ombouw mx22 op 2.4 Ghz

Hallo allemaal,
ik heb de bedoeling om mijn mx22 van JR/graupner om te bouwen op 2.4Ghz. Kan me iemand helpen ivm het beste systeem ? Er zijn systemen op de markt waarbij een kabel zichtbaar blijft aan de achterzijde, hier hou ik dus niet van. Graag raad.

Het zal altijd een wat gekunsteld systeem blijven, omdat de MX-22 gemaakt is als 35 MHz systeem. Ik gebruik Spektrum, en daarbij hou je inderdaad een kabeltje tussen de module en de antenne. Ik meen dat bij een Futaba module de antenne direct aan de module vast zit, maar daar zit de antenne dan dus op een wat vreemde plaats.
Wat is het grote probleem bij een draadje die aan de achterzijde loopt? Mij zit het niet in de weg.

futaba heeft een module voor 99 euro (bij aerobertics.be) passend voor de graupner MX 22

Deze module heeft de antenne er rechtstreeks op dus geen gedoe met kabeljtes, fiches of iets dergelijke.

deze heb ik ook en je kunt gebruik maken van de 2.4 ontvangers van futaba.

Hallo allemaal,
ik heb de bedoeling om mijn mx22 van JR/graupner om te bouwen op 2.4Ghz. Kan me iemand helpen ivm het beste systeem ? Er zijn systemen op de markt waarbij een kabel zichtbaar blijft aan de achterzijde, hier hou ik dus niet van. Graag raad.

Goede raad !

probeer uw MX-22 te verkopen ( nu het nog enigzins kan )en bestel een DSX 9 JR in United Kingdom >>>> zo heb je een originele 2,4 radio...
De 35 Mhz. geraak je binnenkort niet meer aan de straatstenen kwijt

mvg

Dirk

MX-22 2.4GHz

Net wat Peter zegt, een RASST (variant van FASST) module van Futaba is wel de meest elegante oplossing.

Greetz,
Frank

Ik heb zelf een mx-24s en sinds meer dan een jaar omgebouwd met jeti duplex 2.4GHz . Dit is ook een systeem met een module, dus wat dat betreft hetzelfde als de andere merken.
Ik vind het wel een heel goed systeem, en is zeer betrouwbaar gebleken, tot nog toe zonder ook maar 1 probleem !
Handig is ook de jetibox die je aan de zend- of ontvangst module optioneel kunt koppelen en zo de real time data van je model uit kunt lezen (spanning, stroom etc.) mits je een mui modeule op je model gebruikt. Ook kun je mbv de jetibox ook de ontvangskwaliteit aflezen om zo een optimale plaatsing van de ontvangstantenne's te krijgen. En zo kun je optimaal je model finetunen.
Verder kun je een timer instellen die na een verbruikte stroom van bv. 4000mAh afgaat (pieper) en beschermd je kostbare lipos zo optimaal.

Het systeem is in Nederland te koop bij Herwig Cuijpers van www.modelmotors.eu

Verder loopt hier nog een draadje op het forum : jeti-duplex-2-4ghz

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat Bas beschrijft kan ik alleen maar bevestigen.
Ik heb het voor MPX Evo-9. Die is en 35, 40, 41 synthesized of kristal... en 2,4 Ghz... afhankelijk van het ingeprikte printplaatje. Dat laatste geeft wat antenne installatiewerk... maar dat is zo gefixt.

Ook hier draait het perfect op. Met de Jeti Box kan je bovendien je ontvanger programmeren... de servo's testen... de hele Jeti infrastructuur uitlezen.

Jeti geeft je een hele bubs aan telemetrie oplossingen.
Ofwel... de onvanger ontvangt, maar zend ook informatie live terug naar de module. Is zo in te stellen dat het ook aangeeft wanneer je accu leeg begint te geraken.

MX-22 verkopen? Onzin, en een slecht advies. Goede zender.
Merkvoorkeuren? Ach.. voor ieder wat wils.

Groet van een andere Bas

Laatst bewerkt:
Jeti is ook een oplossing waarin ik mijn vertrouwen zou stellen, alleen is futaba nu eenmaal breder in zijn verkoopsadressen en daardoor makkelijker toegankelijk en niet afhankelijk van 1 LHS of webstore.

