ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

geachte medezeilers,
Ik wilde jullie graag wat foto's tonen van de verbouwing en het resultaat maar bij mijn pogingen zet ik een heel album op straat ipv enkele foto's.Hoe werkt dat ?
groetjes,
Atarie
 
Hier een instructie. Als je je foto's op een forumalbum wilt opslaan, hoef je alleen het filmpje (even een klein stukje naar beneden scrollen) te bekijken.

Groet,

Ad Bakker
 
vaanzeiler in RC uitvoering (foto's )

helas viel de duisternis snel in , maar de korte proefvaart voldeed aan de verwachtingen.
Foto-TQXFSL7A.jpg
Foto-BFRL8AL6.jpg
 
vaanzeiler (A-class ?)

;)Beste René ,
Bedankt voor je reactie, maar voor jou uit Belgie is het misschien verrassend te weten dat dit geen A-class is maar een boot destijds volgens jullie Nationale Reeks formule ontworpen door een landgenoot van je.De naam ben ik kwijt.De tekening is gearchiveerd bij de NVM onder no 10.08.002.
In de jaren 60-begin 70 zijn er in Schiedam een stuk of 6 in hout (waaronder die van mij) en wat polyester exemplaren van gebouwd (de laatste door de heer Hoogerwerff sr. uit Rotterdam).
Tweemaal per togen wij naar Antwerpen om in een bassin , waarin vroeger tunneldelen waren gebouwd, tegen de Antwerpse modeljachtclub te varen.De inzet was een een wisseltrofee in de vorm van een zilveren schaalmodel (ca 1:10) van dit jacht.
Nog wat details : gewicht ong 13.5 kg (ballst 9 kg lood)
Zeilopp. ca 68 dm2
winch Hitec 785
roerservo Hitec 7985
zender Spektrum dx5E
groetjes,
Atarie
 
Nu je het gewicht vermeld weet ik dat het geen A clas is, ben in 63 mijn militaire dienst gaan doen en geen contact niet meer gehad met de club.
Heb nog juist de verhuis meegemaakt van het Rivierenhof naar de Imalso put.
 
Beste atari rené en isola2,
waarschijnlijk hebben we mekaar goed gekend vroeger, ik ben al 54 jaar lid van de KMYCA.
Ik heb een nationale reeks van ontwerpen Mr Heydt tekening naam "jubilee" (mijn "TEIVA"), en een a klas van admiraal Turner( mijn "tehani", nu omgebouwd tot RC zeiler) . Ik heb foto's van de oude wisselbekers die ik ooit won met beide schepen op het galgenweel en de vijver naast de jachtklub. Heb interesse om oude foto's van toen uit te wisselen.
Groetjes
Wilfried
 
Jubilee

Beste Wilfried,
Mijn boot is , vergat ik te vermelden , ook een Jubilee.Ik heb geen foto's uit die jaren , wel een dagboek uit die tijd dat vermeldt dat we op 30 mei 1970 naar Antwerpen togen en daar een pak slaag van de heer Creten kregen en die met de wisselprijs ging strijken.
Groeten,
Atarie;)
 
de foto's en andere antieke nationale reeks

Hi atari rene en isola2,

1970 moet zwaar op de maag gelegen hebben.........
ik heb toch wel enkele foto's van de jaren rond en 1970. Van de meeste mensen op de foto's ben ik de naam wel kwijt na zovele jaren maar ik herken wel vader Hoogewerf, misschien sta jij er ook wel op. Ook jullie schepen staan er zeker op. Als je wedstrijden meegevaren hebt met de a klasse ,daarvan heb ik meer foto's.
Ik kan ze sturen met wetransfer.com ( dat neemt wel wat tijd, en ik kan tot 2 giga versturen) als ik een-je e-mail adres heb.

Mijn vraag : ik ben in het bezit gekomen van een oude zeer mooi gebouwde nationale reeks van rond de oorlog denk ik ,in elk geval van toen de KMYCA nog geen koninklijke klub was maar gewoon MYCA. Ook de breedte van de spiegel wijst op een oud ontwerp, het zeilplan is "modern" en het windroer ook
Het schip heet PHILFERN -MYCA, en op de spiegel plakte een plakkaatje met " Van Ruyssevelt- Antwerpen"
Ik heb het schip mooi kunnen restaureren MAAR de kiel ontbrak
Bij opzoeking in de oude annalen van de klub vind ik niks terug, ook de nog "levende" vrienden kunnen me niet helpen.
Dus: enkele vragen
Vragen: wie was de bouwer , bouwjaar, wat was de naam van het plan, en hebben jullie soms het plan van dat schip ( dit zou me toelaten om de kiel bij te maken)
Alvast bedankt
wilfried.creten@telenet.be
 
