Ombouw VTOL wing naar vliegtuig.

In die hoek zit ik ook te denken, maar dan een combinatie van die twee. Te weinig snelheid waardoor de gyro zijn werk niet naar behoren kan doen. Toestel valt weg en de gyro wil dit opvangen waardoor je die rare waggel krijgt. Feit is dat het in eerste instantie prima van me vandaan vloog, eigenlijk fantastisch zo veel beter als dat ik had gedacht. Volgende poging meer gas op de plank en eventueel de standaard propellers erop zetten. Eventueel voor de zekerheid wat extra gewicht voorin. Kortom gereedschapskist mee. Een maiden op de hei is prettig "lekkere zachte landingen" maar ik mag daar niet vliegen, dus ik kan niet bepakt en bezakt aan komen zetten.

Bij heli's een heikel punt.
stop gain.. daarmee verbloem je een hunt (overcorrigeren gyro)
tot het punt dat de gain zo hoog staat, er alsnog een hunt optreed, en doordat het al zo lang is verbloemt, er een hunt optreed die niet meer te verbloemen is.

in jouw geval moet je ff terugdenken aan wat je hebt gedaan:
- motoren verder uit elkaar gezet. de arm wordt dus langer, mechanische gain gaat omlaag. hij wordt minder gevoelig.
- kleinere props, mechanische gain nog verder omlaag
- staart is volgens mij ongeveer hetzelfde.

dit telt voor stilhangmodus.
eigenlijk zijn de gains omlaag gegaan, dus hij zal wat te traag corrigeren.
niet zo'n punt, maar wat minder stabiel als origineel

In vliegtuigmodus..
is het verhaal een beetje anders.
de roeren zijn nogal stevig groter = gain omhoog, meer overredingskracht
roeren verder naar buiten, idem
elevator naar achter, idem.

dus in vliegtuigmodus zou hij kunnen overcorrigeren.
stel, hij zou door langzaam vliegen achterover willen hangen, zal een gyro de servo verzetten tot het eind. voel jij niets van.
eind bereikt = toestel valt weg. maar ook meteen heftiger omdat de gyro dit een tijd heeft verbloemt.

volgens mij zag ik een waggel op de aileron..
kan natuurlijk dat het toestel ff een windvlaagje kreeg, en de boel even dik overcorrigeerde.
wat heel veel weerstand geeft, toestel ook meteen stevig remt.

Ik zou het in die hoek zoeken..
ik weet niet hoe groot de uitslagen zijn, maar als overcorrigeren inderdaad een punt is, kun je de mechanische gain aanpassen door de uitslag kleiner te maken.
uitslagen omlaag = minder gevoelig = gain omlaag.
kun je testen door een overcorrectie uit te lokken.
kort de knuppel in de hoek (agressief), en ook in 1 klap weer los.
gaat ie wild waggelen etc weet je alles.

Ha, dank je voor deze uiteenzetting. Hier kan ik zeker wat mee, temeer omdat ik het zelf ook in die hoek zoek. Er zitten wel 3 standen op de zender waar ik ook nog wat mee kan. L voor beginners, H voor gevorderden(grotere roeruitslagen) en dan nog de 3D stand waar samen met de roeren ook de motoren mee kantelen. Gisteren ben ik begonnen in de L(beginner stand). Waar ik ook nog naar kan kijken is dat ik de gecombineerde ele/ail roer achterop losgooi en alleen de gecombineerde ail/ele op de vleugel gebruik. Mogelijkheden genoeg vooralsnog en leuk bovendien.

Top Grt H;)lixer

• Like
Reactions: Cnn
Even een vervolg aangaande dit project. Ik had dus een probleem dat het toestel op enig moment begon te dwarrelen. Het kon van alles zijn(lees bovenstaand) en ik was begonnen met de uitslag van de aileron roeren wat te verminderen plus dat ik de standaard props erop heb gezet. Ik spreek nu over een vlucht van 2 weken geleden. Meteen bij het overschakelen van verticale vlucht naar horizontale vlucht(vliegtuig modus) zag ik dat het niet goed zat en na één enkel rondje zo goed als kwaad weten te landen. De aileron uitslagen weer terug gezet en nog maar een rondje. Nu ging het stukken beter, maar ik zag toch weer die dwarrel. Zou het toestel wat staartlastig zijn was mijn idee op dat moment.

