Ombouw loodaccu --> LiPo. geeft wat onduidelijkheid

Beste allemaal,

ik heb me vandaag aangemeld op dit forum, omdat ik denk dat dit de plek is waar ik antwoorden op mijn vragen kan krijgen.

Zal me later nog eens wat beter voorstellen, al zal een deel ook al wel duidelijk worden in dit bericht.

Om maar te beginnen met mijn naam, en de mijn motivatie om mij hier aan te melden;

Ik ben Jaap, en het enige wat ik op dit moment met jullie gemeen heb is dat ik ook iets heb wat op afstand bestuurbaar is op een accu!

Ik ben een zeer fanatiek visser. In der loop der tijd word je steeds fanatieker, en zoals meerder van jullie wel kunnen erkennen, loopt de hobby wat meer uit de hand :) niets mee bedoeld, ik ben zelf ook lid van hetzelfde groepje.

Nu kwam er een voerboot op mijn pad welke ik niet voorbij kon laten gaan. Alleen nu ik de boel eens wat beter bekeken heb, krijg ik tranen in mijn ogen bij het kijken van de bedrading. Geen touw aan vast te knopen, en dan ligt niet geheel aan mijn inzicht:rolling:

Nu sta ik dus op het punt om deze boot eens te gaan upgraden dan wel verantwoord in elkaar te zetten. En na de bedrading stuit ik op een grote 12V 7Ah accu. weegt 2,5KG, max met 0.7Ah te laden, dus 10 uur voor een nieuwe lading. Natuurlijk vaar ik deze niet continu leeg, of gebruik ik hem om 2 uur mee te varen, maar ik vind deze accu's wat achterhaald.
Daarnaast wil ik sowieso nog wat extra capaciteit toevoegen aangezien ik een dieptemeter en een GPS module wil inbouwen. (werkspanning 5V, mag tot 16V input hebben als ik het goed heb)

Nu kwam ik na wat zoeken op het net uit op 3S LiPo's, 11,1V en een capaciteit van 8000mAh is ook niet uitzonderlijk. Over de grote en het gewicht hoef ik me weinig zorgen te maken, aangezien 4 van deze accu's hetzelfde gewicht hebben dan de oude. Laadtijd is aanzienlijk verkort als je het zo al bekijkt; winst :cool:

Mijn idee op dit moment is om 2x een 3S2P te maken uit met dus 4 3s lipo's en deze dan links en rechts in de boot te plaatsen voor een juiste balans. Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik niet precies weet hoe ik geheel moet aansluiten.

Benader ik deze lipo's als accus zet ik ze gewoon parallel en ben ik klaar. Lees alleen veel over liposavers en regelaars geschikt voor lipo om het geheel betrouwbaar te laten werken.

Mijn motorregelaar een graupner Speed profi 40r zou ik denk ik gewoon kunnen blijven gebruiken.<<Motor; Graupner 720 BB>> Alleen heeft deze geen lipo cutt off.

Hoe kan ik hiermee het beste uit de voeten zodat ik controleerbaar mijn celspanning goed houd, en dat het liefst mijn snelheidsregelaar ook begrenst word indien dit mij midden op het water gebeurd. Ik zit namelijk niet te wachten op een buzzer die ten eerste mij kenbaar maakt op het water, en ook iedereen die mij niet gezien heeft, en daarbij ook nog eens de vis verstoord.

Kunnen jullie naar aanleiding mij adviseren hierover, of me wijzen op dingen waar ik nog geen rekening mee gehouden heb ?

m.vr.gr,

Jaap

Beste Jaap, om maar met de deur in huis te vallen ik raad je aan om gewoon die 12V loodaccu te blijven gebruiken. Volgens mij zijn daar meer goede redenen voor dan om te schakelen naar LiPo's. Toegegeven LiPo's kunnen meer energie opslaan dan een loodaccu van dezelfde grootte. Helaas brengen Lipo's ook veel extra zaken met zich mee.
Het laden van een LiPo vergt veel meer aandacht en precisie dan het laden van een loodaccu. Die loodaccu sluit je aan op de lader en je kan hem "vergeten". Je hoeft niet bang te zijn dat er iets fout gaat als je de accu uren of zelfs dagen lang aan de lader laat hangen.
Nu laad je met maximaal 0,7A. Dat is een prima waarde maar het duurt tot wel 14 uur om een lege accu helemaal op te laden. Wil je de accu wat sneller laden dan kan dat vrijwel zeker. Kijk eens goed naar het opschrift op de accu, daar zal waarschijnlijk wel iets op staan als "Initial "(charge) current" of max. (charge) current of in andere bewoordingen. Dat is namelijk de maximale stroom waarmee je die accu volgens de fabrikant mee mag gaan laden. Daarmee kan je de accu misschien in de helft van de tijd laden. Veel sneller kan meestal bij een loodaccu niet.
Lees bij de modelbouw FAQ DIT draadje eens door. Daar kan je veel meer te weten komen over wat je wel en niet moet doen met een loodaccu.

