ombouw naar DLG

• Topicstarter Topicstarter dlgventje
  • Startdatum Startdatum
Hallo, ik denk dat de konstruktie voor het slingeren niet stand houdt. Er komen bij het werpen grote krachten op de vleugel. Maar misschien kun je hem versterken met rovings
groet

hey, ik zie er ook niet direct een DLG in ...
dan ga je de vleugel moeten strippen van de bespanning, een andere staart moeten bouwen en waarschijnlijk de vleugelbevestiging op de romp moeten aanpassen...
en ik vermoed dat de staartboom niet gebouwd is voor slingerkrachten.

ik weet niet of al die moeite iets zal opbrengen dan.

maar wie houd je tegen om het te proberen! ;)

Hoe kunnen jullie nu bepalen dat de constructie te zwak is, aan de hand van een foto??? :confused:
Het kielvlak is natuurlijk niet optimaal, maar dat wil nog niet zeggen dat je er helemaal niet mee kunt slingeren. Ik heb een Huron van Valenta gehad, en daar een hoop plezier aan beleefd. Vergelijkbare configuratie. Geen topkist maar dat hoeft ook helemaal niet.

Maar... als je begint met DLG-en kun je beter een Mimi bouwen dan deze Canary ;)
maar wie houd je tegen om het te proberen! ;)
Helemaal waar :)

je wil het kielvlak symmetrisch van vorm en symmetrisch rond de staartbuis(er moet evenveel onder als boven de staartbuis steken , anders komen er krachten op staartbuis bij het lanceren .

als je niet hard gooit kan het misschien geen problemen geven maar wanneer hij krachtig gegooid word splijt de staartbuis door de torsiekrachten die erop komen met het niet symmetrische kielvlak

gewoon met een elastiek afschieten zou ik zeggen

-kristof-

dat is helemaal waar ik op doel kristof... en de romp/staartboom overgang krijgt het ook zwaar te verduren.... deze is er waarschijnlijk niet op voorzien...

maar je hebt idd sneller een toestel zelf gebouwd uit hout, ipv deze om te bouwen...
gewoon houden voor op de helling of aan de elastiek. ;)

Duidelijk verhaal.....hoewel de staartboom uit een vrij dikke koolstofbuis gemaakt is. Dus zal deze niet zo snel splijten.

Duidelijk verhaal.....hoewel de staartboom uit een vrij dikke koolstofbuis gemaakt is. Dus zal deze niet zo snel splijten.

de dikte is niet zo erg belangrijk.... het is vooral de richting waarin de carbon gelegd is die zorgt voor de stijfheid... herriner je het idee van een driehoek dat sterker is dan een vierkant... wanneer de carbon geweven word onder een hoek zorgt deze voor een enorme stijfheid... (dlg staartbomen zijn hier op voorzien , vele testen met emmers vol zand bewijzen dit)...
een gewone staartboom hoeft deze krachten niet te doorstaan dus wordt deze vaak anders opgebouwd...

het zou zonde zijn van al het werk, om dan de staartboom te zien dubbelslaan.

De staartboom van een Mimi is gemaakt voor een... vlieger :confused:
Ik heb mensen een Mimi toch een flinke zwiep zien geven, en het grote probleem van de brekende Mimistaarten bestaat toch echt niet.

Theoretische prietpraat dit. Gewoon proberen :)

De staartboom van een Mimi is gemaakt voor een... vlieger :confused:
Ik heb mensen een Mimi toch een flinke zwiep zien geven, en het grote probleem van de brekende Mimistaarten bestaat toch echt niet.

Theoretische prietpraat dit. Gewoon proberen :)

ik vermoed dat je zelf geen kite hebt??? :)

ik kite dus wel, en ik zie wat die dingen te verduren krijgen bij 6bft... of bij een crash in de harde grond....
ze zijn dus echt wel ontworpen om zware belasting of zelfs crashes te doorstaan.

theoretische prietpraat? toch niet...

het grote probleem van de brekende Mimistaarten bestaat toch echt niet.

klopt, als je een skyshark P3, P100 of P200, die gebruikt wordt als staartboom in een MiMi, kapot krijgt, dan ben je erop gaan zitten.
Ik heb tot nu nog niets gehoord van brekende Skyshark staartbomen bij een MiMi.

Of de boom van de canary sterk genoeg is weet ik niet.
Een tijdje geleden had je de Venus, die staart was werkelijk bagger.
Erg flexibel en niet al te sterk ondanks dat deze van carbon was.

De staartboom van de spinningbirdy wilde wel eens splijten.
Maar deze boom was volgens mij alleen opgebouwd van UD in de lengte richting

Frans

Back