ombouw t-rex600n-pro 600-e-pro

ik heb de methanol vaarwel gezegt en mijn t-rex600n omgebouwt na 600e
heb me een motor plaatje gefrees met sleufgaten om hem een beetje te kunnen verstellen i.v.m.wisselen met tanden
en deze gemonteert
kwam eigelijk best goed uit
achter een aluplaatje aangemaakt voor de ontvanger akku
voor onder de neus een lipopak opgehangen 6s
tot aan de motor
en het balance was prima
wilde beginnen met standaart hooft tandwiel en 14 tanden op de motor
moet nog effe wachten op mijn turnigy regelaar 100amp hv en bec die ik bestelt heb bij hobby c....
deze heb ik ook in mijn 3dnt-e liggen en werkt perfect op 11s
ik hoop dat deze snel binnen komt dan kunnen we gaan proberen :p

:worship::worship::worship:
Goed bezig! weg met de methanol ;-)

Ik vlieg ook met de standaard hoofdtandwielen en 14 tanden op de motor met mijn ESP's

Hub, ik kom in het weekend eens kijken. Neem je hem mee naar het veld ?
Jammer dat je nog moet wachten op de regelaar. Had hem graag zien vliegen.
Heb je het standaard hoofdtandwiel gebruikt ?

Mooi Hub!! Pak je zo'n 10S pakketje.... Of minimaal 8S. Welk motortje wil je erin gaan zetten? 4025? 4035?

Nog een voordeel van de 8 of 10S, langer vliegen ( je wilt toch wat als je 1% nitro bent gewend toch? ;) ) en iets meer gewicht wat de heli goed kan hebben waardoor die wat strakker vliegt.

Binnenkort ook eens de gov proberen van de 100A ESC, daar ben ik heel nieuwsgierig naar!

ik kon niet wachten heb de regelaar uit mijn 3dnt-e gehaalt
en deze zolang op de trex gezet
de ombouw viel reuze mee,en het balance ziet er prima uit
ik heb wel achter 4 normaale baterij cellen geplaats i.p.v. 1 lipo
we gaan hem vandaag uitproberen

Beste Dorenberg,

Mag ik vragen waarom jij je Nitro omgebouwt hebt naar een elektro.
Ik zit er juist aan te denken om een 600 nitro aan te schaffen.

Beste Richard,

Wat is jouw ervaring hiermee?

Met vriendelijke groet,

Joeri

Bij ons op de vereniging mag je enkel nog met 4 takt vliegen OF electro. Dan is de keus snel gemaakt. Daarnaast zijn de voordelen van electro groot:
- alles blijft schoon, het gaat zo de auto in en uit!
- meer vermogen (vind ik)
- minder herrie

Van mijn vliegtuigen heb ik ook alle brandstof hiervoor weggedaan.

Bij mij net het omgekeerd,
ik ben na 10 jaar vliegen op electro opnieuw naar brandstof overgegaan.
reden :
electro vliegen is duur (lipopacks.....)
telkens opnieuw het opladen en wachten,
je hebt meerdere lipo's nodig om per lipo +/- 8 a 10 min te vliegen.
je betaalt al vlug voor een kwaliteit lipo rond de 200 Euro of meer /stuk

bij brandstof vlieg ik nu 20 min/tank
10 min afkoelen en opnieuw vliegen.
ik zit wel niet bij een club maar dit heeft ook zijn voordeel.
ik vlieg wanneer ik zin/tijd heb en me goed voel.
ik ben niet verplicht op vaste dagen te gaan vliegen en rekening houdende met het weer.

electro breek ik helemaal niet af, dit is gewoon my point of view.
Alles heeft zijn voor of nadelen.

Brandstof is gewoon goedkoper, je moet er wel het vet en wat poetswerk bijnemen.
Dit vind ik echter leuk om de heli te poetsen, het "fysisch" contact.

Richard & Crazykuki bedankt voor jullie info.

Ik heb idd begrepen dat de meeste clubs uiteindelijk de brandstof vliegtuigen en helicopters gaan weren. Dit zou te maken hebben met geluidsoverlast voor de omwonenden. Ik zelf vind het geluid van een brandstofheli prachtig en idd 20 min per tank spreekt mij ook wel aan.
Ik zie graag nog meer meningen omtrent brandstof of elektro.

En idd het schoonmaken van je heli heeft ook wel weer z'n charme :-)

Brandstof is juist duur! Tenzij je tevreden bent met 0% nitro...

