Ombouw + afstellen draaibank metalworker 300

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Cheeta, 13 aug 2009.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Vierklauw: kan me even niet bedenken waar je die voor nodig zou kunnen hebben. Tenminste niet bij het maken van cilinders.
    Snelwissel voor de beitel: erg handig, maar goede zijn wel prijzig.
    Digitale uitlezing: zie snelwissel.

    Verder:
    - meedraaiend center
    - meetklok op statief
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    wat is het verschil tussen een meetklok op statief en een micron meter?

    krijg de indruk dat het doel voor beiden gelijk is? nu kan ik hier uiteraard compleet naast zitten.

    cilinders draaien is 1. maar wil hem ook voor andere dingen gebruiken en dan kan het voorkomen dat ik begin met vierkant staf materiaal. en zover ik weet valt dat niet in te spannen in een 3 klauw.

    *tevens komt er ook een soort terugslagklep *slang breuk beveiliging*

    en deze wordt vanuit 10mm vierkantstaf.

    EDIT: Wat ik terughaal is dat de precisie van een meetklok hoger is. 0.001mm ten opzichte van 0.01mm

    echter denk ik dat ik met mijn bank al moeite zal hebben om op de 0.01mm te komen? zeker met mijn ervarings niveau.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2009
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Micrometer:

    [​IMG]
    Bedoeld om heel precies dikte te meten. Ikzelf gebruik deze nooit. Digitale schuifmaat is nauwkeurig genoeg.

    Meetklok:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Kun je ook diktes mee meten, maar ik gebruik hem vooral om te controleren of het werkstuk niet slingert. Is te verkrijgen in verschillende gradaties van nauwkeurigheid (0.01mm, 0.001mm) en met verschillende max. uitslag (1mm, 2mm, 5mm etc.)
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    oke dus puur ter controle op het slingeren van het werkstuk.

    zo leer je weer wat bij.

    morgen ga ik weer even koekeloeren bij buitelaar.

    de 4 klauw, snelwisselsysteem en meedraaiend center komen gelijk mee.

    overige opties neem ik nog in overweging. dacht dat er een redelijk betaalbaar digitaal uitlees systeem te koop was ca 150 euro. met een extern display.
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    En het uitklokken van bijvoorbeeld je beitelslede, of je werkstukklem op een freestafel......
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik begrijp dat deze dus noodzakelijk is als ik het goed lees?

    wel ben ik erg benieuwd naar het uitklokken van de beitelslede?

    freestafel gebruik ik op dit moment nog niet maar zal ooit (als ik mijn ouders weer zover heb er ook bijkomen) mijn vader wilt nog een boorkolom dus mooie optie om dat gelijk te combineren.
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als je de beitelslede onder een hoek hebt gehad, kun je deze weer exact op 0 graden zetten door de voet op de draaibank te zetten en de taster van de klok op de slede. Als je nu de beitelslede verplaatst, mag de wijzer niet uitslaan. Op die manier kun je dus ook een machineklem haaks op de verdeeltafel zetten, de kop van een freesbank haaks op de tafel zetten, etc.

    Ook als je een werkstuk opnieuw moet inspannen of omdraaien, heb je een meetklok nodig. Zelf gebruik ik de meetklok ook als ik een nieuw stuk materiaal inspan, dat gaat sneller dan op het oog zo slingervrij mogelijk inspannen.
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    oke deze klok zou al moeten voldoen dan neem ik aan?

    Home

    echter nog wel de vraag waar ik zo;n steun vandaan kan halen kan hem niet terug vinden bij buitelaar.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Qua uitslag en aflezing wel. Over de kwaliteit en nauwkeurigheid kan ik niets zeggen.
    Magneetstatieven staan hier
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    nee dat is begrijpelijk maar ik heb zelf eigenlijk nooit problemen gehad met de spullen van buitelaar. Kwamen zover ik kon controleren altijd keurig binnen de specificaties.

    maar goed moet dus rekenen op ca 50 euro voor magneetstatief + meetklok.

    is zeker te overwegen ter vervanging van de micronmeter.
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ben nog wel even benieuwd naar hoe je zou kunnen meten op dat de beitel op het 0 punt staat?

    die van het slingeren snap ik nu doormiddel van de foto zo kun je inderdaad goed zien of die staat te slingeren of niet.

    ik begrijp nu ook wat beter de functie en manier van werken met een meetklok. Zo zie je maar weer ook op internet valt er genoeg te leren.

    en in het fijn metaal bewerken (draaien, frezen, etc) is erg weinig goede informatie te vinden voor beginners.
     
  12. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    0 punt?
    Je bedoeld waarschijnlijk "centerhoogte"?
    Daar zijn meerdere manieren voor.
    De officiele is om je center in de losse kop te zetten, en vervolgens de punt van je beitel (waar deze gaat snijden) gelijk te brengen met het puntje van de center.
    Hier heeft een snelwissel systeem ook voordelen, omdat je het op hoogte brengen van de beitel(houder) met een schroefje kan doen.
    Vaste beitelhouders moet je vaak uitvullen met plaatjes.
    Je kunt ook je beitel ongeveer op hoogte zetten, een keertje vlakken, en kijk hoever je beitel onder center staat (of er boven) en dit vervolgens corrigeren.
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als dat inderdaad de vraag was, ik doe het altijd op de laatste manier.

    Als je bedoelde hoe je m.b.v. een meetklok iets haaks zet t.o.v. de machine, bekijk dan onderstaand filmpje eens. Hier gaat het om een machineklem, maar ik denk dat je je wel kan voorstellen dat je op een vergelijkbare manier de beitelslede exact op 0 graden kunt instellen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    top dan zat ik er met mijn idee niet direct heel veel naast.

    altijd handig om dit soort filmpjes te zien het maakt altijd gelijk heel veel duidelijk.

    is er toevallig ergens een site met informatie over de termen die gebruikt worden?
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    helemaal top die handleiding!

    zoiets zocht ik dus precies. eigenlijk alles staat er bijna wel in vermeld.

    de printer draait weer overuren.

    gelijk weer een vraagje.

    http://www.buitelaar.nl/uimages/4064_FOTO HUIB 1459.jpg

    is dit uberhaupt mogelijk op mijn draaibank of is deze daar te klein en zwak voor? lees dat er nogal wat brute force aan te pas komt?
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
  17. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik heb zelf alleen ervaring met kartelapparaten die je zijdelings tegen het werkstuk duwt. Daar komen inderdaad krachten bij vrij die ik niet op een B&R bankje zou loslaten. Zoiets als deze:

    [​IMG]

    Een eventuele optie zou een knijpkartel-apparaat zijn (degene waarnaar jij linkt is wel erg klein, HB heeft ook grotere) Hierbij wordt geen kracht op de machine uitgeoefend, maar puur en alleen op het werkstuk.
     
  19. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    groter dan 10x10 beitels kunnen niet op dit apparaat.
     
  20. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het kleinste model van dit type heeft ook een opname van 10x10, maar het lijkt alsof de armen verder uit elkaar kunnen:

    [​IMG]

    En je moet nu wel een beetje als een verspaner gaan denken hoor! Dat de originele opname groter is dan de maximale opname van je machine, wil niet zeggen dat e.e.a. niet passend te maken is ;)
     

Deel Deze Pagina