Ook over de LiPo's vind je daar een STUKJE wat je misschien wel eens kunt lezen.

LiPo's vergen daar in tegen veel meer aandacht en als je daar iets vergeet of verkeerd instelt is de kans op problemen veel groter. Een LiPo die verkeerd wordt geladen kan in het ergste geval zelfs ploffen en in de fik vliegen. Een LiPo moet je, net als een loodaccu overigens, nooit leeg opbergen. Als je dat doet zal je LiPo, of loodaccu, binnen vrij korte tijd naar de maan zijn. Dat zal bij een loodaccu binnen enkele dagen tot weken zijn. Bij een LiPo is dat niet meer dan een paar dagen!
Een loodaccu kan je heel lang (zelfs jaren) goed houden als je hem netjes vol laad en vol houdt. Er zijn zelfs nu nog noodstroom systemen die met loodaccu's werken. Die accu's kunnen soms wel 10 jaar oud zijn en nog steeds in prima conditie.
Bij LiPo's begint de veroudering al op het moment van fabricage. De eerste versies van de LiPo waren binnen een jaar of 5 zo ver verouderd zijn dat ze nagenoeg onbruikbaar waren. De moderne LiPo's gaan wel langer mee, hoe lang weet ik echt niet. De oudste LiPo's die ik heb zijn nu rond de 5 jaar oud. Ze werken nog prima maar deze worden niet zo erg zwaar belast.
LiPo's die niet gebruikt worden verouderen toch, dat proces is niet alleen afhankelijk van het gebruik. Bovendien moet je een LiPo niet volledig laden en dan opslaan. Een helemaal geladen LiPo verouderd veel sneller! Wel maf eigenlijk, je mag een LiPo niet leeg opslaan maar ook niet helemaal vol. Volgens de meeste specificaties zal een LiPo die geladen is tot 50% tot 80% het best bewaren. Let wel, de veroudering gaat dus tijdens opslag gewoon door!

Voordelen van een loodaccu:
Simpele lader, weinig poespas bij het laden en er kan niet zo gek veel mis gaan.
Bij goed gebruik een best lange levensduur. Als je eens een foutje maakt is de accu niet direct naar de maan.
Goedkoop in aanschaf en gebruik.

Voordelen van een LiPo accu:
Moderne techniek.
Duidelijk grotere capaciteit dan een loodaccu van de zelfde afmetingen.
Licht van gewicht.

Helaas kleven er ook nadelen aan het gebruik van LiPo's. Je hebt er een speciale lader met een, al dan niet ingebouwde, balancer voor nodig. Jij wilt 4 accu's in serie/parallel gaan gebruiken. Dan zou je ze ook zo moeten gaan laden en balanceren. Vooral dat laatste is een hand vol want je moet van elke accu de balans connector aansluiten op de balancer. Vergeet je er één dan werkt de lader niet of niet goed. Het grootste probleem is echter dat de accu niet goed geladen zal worden.
Dus als je thuis komt van een dagje vissen moet je er voor zorgen dat je de LiPo's netjes tussen de 50% tot 80% worden geladen. Daarvoor moet je de accu's uit de boot halen, aansluiten op de lader en de balancer, laden, opbergen op een brandveilige plaats. Wanneer je dan weer wilt gaan vissen moet je de accu's weer op de lader aansluiten en helemaal opladen. Doe dat pas wanneer je zeker weet dat je de boot gaat gebruiken want je moet de accu nooit volledig geladen wegleggen, weet je nog?
Nog een vraagje, heb je de loodaccu die je nu hebt wel eens leeggevaren? Ik denk het niet en de kans dat je dat zal gebeuren is ook erg klein.Je kan je daarom de vraag stellen of een grotere capaciteit wel nut heeft.
De boot is ontworpen om zo'n grote zware loodaccu te kunnen gebruiken. Om goed en stabiel in het water te liggen zal je of veel meer accu's of lood moeten gaan gebruiken om op het zelfde gewicht als de oude accu uit te komen. Als je dat niet doet komt je schroef en roer misschien niet diep genoeg en kan dat besturingsproblemen geven. Een boot die hoger op het water ligt vangt ook meer wind en zal dus meer afdrijven als je met zijwind gaat varen.

En dan zijn er ook nog afwegingen die je voor jezelf moet maken. Voor mij resulteren die samen in de gedachte dat je het beste gewoon met een goede loodaccu kan doorgaan.
Veel vis plezier.

Dag Ernst,

bedankt voor je uitvoerige uitleg. Duidelijk verhaal!

