Ombouw Volvo trekker van 4x2 naar 6x2

Wij hebben in ons wagenpark ook trekkers en bakwagens met een gestuurde naloopas. Ksn makkelijk! Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen!

Zoals ik al eerder schreef, is het bepalen van de juiste wieluitslag van de servo gestuurde sleep as een lastig klusje, omdat je niets meer kunt veranderen aan de set-up in de zender/trims e.d.
En omdat de wielinslag van het binnenwiel groter is dan van het wiel in de buitenbocht, kan je niet uitgaan van gelijke hoekverdraaiing van de servo, dus de servo arm moet niet een gelijke rechtlijnige beweging maken naar links als naar rechts.
Bovendien is de vertanding van de servo te grof om dit goed af te kunnen stellen, waardoor je een instelbare hoekverdraaiing nodig hebt. Ook moet de werkende lengte van de servo arm nauwkeurig ingesteld worden; daarvoor is voor deze beide afstellingen een hulp plaatje gemaakt, en dat op de servo arm bevestigd: (ter vergelijking het standaard moersleuteltje)

IMG_3657_zps3e962cc0.jpg

Dit vergde meerdere opstellingen van de servo, een ervan staat hieronder:

IMG_3664_zpsd82041ea.jpg

Daarna de as op een plaat bevestigd, en een gradenboog op de asstomp, zodat de maximale wieluitslag naar beide kanten gemeten, en afgesteld kon worden:

IMG_3658_zps16950718.jpg

Op papier is eerst de vereiste uitslag bepaald van de maximale wielhoeken, en dat werd 14,5* voor het binnenbocht wiel, en 11* voor de buitenbocht.
In deze set-up werden die hoeken veel te groot, 20 graden hier:

IMG_3660_zps48a835ec.jpg

Verschillende anders posities van de servo geprobeerd, en uiteindelijk is dat goed gelukt, binnen 1/2 graad van de theoretische wielstand; dat leek me goed genoeg ;)

De servo zit nu zó onder de wagen, vast gemonteerd op de as:

IMG_3668_zps2b000152.jpg

Nog eens, liggend op de zijkant: ( en later de bedrading fatsoeneren, ik weet het....)

IMG_3667_zpsee949dae.jpg

En zo ziet het er van boven dan uit:

IMG_3669_zps4896d836.jpg

Cor

6x2/4 ombouw.

Oh ja, een filmpje natuurlijk, om het stuurgedrag te kunnen beoordelen

Plezier er mee.
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Cor,

De besturing ziet er goed uit, mooi dat het gelukt is om een goede naloop stuuras te maken die ook goed stuurt en niet wringt.

Back