Om assen vast te zetten: lock-tight

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door jakkobink, 10 nov 2009.

  1. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Beste knutselaars,
    Telkens blijven mijn assen loslopen van mijn crawler loslopen. Het gaat om de aandrijf assen tussen transmissie en wielassen. Nu weet ik dat er in veel ijzerhandels locktight te koop is. Zo ook in Zwolle. Waar ik werk in de stad ook vast. Het probleem is dat ALS ze het al kennen dat ze het niet hebben en het belangrijste: niet de soort die ik wil hebben. Ik wil mijn assen er weer af kunnen halen voor onderhoud/ inbouwen hop-up's enz. Dus het moet muurvast zitten, maar niet múúrvast. Op het forum heeft een draadje gestaan waarin verschillende soorten locktights stonden mét de winkel waar het evt. te koop is. Nu kan ik het draadje niet vinden en heb ik advies nodig over welke locktight te kopen. Liever eerst testen met een locktight die ik zeker weer los krijg dan dat ik alles met een soldeerbout en acceton weer los moet werken ;)
    Ik heb het nu tijdelijk vastgezet met nagellak en siliconen lijm. Maar dat loopt ook los na 30min op de stenen te hebben gespeeld.

    Alvast bedankt,
    Jakko
     
  2. Mark DRC2

    Mark DRC2

    Lid geworden:
    6 jul 2006
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Heerlen
    Ontvet de schroefjes en de schroefdraad alvorens je locktight gebruikt. Laat je modelbouwhandelaar de locktight van Tamiya of Axial bestellen, dat spul heeft bewezen dat het werkt bij crawlers en is ook zonder geweld weer los te halen
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Bison lockbond (blauw) bij de dhz(gamma praxis) zaak, goedkoop, en goed, en een mooi klein felsje ipv een halve liter!

    Ideaal, niets ontvetten, een druppeltje,NIET MEER!!, erop, en klaar....
    Wel even laten drogen....
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies vast wilt zetten.
    Als het om een borgschroefje gaat, kun je een simpel threadlock middeltje gebruiken, zoals inderdaad Bison lockbond of Loctite 222 of 243.
    Voor cilindrische montage kun je beter Loctite 638 gebruiken (maar eigenlijk ga ik er niet van uit dat je dat bedoeld)
    Een ding is zeker: muurvast maar toch eenvoudig te demonteren gaat niet samen!
    Voor het volledige Loctite-overzicht: Full - Henkel
     
  5. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik gebruik al jaren locktite 243 in de modelbouw, das ook de meest gangbare.
     
  6. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    YES! Dank u allen dit was precies de info waarnaar ik opzoek was. Oh houd u vast, nu gaat het snel met de bouw van mijn crawler! De kinderziekten worden al iets minder...wie weet over een paar maandjes dat ik er helemaal klaar voor ben!
    Jakko
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    De blauwe van Tamiya werkt perfect, en is (redelijk) goedkoop.. hier kost het net geen 5 euro voor 10ml tube...
    Gebruik het zelfs op mn Savage, en ook daar, laat het niet los.
     
  8. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Ik heb het in huis! Maandag kan ik weer verder met bouwen want ik ben nu thuis..de auto op mijn werk. Het afscheid was moeilijk vanmiddag maar hij kon niet mee. :(
    Jakko
     
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    ik dacht dat er bij de bouwkits altijd een tubetje vet en draadborg zat,
    mvg markioo
     

Deel Deze Pagina