Ik heb 4 'vluchten' gemaakt met een NT op 30% ( van 6 min ). 2,5 liter ter waarde van een dikke 40 euro foetsiebah.

Met elektro kun je je meer concentreren op het vliegen, minder gedoe met afstellen, gloeipluggen, zooi meenemen. Met 1 pack kan ik elk half uur 6min vliegen. Daarbij heb ik wel nog het kleine 450je met 3 packs voor plezier tijdens het wachten.

De eerste investering voor elektro is wel hoog, maar met nitro ben je er met alleen een kannetje brandstof ook niet. Gaat erom wat je wilt, maar vergelijk wel 30% nitro met een leuke elektro setup qua kosten.

Ontopic: Wanneer gaan we de gov uitproberen Hub?

Laatst bewerkt:
Joeri, Bart,

Het is maar net wat je wilt, inderdaad. Maar als je een heli goed uitrust, bijvoorbeeld met een Rossi i.p.v. de redlines, OS-en etc, vlieg je gewoon met 0~2 % nitiro, en dan vlieg je voor een paar tientjes de wereld uit.
Benzine is nog goedkoper. Er staat nergens geschreven, dat iedere helivlieger een die-hard 3D vlieger is, die per se minstens 20~30% nitro nodig heeft.
Mijn BO 105 van dik 12 kilo vliegt moeiteloos 25 minuten achter elkaar voor ongeveer 80 Eurocent aan mengsmering. Is gewoon een kwestie van wat je wilt....

Maar de andere kant, een lipopakket van zeg, 200 euro, hoeveel vluchten haal je daar uit? 100? 150? veel meer zal het echt niet zijn, als ik zo om me heen kijk en luister, en dan kom je dus ook al boven de euro per vluchtje uit. Reken daar de toch minstens 25 Euro aan electriciteit die je nodig hebt om dit pakket die 150 keer op te laden, de afschrijvingskosten van de benodigde lader, en ik vind dat ook al aardig prijzig worden. Want we zeggen wel van niet, maar over het algemeen heeft de doorgewinterde electrovlieger ook iedere paar jaar een nieuwe lader, want "er is weer een nieuwere, verbeterde, met nog hogere prestaties..." Zo gaat het namelijk wel vaak....
Voor die centen kan ik echt ongeveer evenveel vluchtjes maken met mijn SkyFox Cubje...
Ik geef toe, ik vlieg geen 3D, maar bij die vliegstijl is de eerste de beste crash al veel duurder dan de eventuele hogere brandstofkosten t.o.v. electro, denk ik....

Groet, Bert

als je wilt 3 d'en , dan is meer nitro gewoon wenselijk ivm warmte en power van het motoretje . bart , is wel hele dure brandstof zoals jy het berekend , ik heb 2 90ers [mpxlv91 en nt] en vlieg met tornado 15 % . betaal daarvoor 25 euro per 5 liter , de nt vliegt 7 a 8 minuten op een halve liter , is dus 2euro 50 per vlucht .
als je de prijs van brandstof van sommige shops aanhoudt , dan word t idd erg snel erg duur .
heb ook een electro [protos] en had een trex 600 . maar ik heb die 200 vluchten nooit gehaald met een lipo ondanks dat ik er goed mee omga [niet verder dan 70% ontladen en max met 1 c laden ] .bovendien , hoeveel vluchten heb je achter de rug voordat je merkt dat er powerverlies optreedt ?
dus met een lipo is t altyd nog maar afwachten wat je uiteindelijke 'vluchtprijs ' is .
komt ook bij dat de vliegtijd van methanol tov electro nog altyd 1 op 2 is dus per minuut gerekend wint methanol het nog steeds .
electro is de toekomst , maar ik vermaak me nog prima met methanol :]
mvg ferry

voorbeeld :

@ Bart, zoals jij het schetst is het onbetaalbaar jongen, sorry, off this planet

ik heb 43.95 Euro betaald voor 11 liter methanol met 8% nitro.
ik vlieg GEEN 3D, enkel rustig rondvliegen :)
ik kan makkelijk met mijn 11l 25 tot 35 tanks leegvliegen.
Probeer dat maar eens te doen met lipo's !
je betaald ten eerste al 200 Euro + voor 1 batterij !
je hebt meerdere packs nodig, na 100 tot 150 keer laden zijn ze versleten .