Ik krijg ook weer de indruk dat ik in alle enthousiasme in de LiPo techniek misschien het doel weer eens voorbij ga, en ik een over the top solution aan het zoeken ben.

Nog een vraagje, heb je de loodaccu die je nu hebt wel eens leeggevaren? Ik denk het niet en de kans dat je dat zal gebeuren is ook erg klein.Je kan je daarom de vraag stellen of een grotere capaciteit wel nut heeft.
Om heel eerlijk te zijn ken ik het ontwerp van de boot, en de kwaliteit die het heeft. Ik heb deze boot namelijk om die reden gekocht.
Verder heb ik alleen even 2 keer een proefvaart gemaakt. De boot is dus nog niet eens in gebruik geweest bij mij. Ik ga er vanuit dat ik wel een uur of 2 zou kunnen varen met een accu. Met een reserve accu erbij zou ik me dus een hele tijd kunnen redden.

De boot is ontworpen om zo'n grote zware loodaccu te kunnen gebruiken. Om goed en stabiel in het water te liggen zal je of veel meer accu's of lood moeten gaan gebruiken om op het zelfde gewicht als de oude accu uit te komen. Als je dat niet doet komt je schroef en roer misschien niet diep genoeg en kan dat besturingsproblemen geven. Een boot die hoger op het water ligt vangt ook meer wind en zal dus meer afdrijven als je met zijwind gaat varen.
Hier had ik al rekening mee gehouden, zeker in mijn misschien doelloze zoektocht naar meer capaciteit.
Als ik 4 van deze accu's parallel zou zetten kom ik qua gewicht niet anders uit, en qua plaatsing gunstiger. Heb je toch weer 4 accu's nodig.

Helaas kleven er ook nadelen aan het gebruik van LiPo's. Je hebt er een speciale lader met een, al dan niet ingebouwde, balancer voor nodig. Jij wilt 4 accu's in serie/parallel gaan gebruiken. Dan zou je ze ook zo moeten gaan laden en balanceren. Vooral dat laatste is een hand vol want je moet van elke accu de balans connector aansluiten op de balancer. Vergeet je er één dan werkt de lader niet of niet goed. Het grootste probleem is echter dat de accu niet goed geladen zal worden.
Dus als je thuis komt van een dagje vissen moet je er voor zorgen dat je de LiPo's netjes tussen de 50% tot 80% worden geladen. Daarvoor moet je de accu's uit de boot halen, aansluiten op de lader en de balancer, laden, opbergen op een brandveilige plaats. Wanneer je dan weer wilt gaan vissen moet je de accu's weer op de lader aansluiten en helemaal opladen. Doe dat pas wanneer je zeker weet dat je de boot gaat gebruiken want je moet de accu nooit volledig geladen wegleggen, weet je nog?
Dat ik een speciale lader nodig had ben ik me van bewust, maar de lader die ik er bij heb gekregen voor het laden van de loodaccu is niet wat ik voor ogen heb. Ik houd er wel van om iets goed te doen. Dit is een niets zeggend adaptertje met 2 krokodillenklemmen en een 6v/12v schakelaar. Zal misschien wel goed zijn, maar zou deze niet graag continu op de accu laten staan.
Het verhaal om de accu's op te slaan tussen de 50% en 80% was mij bekend. Is dit te realiseren met een soort onderhoudsprogramma op de laders? ik heb me hier nog niet helemaal in verdiept.
Accu's opladen voor een sessie zal toch moeten gebeuren, en met de laadtijden van de lipo's is dat ook niet zo een probleem.
Nu zie ik inderdaad dat er ook 12v7ah accu's zijn die met een 2A ook voldoende te laden zijn. brengt de laadtijd toch een heel stuk naar beneden.

Is er echt gevaar bij een LiPo tijdens het opbergen dat deze spontaan ontbrand? Ik kan me voorstellen als het pak beschadigd is.
Wat is een juiste manier op deze op te bergen? In een laadzak? deze ben ik al tegen gekomen.

Al met al een duidelijk verhaal, heel erg bedankt voor de uitleg en het advies!
Hoewel ik het idee van een boot met LiPo nog moeilijk voorbij kan laten gaan, lijkt mij in deze toch een wijzere beslissing op met het oude vertrouwde lood verder te gaan.
Komt vast wel een keer iets op mijn pad om met LiPo te beginnen:cool:

Nu heb ik een lader voor mijn electromotor op de rubberboot van CTEK
Kijk ik bij de website; Link; dan zie ik dat deze lader maximaal een kleine accu laad met 0.8A. verder kan ik geen geschikte versie vinden.

