ombouw mx22 op 2.4 Ghz

Dat zou bij mij ook de reden zijn, wil geen antenne op de achterzijde hebben.
Maar zou dan de module gewoon inbouwen in de behuizign van de 35mHz module en deze definitief in de zender plaatsen.

Antennekabel binnenlangs laten lopen en de 2,4GHz antenne op de 35mHz antenne lokatie plaatsen.

:yes:

Datzelfde heb ik gedaan met mijn Futaba FF9 zender;

01.JPG

met als resultaat:

02.JPG

Antenne op de oude 35mhz antenne plaats

Mx 22

De MX 22 is een van de betere zenders, zowel mechanisch gezien (kwaliteit sticks en schakelaars) als ook softwarematig en is 12 kanaals !!
Wanneer je die 12 kanalen nodig hebt en op zoek gaat in de 2.4Ghz markt zul je moeten vaststellen dat de prijzen onevenredig hoog oplopen wanneer je meer als 6-8 kanalen wilt hebben.
Een MX 22 met een module biedt hier dan ook prijstechnisch voordelen ;).

Alle 2.4 ghz systemen funktioneren nagenoeg probleemloos. Wat je wilt gebruiken hangt af van je wensenpakket ( prijstechnisch is Assan niet te overtreffen, voor software met alle toeters en bellen moet je bij Jeti of Weatronic zijn, voor een van de technisch meer verantwoorde bij ACT maar ook Futaba, Hitec noem ze maar op zijn niet verkeerd :D
.
Zoals gezegd is het wat je wil; vergeet echter niet te kijken naar de beschikbaarheid en het prijskaartje !!

Nu weer terug naar de MX22; het is redelijk krap bemeten binnen in en ik betwijfel of je een tweede module in de zender kwijt raakt. Ben bang van niet. Opties zijn dan de HF module te verwisselen. (of 35 of 2.4) of om helemaal over te gaan op 2.4 GHz. Zelf heb ik voor dit laatste gekozen. Om de al genoemde redenen wilde ik niet van mijn MX 22 af en heb mijn zender voorzien van ACT. Kan alleen maar zeggen dat ik tevreden ben en geen behoefte heb aan een andere zender of aan een wisselen tussen 35 en 2.4 :D

Toch ook nog 1 nadeel opnoemen van de MX22. De ontvangeruitgangen zijn niet vrij toewijsbaar; dat is jammer maar is tegenwoordig op te vangen door de mogelijkheden om ontvangers te programmeren!

Laatst bewerkt:
Ik heb net ook een moduul van Jeti gekocht en de tg2 is nu ook met de antenne uitgang naar boven.
Ik heb voor het moduul gekozen omdaqt ik alleen met de mn t-rex op de camping vlieg en dus niet weet wat er nog meer gebeurt. Op de helling gaat het altijd wel goed omdat er overleg is en bij onds op de club heeft iedereen een eigen frequentie en ook nog een knijper die je moet gebruiken.
Zelfs voor 2.4 zijn er aan aantal knijpers om toch te kunnen zien als iemand er mee vliegt en niet zn knijper van 35 heeft vergeten.
Op 35 verder nooit problemen dus voorlopig gebruik ik die ook nog gewoon ipv nu 15 ontvangers te moeten vervangen

Modul in bouwen is wel wat krap, maar wat is er mis van wisselen van de losse zend modul

Wat een reden zou kunnen zijn is het versneld slijten van de contacten bij veelvuldig wisselen.

Zelfheb ik de MX22 ook, een zeer goede zender en inderdaad 12kk. Ik gebruik hem met de RASTT module (FASST van Futaba alleen wil Futaba niet onder eigen naam modules uitbrengen voor de Graupner zender). Werkt zeer goed. 1 opmerking: Met de Graupner gecombineerd met Futaba ontvanger heb je maar op 1 kanaal fail save.

Het voortdurend omwisselen en het los gaan zitten van de pennen zouden een reden kunnen zijn om het vast in te bouwen. De MX22 is van binnen echter zo volgebouwd dat er mijn inziens geen ruimte voor is.

Kanaal 3 (gas). Instelbaar via de module met de fail save knop.

Op de zender moet je overigens de modulatie op ppm24 instellen.

Volgens mij is het instellen van de fail save al eens eerder uitgelegd hier.

Je drukt de knop op de module in en schakelt vervolgens de ontvanger in, met de gasknuppel in de gewenste stand.

Ik heb ook een MX22 en deze omgezet naar Fasst, het instellen van failsafe kan maar op een kanaal en dit is kanaal 3 gaskanaal, je moet wel het modul instellen dat dit op failsafe staat en dan binden met de gasknuppel in de min stand.
Het staat in de beknopte gebruiksaanwijzing van de zendermodule hoe in te stellen.

OEPS sorry over dit heen gelezen, kan gebeuren.

bij mijn module zat echter geen gebruiksaanwijzing bij. (albatros gekocht)

toch bedankt iedereen want deze failsafe is verplicht voor F3M

Hold/failsafe

Bij het module systeem, dus een 2.4 Ghz module in een van oorsprong 35/40 Mhz zender ontstaan wel vaker problemen met het programmeren van deze funktie !
Bij 3 aanbieders van 2.4 Ghz modules /systemen heb je echter de mogelijkheid failsafe/hold te programmeren in de ontvanger !! (voor elk kanaal)
Deze 3 aanbieders zijn Weatronic, Jeti en ACT.

