wat bij jou per ongeluk is gebeurd. Het lijkt dan echt of hij vast slaat en met een flinke klap ook :D

Back