Ombouw Riva Aquarama 1:10 naar R/C

:roll:

Geweldige bijdrage.
Excuses hoor ...
KIEKEBOE,ben ik weer net terug van de schietclub,kaartje van 47 punten met carabijn geschoten (max=50)andere hobby van me.(ik rijd ook motor).
ben zelf van robbe de pt 15 en de pt 109 van dumas aan het bouwen.
in de robbe komt een set 4107 600 motor met 3,3;1 vertraging 6tot 12 volt er komen ook 2 hulp motoren (400 serie) direct angedreven.en twee
regelaars een voor het 4107 set en een regelaar voor de twee 400 sets.
in de dumas komt een 6,5cc viertact en twee 400 motoren(een regelaar)
de electro motoren worden watergekoeld(koper spiraal slang)de regelaars
worden ook gekoeld.(graupner 40-100 ampere).en goede schroef assen!
voor jouw boot kan je een of twee sets gebruiken.(dubbel dus)!
ik zal morgen wat fotoos en meerdere gegevens plaatsen(voor jouw boot)
want dat was je vraag met een goed set vaart hij ook!laat maar horen.
groetjes van gerrit rietvink.

riva aquarama

KIEKEBOE,heb je al gekeken op google,riva aquarama(lancha riva aquarama)daar zie je een bouwverslag met een motor aandrijving.je kan dus kiezen voor enkel of dubbele aandrijving.heb je al een zender set??? enhet ligt eraan voor hoeveel geld je kan of wil investeren! ik heb een lijstje gemaakt wat je eventueel kan gebruiken.(dit pas ik ook meestaltoe).
je hebt nodig een boot naar smaak of keuze (die heb je al dus).
robbe 4107 (power 600-24.motor met vertraging(3,3;1)=6tot12 volt(40euro) graupner speed profi 40r (7,2tot 12 volt) 40/200 ampere (40 euro) raboesch aandrijfas (330-30) m4x290mm(kan je op maat zagen) 12euro propeller 40r m4 (drie of vierblads) (of speed propellers)12euro. een stuurservo naar keuze(standaard 3tot 5kg stelkracht) 12 euro
dit kanje dus enkel of dubbel gebruiken.de prijzen zijn ongeveer RICHTPRIJZEN!(het ligt eraan waar je het aanschaft)(winkel clib(lid)internet) ja en dan nog twee goede accupaks (7,2 tot 9,6 volt) schakelaar(s) en een goede accu (ont)lader. als ik nog iets vergeten ben,dan hooren of zien we het wel!(voor verdere suggsties)(zal wel stormlopen haha)misschien is het handig als je voor een volgende keer vermeld wat je al in bezit hebt aan spullen(zender en accu,s) wat een verhaal he?
groetjes van gerrit rietvink uit?????????? sassenheim.

riva aquarama

dit kwam er uit
foto-3ulwpto6.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi Gerrit

thnkx voor je info, zeer bruikbaar.

wat heb ik in bezit:
nieuwe zenderset Spektrum DX6i (incl ontvanger)
graupner multi lader (zo een heel eenvoudige)
riva aquarama 81 cm

heb nog wel wat meer spullen, maar die zijn voor in m'n robbe paula III :)

bij hobbydirect.de vallen de prijzen goed mee :)

kan ik 2 van die motoren op 1 regelaar laten lopen ?

als ik het goed begrijp, zijn dit brushed motoren toch ?

Laatst bewerkt:
bij hobbydirect.de vallen de prijzen goed mee :)

kan ik 2 van die motoren op 1 regelaar laten lopen ?

als ik het goed begrijp, zijn dit brushed motoren toch ?