Dus dit betekend dat vliegen op brandstof ten eerste economisch voordeliger is, ten tweede geen gerompslomp met het laden (electriciteitsrekening.....) afschrijven van batterijen en dergelijke.
Bijna alle clubs schakelen over op electro, dit heeft niks te maken met ergonomiteit eerder de klacht van omwonenden die zich storen aan het lawaai.

ik was het persoonlijk beu om telkens lipo's te vernieuwen, te wachten op het klaar zijn van batterijen en nu de vrijheid die ik voel met brandstof is er één waar alle electro fans van dromen.
namelijk opstijgen, 20 min vliegen, landen, tanken en weer vliegen.
ik spreek me niet uit over het feit dat electro best wel meer power heeft om 3D met heli's te vliegen, doch dit willen we niet allemaal

dat electro meer power heeft dan brandstof is ook maar ten dele waar .
de 90 size helis met 12 s hebben veel meer power dan een 15 cc methanol motor
de 50 size helis met 10 s [mikado ] hebben ook meer power dan een hyper 8.5cc motor .
maar een 50 size op 6s zoals een trex 600e heeft niet meer power dan een trex 600 n . zelfs niet meer dan een raptor 50 met hyper .
ik heb bovenstaande helis tegelijkertijd gehad en het power verschil is gewoon best groot.
50 size [of tegenwoordig heet dat 600 size] electro heeft pas meer power als je op 10 s vliegd , en , zoals een mikado 600 3d , heb je dan een heli van bijna 2000 euro vliegklaar . een 90 size electro kost al meer dan 2500 euro .
bovendien vlieg je met een hyper 8.5 cc motor in een 50 size gewoon 8 minuten zwaar 3 d , de kosten ; 300 cc brandstof .
mvg ferry

Daarom zeg ik ook, het is maar wat je wilt. En die brandstof was duur ja...

@gekkekukie, voor rustig rondvliegen kom je heel ver met een lipo van hongkong, rond de 60 USD.

Het is ook allemaal persoonlijk en het verhaal over het vermogen van Ferro klopt helemaal. Een 50size op 6S is, naja niet lekker:rolleyes: Tenzij je het col. management hebt van een topvlieger of rustig vliegt.

Wat betreft de nieuwe lipo's ( waar wel een prijskaartje aan hangt ) die komen zelfs pas echt tot leven na een vlucht of 20. Als het goed is gaan de G3 VX van Hyperion rond de 250 a 300 vluchten mee. Time will tell...

Als je 100 vluchten met een lipo haalt, tja dan zit je toch vaak aan zn max, bijv een 600E op 6S. Op 10S kom je al een heel eind met minder dure zippyR, 200 cycles zijn geen uitzondering.

Een heli op benzine is natuurlijk heel goedkoop qua brandstof kosten, ook geen starter nodig etc. Vaak zijn dit wel wat zwaardere machines, natuurlijk perfect voor schaal!

J van Groningen heeft een ander topic geopend over elektro of brandstof, stel voor dat we daar verder kletsen.

op de vraag waarom van methanol na electro
ik heb nu ongeveer een jaar of 8 methanol gevlogen
in de hoofdzaak 0-nitro met luttlecaburateur
i.v.m methanol kosten
het inzakken van de heli's met 0-nitro nam ik voor lief
het nadeel van 0-nitro is dat het weer in nederland met de dag verschild
zo doende moet je steeds met 0-nitro bij blijven stellen om max performens te krijgen
met electro is dit vermogen wat constanter
en na mijn nt omgebouwt te hebben na electro 10s
beviel me dat eigelijk best goed,zeer stil-zeer strak-weinig viberatie-en zeker meer vermogen-en voelt goed vertrouwt aan
ik vlieg geen 3d maar probeer meer f3c wat softer en slower
ik vind b.v een slowe rol velemaalen mooier dan een snele rol
een groooooote loeping mooier dan een korte snele
heb gewoone lipo's (10s 115euro) maar ben er voor mijn stijl zeer tevreden mee
het is met electro wat minder sleutelen en wat constanter vliegen
vliegtijden zijn maar de helft,maar electro heeft ook wel wat
je zou ze beiden moeten proberen en dan gewoon je eigen keuze maken

gr hub

Als je de omgebouwde NT en Trex N van hub ziet vliegen wordt je zeker aangestoken door het ombouwvirus.
Als je al een nitro hebt en eigenlijk om wilt naar E weet je dan dat je de keuze hebt uit:
1) je helemaal in orde zijnde nitroheli voor veel te weinig geld verkopen;
2) ombouwen en een weer perfekte elektroheli voor niet teveel geld hebben.
Mijn keus was snel gemaakt. Mijn Trex600N pro is uit de verkoop.
Een motor,Lipo en regelaar zijn aangeschaft.
Bedankt Hub !!!