Kan iemand mij adviseren in een goede acculader waarmee ik dus iets sneller zou kunnen laden?

verder ben ik al eens aan het zoeken geweest naar iets mooiere accu's. Vismaat heeft dezelfde accu's maar iets met meer capaciteit heb ik nog niet helemaal gevonden? En de merken lopen nogal uiteen en heb geen ervaring hierin. Om de boot heb ik een Sonnenschein military grade (100Ah) welke het toch een stuk langer volhoud dan een ander 115ah gel accu.
ongeveer 40% meer vaartijd.

Goede laders (merken) en accu's zijn dus welkom!

en nogmaal bedankt voor de input:pc:

..... Ik krijg ook weer de indruk dat ik in alle enthousiasme in de LiPo techniek misschien het doel weer eens voorbij ga, en ik een over the top solution aan het zoeken ben.
Dat kennen we allemaal. ;) Zelf heb ik ook wel eens "iets moois" bedacht waarop iemand anders mij wist te vertellen dat het veel simpeler en goedkoper kon. Tsja op zo'n moment denk je dan ook wel eens....... :)

..... Ik ga er vanuit dat ik wel een uur of 2 zou kunnen varen met een accu. Met een reserve accu erbij zou ik me dus een hele tijd kunnen redden.
Je zal zelden of nooit 2 uur achtereen met je boot bezig zijn, dan kom je niet aan vissen toe. Wanneer je twee accu's hebt zal je daar volgens mij een hele dag mee voort kunnen.

.... Dit is een niets zeggend adaptertje met 2 krokodillenklemmen en een 6v/12v schakelaar. Zal misschien wel goed zijn, maar zou deze niet graag continu op de accu laten staan.
Wanneer de uitgangsspanning van dat ladertje beperkt is tot 13,8V kan je het echt totaal veilig aangesloten laten op de accu.

Het verhaal om de accu's op te slaan tussen de 50% en 80% was mij bekend. Is dit te realiseren met een soort onderhoudsprogramma op de laders? ik heb me hier nog niet helemaal in verdiept.
Daar is een speciaal programma voor. De meeste laders die geschikt zijn om LiPo's te laden hebben de mogelijkheid om een accu tot de storage spanning te laden of ontladen. Dat is meestal een spanning ergens tussen de 3,6 en 3,9V. Dit komt overeen met ergens tussen de 50% en 80% lading.

Is er echt gevaar bij een LiPo tijdens het opbergen dat deze spontaan ontbrand? Ik kan me voorstellen als het pak beschadigd is.
Wat is een juiste manier op deze op te bergen? In een laadzak? deze ben ik al tegen gekomen.
Een goede LiPo zal nooit spontaan ontbranden. Wanneer een LiPo in de fik vliegt is er altijd iets mee gebeurt. Wat het meest voor komt is over laden. Een LiPo verder laden dan 4,2V is levensgevaarlijk. Intern kan de chemie dan een soort op hol slaan en kan de cel na verloop van enige tijd inderdaad "spontaan" ploffen en in de fik vliegen.
Een LiPo zak gebruiken tijdens het laden en eventueel ze er ook in opbergen kan in zo'n geval veel problemen voorkomen. De LiPo is wel naar z'n grootje maar je kan er erger mee voorkomen.

Nu heb ik een lader voor mijn electromotor op de rubberboot van CTEK
Kijk ik bij de website; Link; dan zie ik dat deze lader maximaal een kleine accu laad met 0.8A. verder kan ik geen geschikte versie vinden.

Kan iemand mij adviseren in een goede acculader waarmee ik dus iets sneller zou kunnen laden?
Die lader die je aangeeft is een prachtig voorbeeld van een lader waarmee je loodaccu's kan opladen en bijhouden. Het staat ook in hun tekst:
De MXS 5.0 is een volautomatische 12V-acculader waar u geen omkijken naar hebt ('aansluiten en vergeten').
Dit is geen verkoopverhaaltje, het is echt zo! Er bestaan heel veel versies van dit soort laders, kleintjes zoals je hier aan hebt gegeven tot enorme apparaten waarmee accu's van heftrucks en zo worden geladen.

verder ben ik al eens aan het zoeken geweest naar iets mooiere accu's. ....
Goede laders (merken) en accu's zijn dus welkom!
Er bestaan heel veel goede accu's en laders, ik kan daar eigenlijk weinig over zeggen. Kijk eens rond op het internet. Over het algemeen zijn voor dit soort toepassingen de lood-gel accu's het meest geschikt. Er worden steeds nieuwe soorten accu ontwikkeld. De ene belooft nog meer dan de ander maar of al die dingen ook werkelijk uitkomen is de vraag. Van de meeste hoor je na verloop van tijd niets meer. In de werkelijke wereld zijn ze kennelijk niet zo goed als de "uitvinder" wel bedacht had.
Succes.

Anders de middenweg, NiMh? Minder kritisch met laden dan Lipo, maar meer capaciteit per gram dan met loodaccu's, en sneller te laden.

Back