je kan ze op een regelaar laten lopen(niet te lang natuurlijk )vanwege de warmte afvoer! als je twe regelaars zou gebruiken dan kun je ze met een Y kabeltje aan sturen (dus een in de ontvanger en de andere naar de twee regelaars (of een zwaarderegelaar aanschaffen ) er zijn ook delta V kabeltjes (word in de vliegerij gebruikt dit doe ik al vanaf 1976).dan kan je richting en regelaars mixen.werk als volgt;(in vaarrichting gezien vooruit)!
(je werkt dan met een knuppel)richting vooruit allebij de motoren voluit!
knuppel naar links=linkaf en de linker motor gaat langzamer en rechts gaat sneller draaien(ligt eraan hoe je de zender afsteld)(in de delta V menu)!
zo krijg je mooiere vloeiende bochten (deze optie gebruik ik al jaaaaren).
de roeren worden uiteraard meegestuurd! ik denk dat dit wel duidelijk=???
mijn advies is of twee regelaars of een zwaardere(amperes)(hobbzaak).
de motoren zijn met borstels(loos kan ook maar oelala meer franken he).
ik zal voor mijzelf een nieuw forum openen(effe kijken hoe dat moet).
groetjes van gerrit rietvink. enne kijken op;RIVA AQUARAMA !!!!!!!!!!!!!

riva aqurama

vraagje ben je ook bij een club aangesloten??(weblink)?ik zal er ook een paar noteren. mijn eigen clublink= www.mvwwoubrugge.nl als de f2 site aanklikt dan zie je de boten. deze club heeft alles in huis;speedvaren vliegen; trucks www.asfaltrockers.nl (heb zelf ook een truck king hauler).
een sleepboot liefhebber maakte mij attend op het volgende;
scheepsliften van strepy-thieu (effe googgelen) is dit je bekent???
hellend vlak van ronquieres (dit schijnt in belgie te wezen)(iets voor model clubs om te bouwen)??? veel plezier er mee!
p.s. als je jouw weblink naar mij mail,dan kan ik wel meerdere weblinks (riva) naar je toe mailen.groetjes van; g.rietvink@hetnet.nl
(misschien is het interessant om (volgendjaar)een riva meating te organiseren??? (als de boten klaar zijn)

projectje heeft even stil gelegen ivm budget :)

nu m'n nitro wagentje verkocht is heb ik enkele zaken besteld;

2x robbe Navy compact 3,3-1 (4105)
2x robbe motorsteun
1x graupner 6N8000 NiMh

reeds in bezit:
Graupner profi V80R regelaar
spektrum ontvanger

nog nodig:
1x standaart servo
2x raboesch schroefas en schroef

Iemand tips waar ik online raboesch spullen kan kopen ? [FONT=&quot]
[/FONT]

Laatst bewerkt:
Zon Riva blijft mooi
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt qua aandrijving
alleen had ik de navy kompakt genomen dan heb je een komplete aandrijving met schroefas, hoef je niets uit te lijnen .
Graupner heeft dacht ik ook mooie gekogelagerde schroefassen , misschien zijn die makkelijker te krijgen .

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo rivafans
ik heb net gezien dat graupner een rc rivarama 1:15 uit gaat brengen
zij noemen het de ti-amo nr 2092 zie de graupner.de site
is rtr geen prijs gevonden,
even een tip,ik heb in te koop schepen topic een aquarama 1:10 staan,
niet kwaad worden hoor,ik wil eventuele riva zoekende helpen vandaar,
mvg markioo

accu pakketten bouwen en toerentallen meten.

twee pakketten gebouwd,1700ma. 9cellen x 1,2volt=10,8 volt. volgeladen zijn ze 12,2 volt de regelaars en motoren mogen maximaal 12 volt hebben.
ze draaien super synchroom op een pakket en lopen mooi rond*geluid dus*
de toeren tallen worden met een laser gemeten,moet wel schuin door de bladen meten*bladen overlappendus*max gemeten toerental is 30.000rpm
gedeeld door 4 bladen is dus 7500 rpm. de opgave van raboesch=8500 rpm
maximaal,mooie waarde dus en er is nog speeruimte voor een snellere motor.er zitten nu 540 standaard in die watergekoeld worden.Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!
de plankjes dienen om na het feunen van de krimpfolie het krom trekken van het pakket tegen te gaan.