Vandaag dan: Wat gewicht aan de voorkant bijgeplaatst en wederom hup de lucht in met dat ding. Ja hoor het vliegt nu als een zonnetje, het toestel was simpel wat staartlastig. Helaas, door mijn eigen stomme schuld na een korte, maar succesvolle vlucht, toch nog een flinke crash veroorzaakt. Ik wilde het toestel lekker laag langs laten komen voor de camera, maar bij de bomen waar ik overheen wilde scheren toch weten te regelen dat het toestel uit de lucht viel. Zal wel een stall geweest zijn. Jammer dan.

Hier de video tot en met de crash:

Vervelend aan dit toestel is dat als je gas naar beneden zet de motoren gewoon door blijven draaien. Pas als je beide sticks in de hoek zet stoppen ze met draaien. Op die manier al heel wat propellers er doorheen gejaagd. En de zender is echt zo een speelgoeddingetje. Voelt gewoon niet lekker als je aan het vliegen bent.

Laatst bewerkt:
Vervelend aan dit toestel is dat als je gas naar beneden zet de motoren gewoon door blijven draaien. Pas als je beide sticks in de hoek zet stoppen ze met draaien. Op die manier al heel wat propellers er doorheen gejaagd. En de zender is echt zo een speelgoeddingetje. Voelt gewoon niet lekker als je aan het vliegen bent.
Heb je al eens gekeken of er een OpenTX protocol bestaat waarmee je dit vliegtuig met een 'gewone' computerzender zou kunnen besturen?

Mijn Bugs3 quad heeft ook zo'n speelgoedzender, die verdwijnt in mijn grote handen, die vlieg ik nu met mijn Radiomaster TX16S, dat voelt veel lekkerder aan.

Groeten, Jan.

Heb je al eens gekeken of er een OpenTX protocol bestaat waarmee je dit vliegtuig met een 'gewone' computerzender zou kunnen besturen?
Nog meer zenders :confused:. Jaren geleden had ik al een plan opgevat alles met futaba te laten vliegen. Maar ja, Spektrum had van die mooie kleine en betaalbare ontvangertjes prima voor vliegtuigjes en daar ging ik weer. Walkera heeft zo zijn eigen protocol enz, enz................... De DX6I gebruik ik niet meer, want ik heb nu de DX7 een mooie tweedehandsje. Ik word gek van die zenders. En ja, een zender voor verschillende protocolen lijkt mooi hoor, maar ik vertrouw het niet zo.
540.jpg

Ik zit wel te kijken of ik iets kan bouwen met een Ardupilot module erin. Mooi voor de winter. Ik ga deze nu weer op de rails zetten, want eigenlijk is het best wel leuk om zo te vliegen hoor.

Laatst bewerkt:
En ja, een zender voor verschillende protocollen lijkt mooi hoor, maar ik vertrouw het niet zo.
Je hoeft het niet te vertrouwen, als het maar werkt...
Ik vlieg inmiddels al mijn toestellen met mijn TX16S en dat gaat uitstekend.
OpenTX is (voor mij) een steile leercurve, maar er is veel hulp te vinden op het internet.

Groeten, Jan.

Ik vlieg ook met een Radiomaster TX 16s nog gekocht voor €111,- nu zo' €200,- helaas. Geweldig ding, je kunt bijna alles aansturen ermee en alles programmeren. Tegenwoordig met EdgeTX zelfs touchscreen. Ik vlieg diverse ontvangers Dsm2 Dsmx futaba enz. waar ik net mijn hand op kan leggen. Tot nu toe nooit een "momentje" gehad, ik vertrouw er volledig in.

Jaja, ik weet het, maar in de tussentijd heb ik wel een succesje geboekt met mijn project, dat is voor mij veel leuker Die zender protocollen is een interessante discussie. Misschien leuk er een draadje over te starten!?

Back