Ombouwen Cessna182 naar lipo

• Topicstarter Topicstarter Richard Schook
  • Startdatum Startdatum
Je kunt zelf nog kiezen of je een prop adapter of prop saver wilt, als je veel ruige landingen maakt is een prop saver misschien beter, maar aangezien je cessna een neuswielkist is denk ik dat het beter is om gewoon een prop adapter te pakken. Mooier staat dan nog een spinner.

Ik weet niet wat voor gat APC props hebben, GWS SF props hebben een 3mm gat waardoor je de ingebouwde propadapter van de fietsbel zou kunnen gebruiken. APC props hebben wel spacers erbij zitten, dat houdt in dat er een paar ringetjes bij zitten die je dan weer in het gat kunt duwen om het passend te maken, maar volgens mij zit er geen 3mm ringetje bij.
Alu spinners zijn spinner en prop adapter in een, maar de plastic losse spinners moet je op een prop adapter schroeven.
Ik zou een 3mm prop adapter voor een 6mm prop pakken met een 30mm (da's de diameter van de spinner) rooie spinner, je kunt beter de originele spinner gebruiken die er al op zat.
Bij perba hebben ze alleen prop savers dus als je een prop saver van perba wilt zou ik een 3mm saver pakken, is de enige die op de as past. Als je voor een GWS prop van perba gaat, hoef je geen adapter te hebben, dan kun je 'm gewoon rechtstreeks op de as zetten. Ik zou een 8*6 en een 8*3.7 slowfly pakken, en dan kijken wat het lekkerste vliegt. Denk dat de 8*6 sowieso het lekkerste vliegt, heeft wat meer snelheid en is beter voor je kist denk ik. Maar ik weet niet hoe snel hij normaal is, dus het beste kun je effe testen.

Kmoet nou achter de PC uit, morgen zal ik effe een lijstje opstellen.

leuke avatar :wink:
Beetje onscherp, pak deze maar:
Code:
http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10327/cessna%20182%20conrad%20%28Custom%29.jpg
(gewoon copypaste)

Wat ik zou doen is:
1260kv fietsbel als je er een 3s lipo in zet van perba
3s lipo 1500mah van perba
8*6 GWS prop van perba

1530kv fietsbel als je er een 2s lipo in zet van perba
2s lipo 2000mah van perba
8*6 GWS prop van perba

Oh ja, heb perba gemaild en het flensje en de stickmount zitten er allebei bij, dus dat zit goed.

Als je een apc prop wilt zou ik ipv de 8*6 GWS prop een 3mm propsaver van perba doen, of een 3mm as propadapter van rctechnics, en een APC 8*6 prop. Liefst een propadapter dan, of een alu spinner.

Als ESC zou ik de 15A regelaar pakken die in de uitverkoop is bij perba, ruim genoeg voor een fietsbel en lekker cheap.

Persoonlijk zou ik het liefst de eerste setup doen, genoeg power, cheap en simpel.

Maar hoe zwaar is het batterypack dat er nu in zit, en zijn de rest van de componenten die je wilt vervangen? Pas dan kun je een goeie keuze maken, als je straks lood dr in moet gooie om je zwaartepunt goed te krijgen schiet het nog niet echt op. Dus weeg dat eerst maar.

Dus ik moet hebben:

Hyper Power Lipo 2000 mAh 2S 7.4V 15C/20C
24.00EUR
15 AMP Brushless Regelaar
19.00EUR
Brushless motor (1530Kv) 241012D
14.00EUR
Propeller EP 8x6
1.00EUR
3.00mm prop saver
2.50EUR
JST (BEC) connector mannelijk met 12cm silicone kabel
1.00EUR
JST (BEC) connector vrouwelijk met 12cm silicone kabel
1.00EUR

Sub-Totaal: 62.50EUR

Allemaal te koop bij perba

Jep, kun je pakken, alleen zou ik zelf voor een 3s 1500 lipo en een 1260kv fietsbel gaan, heb je toch wat meer power, met 2s lever je namelijk wat rpm in voor torque, wat beter is voor 3D en slowflyers. De motor is wel in delta gewikkeld en speciaal voor 2s, maar dan nog denk ik dat je minder power hebt. Feit is dat je minder W input hebt.
Voor jouw cessna zou ik dus een 3s lipo pakken met die 1260kv fietsbel, waarschijnlijk vliegt dat toch wat sneller en beter.
Die propsaver kun je trouwens achterwege laten, met zo'n GWS prop met een 3mm gat kun je hem direct op de as monteren, zitten schroefjes voor bijgeleverd bij de fietsbel.
En ik zou gelijk een paar extra JST connectors pakken, sowieso eentje voor je lader en gewoon een paar extra voor als je meer packs erbij gaat kopen enzo.
Koop ook gelijk maar een paar meer props, als er eentje breekt kun je anders niet vliegen.

En weeg natuurlijk eerst even het spul dat 'r nu in zit.
Ik denk dat je accu die er nu in zit ongeveer 140 a 150g weegt, je motor ongeveer 70g en je ESC zal waarschijnlijk 4 of 5 gram lichter zijn.
Dus met je motor zul je ongeveer 15 gram besparen, verrekend met de ESC 10g, met een 2s 2000 lipo ongeveer 25g en met een 3s 1500 ongeveer 15g. Je zult dus 25 a 40g lichter uitkomen met deze brushless setup, maar met veel meer vliegtijd. Dat gewicht zorgt ervoor dat het wat lekkerder vliegt maar ik denk niet dat je veel problemen zult krijgen met je zwaartepunt. Je kunt dus rustig gaan voor die setup denk ik.

maar, de 7.4 volt 2000 mah, is anders dan de 11.1 volt 1500 mah.

Heeft de 2000 meer energie zodat hij langer kan vliegen dan 1500 mah?

Of is dit gewoon gelijk.

(7.4 x 2000):1000=14,4 Watt/uur
(11,1 x 1500):1000=16,65 Watt/uur

Theoretisch geeft de 3x 1500 meer energie....

Maar ..... geloof nooit wat er aan mAh opstaat kan zo tot 60% minder zijn dan op het etiket staat .... dus een 2000 geeft dan maar 600 mAh effectief .... vooral "aanbieding's" cellen lijden daar vaak onder ..... en dan had je beter NiMH's kunnen nemen i.p.v. Lipo's :-(

Aangezien ik nieuw in de hobby ben was ik voor mijn spullen naar de rcwinkel in de buurt geweest. Daar heeft men blijkbaar van mijn weinige kennis geprofiteerd en me lekker veel geld laten uitgeven. :?
Volgende keer toch ook maar even via het net bestellen want na het lezen van dit draadje voel ik me best wel in het zak gezet..

Back