Laatst bewerkt:
verbouwvorderingen riva aquarama

dashboard bekabeld met aan/uitschakelaar en laadplug.aandrijfas afstelring vervangen door grotere te maken met asafdichting.er zitten 40 mm schroeven op heb nog een set 50 mm liggen,zijn al ruim 20 jaar oud,maar de bladen zijn gestanst er zitten dus bramen op,ga proberen ze er af te halen door ze rond te draaien in grit korrels,als je de fotoos bekijkt dan kun je zien dat de randen mooi rond worden,ze snijden dus beter in het water,dus minder weerstand. www.mijnalbum.nl/Album=446CKICK
groetjes van deze eeehhhhhhhhhh oude waterrat.haha gerrit rietvink
p.s. zijn er nog andere riva bouwers of liefhebbers???laat eens wat horen of zijn enne kommentaal is altijd welkom,kan ik altijd nog wat van leren,ik ben maar 63 jaar dus roept u maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Heb zojuist u album eens bekeken maar dat ziet er wel netjes uit.
Dat het erin past allemaal. Zou het geheel niet te warm worden binnenin?

Vind het schip wel een mooi model hebben.

riva update, bodem geschilderd grotere schroeven.

de boden voor de tweede keer geschilderd,vanmiddag eerste proefvaard gedaan,maar met de 40mm propellors nog te lage snelheid,maar ja wat wil je met een gewicht van ruim 5 k.g. na een paar minuten varen raakt de rechter propellor een tak onder water,dus die sloeg van zijn schroefdraad af,dus die was ik kwijt!<deze moter draait namelijk rechsom>.naar huis gegaan had nog twee 60mm linksom tweeblads draaiende liggen en die gemonteerd.fotootje gemaakt en weer naar de vijver gegaan,het is mooi weer dus varen zal die haha.dit ging ook stukken beter! de motoren blijven hand warm,ik heb geen waterkoeling er in gemaakt,want de boot is vol .gemonteerd.de accu pakketten worden wel heet en zijn gauw leeg het zijn oude cellen en maar 1,7 ampere<dus nieuwe en zwaardere accu pakketten aanschaffen.heb ook nog een filmpje gemaakt voor op you tube
www.mijnalbum.nl/Album=NNMDKE8x
link naar het filmpje volg nog!
groetjes van gerrit rietvink.

Motor opstelling

Ik heb op je album eens gekeken naar de motor opstelling maar voor een enkele cadan zit er wel een aardige bocht in. Ik denk dat dit veel trillingen geeft en kracht kost. Zeker met die toeren moet je er een dubbele van maken denk ik zo
grt
Hawser

riva propellors

LEUK,dat je de moeite genomen heb,om alles even goed te bekijken!de knik is al minder,ik heb onder demotor een rubberen stripje gelegen en het beugeltje boven op zit handvast,dit heeft als voordeel dat de moter zich kan zoeken en centreren,ik zie het als automatich uitlijnen,dit werkt prima!
de geluids overdracht is nu ook stukken minder!<drijvende klankkast>haha.
het is wel belangrijk om het uitgaande asje van de vertraging heel goed uit telijnen met de aandrijfas,anders gaat het koppeling tussen stukje tijdens het draaien heen en weer slingeren!<had er bij een moter een klein beetje last van>vandaar de losse opstelling,waar ik al een keer mee gevaren heb.
de tweeblads doen het goed en heb ze nu ontbraamd en uitgebalanceerd!
daarna met zeer fijne staalwol gepolijst ze draaien nu zeer stil en mooi rond!<ik vond dat er iets vibratie in de boot zat>je kan op de fotoos zien waar ik het buitenrandje zwart heb gemaakt dat daar het zwaarste punt was<zakt naar onderen dus>een heel klein beetje materiaal heb weggeslepen en nu blijft hij netjes in alle standen stil staan! de grote schroeven 12c.m. heb ik nog over en ga die ook doen.bij de laatste foto is te zien dat de doffe kant,rechts dus,is behandeld,de zwarte streep laat zien waar materiaal is weggeslepen.de linker is al gepolijst!is dus klaar! groetjes van gerri rietvink uit sassenheim. VRAGEN??? ROEPT U MAARRRRRRRRR.
www.mijnalbum.nl/Album=UIPSS8LZ

Laatst bewerkt:
Back