Wilfried, ben gister avond nog samen met Erik Baeten op een feestje geweest, die is tot 72 in de klub gebleven .
Ga eens rommelen in de oude doos foto's ;)
 
oude nationale reeks (zonder kiel)

Wilfried,
Mocht er geen plan van die ballast kiel opduiken dan is er nog een weliswaar omslachtige maar wel uitdagende manier om je restauratie met een kiel te bekronen.
Je kan mallen maken van de boot en de ' offsets ' daar van inlezen in een programma zoals Delftship (ISOLA is daar een expert in...).Vervolgens een fictieve kiel eraan hangen en daarna waterverplaatsing en ligging drukkingspunt (is ' zwaartepunt " onderwaterschip)bepalen.
Bovendien zou het zeer wenselijk zijn als er een bijv.een waterlijn geverfd is op het model.
Bij het het bekende zeiloppervlak is vervolgens met een benaderingsformule de vereiste waterverplaatsing (= totaal gewicht boot) te bepalen die weer bij een bepaalde diepgang van de boot behoort.
Gewicht boot zonder kiel is bekend , dus blijft over gewicht kiel !
Uiteraard moeten we ook letten op de positie van het lateraal punt van het onderwaterschip tov de vorm van het zeil.
Genoeg variabelen om op te letten dus...
Al itererend is er vast wel een kiel te ontwerpen bij dat oude jachtje ,
;)Groetjes,
Atarie
 
Wilfried plaats eens een foto van het schip, misschien kunnen we dan aan de hand van het kiel raakvlak inschatten wat de vorm was :confused:
 
hey atarie en isola2,

weet dat met delfship en andere programmas dit "probleem" op te lossen is.Ik bezit hiervoor wel zowat alle gegevens en hulpmiddelen.
Het "probleem is tweeerlei: -
-ik zal nooit met het schip varen, ik heb hiervoor mijn eigen TEIVA en TEHANI
-acuut tijdprobleem door mijn te drukke bezigheden en te vele hobbies
dus er is wel een goede motivatie maar geen enkele dringende reden , daarom hoop ik aan de originele plans te geraken (dit ook om mijn dossiers te vervolledigen). Verder staat het schip nu in mijn living samen met de andere, en is de vrije hoogte tussen mast en plafond 2 cm...........dus een kiel kan er niet op op die plaats
Een foto, het lukt me niet om ze er op te zetten ( waarschijnlijk te groot in piksels) ik probeer nog wel, maar in elk geval, buiten de brede spiegel trekt hij enorm op de fotos van de jubilee hierboven. Mijn Jubilee ( TEIVA) en dit jacht staan naast mekaar in de living, en buiten de spiegels zouden het tweelingen kunnen zijn. De mast is wel hoger dan die van TEIVA, om een veel groter zeil toe te laten voor ekstreem lage windkracht ( Teiva staat wel op zijn kiel)

groetjes

Wilfried
 
foto's ex vaanzeiler

beste zeilers,
Vanmiddag nog kilometers gezeild met mijn verbouwde (ex)-vaanzeiler.Mooie, lange kruisrakken op de plassen rond de Willem Alexander roeibaan bij Zevenhuizen.Ik moest tijdens het zeilen denken aan een site van een engelse modelyacht club waar op stond "..if you see this you wonder why you have ben waiting so long.."
Atarie
Foto-3OPW3YJI.jpg
 
Machtig zicht, zo te zien kan deze redelijk wat wind verdragen + nog een voordeel van een retro model de kiel pikt geen waterplanten op ,
waar je met een bulbkiel wel last van hebt.
Telkens ik ben gaan zwemmen was de oorzaak onbestuurbaar door opgepikte waterplanten.
 
Die beker, was dat niet een schaal ondersteund door zwanen? Of was dat voorde A klasse ?
Zelf had ik een modernere NR. Dat was een Marbelehead met een klein stukje eraan zodat hij tenminste 1m30 lang was, conform de klasseregels. Maar wie wat waren de klasse regels? Wie heeft ze ?

Die bak in Antwerpen was lastigzeilen, hoge kanten die voor een behoorlijke luwte opsommige plekken zorgde.
 
Back
Top