Arno,

Dat klopt helemaal echter ik heb specifiek niet gekozen voor ACT vanwege de stekkerverbinding van de module naar de Antenne. Dat vind ik een zwak punt blijven. Bij de Futaba module heb je daar geen last van.

Alex

Arno,

Dat klopt helemaal echter ik heb specifiek niet gekozen voor ACT vanwege de stekkerverbinding van de module naar de Antenne. Dat vind ik een zwak punt blijven. Bij de Futaba module heb je daar geen last van.

Alex

Hi Alex

Zelf heb ik de module geplaatst in het vak waar normaal het HF modul zit. De antennedraden lopen helemaal binnen door en de antennes zijn vast verschroeft op het huis. De antenne kun je inderdaad nog alijd los halen maar dat is een schroefverbinding (geen steker). Voor mij alles OK !

img001pi.jpg

img002la.jpg

Wanneer je het systeem bekijkt met de externe montage zoals dat bij de introductie van ACT S3D gepresenteerd werd kon je daar inderdaad een paar heel grote vraagteken bij zetten .....

Laatst bewerkt:
Qua failsafe is 1 kanaal eigenlijk wel voldoende, en dat is het gas kanaal.
Op m`n jet met de Jeti R14 heb ik dat in de ontvanger ingesteld.

Ik kijk nog steeds met een schuin oog naar de MX22 als ombouw naar Jeti 2,4 echter zou ik niet voor de orginele MX22 Jeti TGi2 module gaan.

Ik zou dan de TU2 module inbouwen in de 35mHz modulebox zodat ik gebruik kan maken van de aansluitingen voor de koptelefoon.
De Jeti modules TGi2 heeft dat jammer genoeg ook nog niet standaard erop zitten, anders was dat een keuze mogelijkheid geweest.

Kan je wel de interne speaker eraf halen en gaan lopen solderen maar 2 extra pootjes zoals de TU2 heeft is dan makkelijker en netter.

Bij het module systeem, dus een 2.4 Ghz module in een van oorsprong 35/40 Mhz zender ontstaan wel vaker problemen met het programmeren van deze funktie !
Bij 3 aanbieders van 2.4 Ghz modules /systemen heb je echter de mogelijkheid failsafe/hold te programmeren in de ontvanger !! (voor elk kanaal)
Deze 3 aanbieders zijn Weatronic, Jeti en ACT.

Als aanvulling voor spectrum :
Spectrum heeft op de AR9000 ontvangers de keuze tussen een normale en een smart Failsave.
De ene: stel je in welke gas knuppelstand , gas dicht is. de rest van de kanalen gaan in hold model bij verlies van het ontvangst signaal.
De andere: kun je alle kanalen instellen wat er moet gebeuren bij verlies van het ontvangst signaal.
ps ben effe vergeten welke de Smart failsafe is :oops:

Ben meer en meer geneigd om naar spectrum te gaan voor mijn ombouw. Alleen............ als ik de prijs van de nieuwe DX8 zie kan ik bijna niet anders dan mijn MX22 verkopen en de DX8 kopen !! Weet het nog effe niet :confused::confused::confused: De DX8 zou op dit moment wel nog moeilijk leverbaar zijn.

Ben meer en meer geneigd om naar spectrum te gaan voor mijn ombouw. Alleen............ als ik de prijs van de nieuwe DX8 zie kan ik bijna niet anders dan mijn MX22 verkopen en de DX8 kopen !! Weet het nog effe niet :confused::confused::confused: De DX8 zou op dit moment wel nog moeilijk leverbaar zijn.

De MX 22 is een van de betere zenders, zowel mechanisch gezien (kwaliteit sticks en schakelaars) als ook softwarematig en is 12 kanaals !!
Wanneer je die 12 kanalen nodig hebt en op zoek gaat in de 2.4Ghz markt zul je moeten vaststellen dat de prijzen onevenredig hoog oplopen wanneer je meer als 6-8 kanalen wilt hebben.

Hi Alex

Zelf heb ik de module geplaatst in het vak waar normaal het HF modul zit. De antennedraden lopen helemaal binnen door en de antennes zijn vast verschroeft op het huis. De antenne kun je inderdaad nog alijd los halen maar dat is een schroefverbinding (geen steker). Voor mij alles OK !

img001pi.jpg

img002la.jpg

Wanneer je het systeem bekijkt met de externe montage zoals dat bij de introductie van ACT S3D gepresenteerd werd kon je daar inderdaad een paar heel grote vraagteken bij zetten .....

Arno,

Dit is inderdaad iets anders als destijds met de introductie is voorgesteld echter het is wel een permanente, ik bedoel, je kan niet zo makkelijk terug naar 35MHz. Ik heb 18 ontvangers waarvan 4 stuks op 2,4 dus ook nog veel 35MHz.

Alex

Arno,

Dit is inderdaad iets anders als destijds met de introductie is voorgesteld echter het is wel een permanente, ik bedoel, je kan niet zo makkelijk terug naar 35MHz. Ik heb 18 ontvangers waarvan 4 stuks op 2,4 dus ook nog veel 35MHz.

Alex

Hi Alez

Ik ben inderdaad helemaal (permanent) over naar 2.4 Ghz. In mijn posting nr. 22 hier heb ik dat al gesteld. De MX 22 biedt te weinig plaats voor 2 modules om te kunnen wisselen.

Back