Bijhouden die MX22, veel makkelijker te programmeren dan JR look a likes zenders.

nog altijd een topzender in de graupner serie

Mochtje van die MX22 af willen ;-)

En ja, in de MX22 kan je gewoon een Jeti modul prikken, niks geen kabels buitenlangs oid.
Werkt 100% feilloos.

En niet alleen te verkrijgen via modelmotors ;-)

\/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ ;-)

ik zit met een probleem of weet niet hoe :

mx 22 met de futaba module en een 6014 ontvanger. Op gewone PCM mode in de graupner kun je in de zender je failsafe instellen.
Deze funktie werkt niet op het 2.4 systeem.

De handleiding van de ontvanger vermeldt een programmeerbare FS funktie maar voor zover ik het begrijp enkel met een 8 kanaals module en niet met een 12 kanaals.

Nu wil ik in mijn grote kisten echt wel een fail safe instellen, dus hoe doe ik dit het beste ?

Ik heb ook een MX22 en deze omgezet naar Fasst, het instellen van failsafe kan maar op een kanaal en dit is kanaal 3 gaskanaal, je moet wel het modul instellen dat dit op failsafe staat en dan binden met de gasknuppel in de min stand.
Het staat in de beknopte gebruiksaanwijzing van de zendermodule hoe in te stellen.

+1 :yes:

Ombouwen naar 2.4Ghz met schakelaar zodat je ook je 35Mhz module kunt blijven gebruiken (als je dat wenst).

Goede raad !

probeer uw MX-22 te verkopen ( nu het nog enigzins kan )en bestel een DSX 9 JR in United Kingdom >>>> zo heb je een originele 2,4 radio...
De 35 Mhz. geraak je binnenkort niet meer aan de straatstenen kwijt

mvg

Dirk

Onzin! Die MX22 raak je ook prima kwijt met een 2.4Ghz module (ingebouwd of niet). Je kunt veel beter een module plaatsen (los of ombouwen) en je 35Mhz ontvangers verkopen. Die worden al steeds minder veel waard. De zender blijft zijn capaciteiten houden, ook met een 2.4Ghz module :yes:

Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt. Ik heb voor dezelfde keuze gestaan met mijn 35Mhz Futaba FF9 zender. Inmiddels omgebouwd naar ASSAN en ik wil niet anders meer.

Ook een 35mHz zender raak je wel kwijt hoor, heb wel interesse in een MX22 met alleen een 35mHz module bouw ik hem zelf wel om ;-)

Ik heb in mijn MX-22 al ruim 2 jaar een spectrum 2,4 module werkt perfect en makkelijk terug te wissellen naar 35 of 40 Mhz (wat steeds minder gebeurd nu het aantal 2,4 ontvangers toeneemt :p)

Modul in bouwen is wel wat krap, maar wat is er mis van wisselen van de losse zend modul

Ik ken de mx22 verder niet, dus ik weet niet hoeveel ruimte er is voor een eventuele mod-hack. Maar ik weet dat het mogelijk is bij de mx12.

En de enige reden die ik mij kan bedenken waarom ik een module zou inbouwen ipv los zou gebruiken (naast het wisselen tussen 35Mhz en de 2.4) is dat de antenne van de 2,4ghz module onderop de zender zich bevind. Dus wanneer je je zender weg legt, ligt ie doorgaans op de antenne, want niet bevorderlijk is.

Dus als je kan inbouwen + behoud van de 35Mhz module, zou ik dat doen eerder. Met schakelaar switchen tussen 35Mhz en de 2.4 (let wel heel goed op bij dit switchen, staat eea over beschreven in het electronica draadje over ASSAN).

Maar ben nog steeds heel erg benieuwd waar de TS uiteindelijk voor gaat kiezen of voor gekozen heeft inmiddels :)

Dat zou bij mij ook de reden zijn, wil geen antenne op de achterzijde hebben.
Maar zou dan de module gewoon inbouwen in de behuizign van de 35mHz module en deze definitief in de zender plaatsen.

Antennekabel binnenlangs laten lopen en de 2,4GHz antenne op de 35mHz antenne lokatie plaatsen.

Back