Joeri, Bart,

Het is maar net wat je wilt, inderdaad. Maar als je een heli goed uitrust, bijvoorbeeld met een Rossi i.p.v. de redlines, OS-en etc, vlieg je gewoon met 0~2 % nitiro, en dan vlieg je voor een paar tientjes de wereld uit.
Benzine is nog goedkoper. Er staat nergens geschreven, dat iedere helivlieger een die-hard 3D vlieger is, die per se minstens 20~30% nitro nodig heeft.
Mijn BO 105 van dik 12 kilo vliegt moeiteloos 25 minuten achter elkaar voor ongeveer 80 Eurocent aan mengsmering. Is gewoon een kwestie van wat je wilt....

Maar de andere kant, een lipopakket van zeg, 200 euro, hoeveel vluchten haal je daar uit? 100? 150? veel meer zal het echt niet zijn, als ik zo om me heen kijk en luister, en dan kom je dus ook al boven de euro per vluchtje uit. Reken daar de toch minstens 25 Euro aan electriciteit die je nodig hebt om dit pakket die 150 keer op te laden, de afschrijvingskosten van de benodigde lader, en ik vind dat ook al aardig prijzig worden. Want we zeggen wel van niet, maar over het algemeen heeft de doorgewinterde electrovlieger ook iedere paar jaar een nieuwe lader, want "er is weer een nieuwere, verbeterde, met nog hogere prestaties..." Zo gaat het namelijk wel vaak....
Voor die centen kan ik echt ongeveer evenveel vluchtjes maken met mijn SkyFox Cubje...
Ik geef toe, ik vlieg geen 3D, maar bij die vliegstijl is de eerste de beste crash al veel duurder dan de eventuele hogere brandstofkosten t.o.v. electro, denk ik....

Groet, Bert

Even ter aanvulling,
Accu's van € 200 en meer is momenteel wel een beetje geld weg gooien.
Hooguit wanneer je echt heel zwaar 3D en wedstrijden vliegt, maar ik betwijfel het.
Ik vlieg met 10 accu's (diveresen merken, waaronder FlightPower, KongPower, TrueRX, Zippy en Turnigy)
momenteel met de Tunigy van $59,95 de goedkoopste tot nu toe, die tot nu toe het heel goed doen.
(laats had ik er twee thuis op de mat voor € 109,00).
Ook nog een paar Zippy's met dik 200-250 vluchten waarvan er nu wel twee een dik zijn geworden.
Hierdoor is het plaatje natuurlijk wel even wat anders,
en vraag het maar na bij verschillende clubgenoten uit Dordt ik schuur er aardig mee.

Dus momenteel zo'n € 0,27 per vlucht
Laden kan op de clup dus kost niets.
Dus hoogstens wanneer je thuis laat kom je dan op € 0,50 p/v.
PS. reken je ook je brandstof van de auto wanneer je de brandstof voor je heli gaat halen. ;) :D

Laatst bewerkt:
Even weer een oude topic reanimeren :D

Zit zelf momenteeel in dubio voor een eventuele ombouw.
Ik heb gemazzeld op 3DM en een T-rex600N in de wacht gesleept. Nu heb ik hem te koop gezet om een E aan te schaffen maar lees tussendoor vrolijk door als newby binnen het heli vliegen en pak hier en daar wat tips mee en loop tegen de mogelijkheden van ombouwen aan.

Wil iemand zijn ervaring delen hierin, misschien een klein fotootje van hoe het er nu uitziet en wat je er voor hebt moeten doen. Als ik dit topic lees klinkt het erg simpel maar heb er geen beeld bij.

* Motor , regelaar en Lipo's nodig.
Veranderd er verder niets aan de rest van de heli set up?

Is er een kit die perfect is voor ombouw van de 600 of is het merendeels zelfbouw?

Ik zou erg geholpen zijn met de advies,tips en trucs hierin.....dan moet ik misschien niet verkopen maar juist ombouwen....

Ik hoor het graag.

Gr Ricardo

Laatst bewerkt:
Back