Ombouwen Cessna182 naar lipo

• Topicstarter Topicstarter Richard Schook
  • Startdatum Startdatum
Sorry, ik begrijp het niet goed.
Ik zie maar zes draadjes aan de regelaar, drie voor de motor (wit, rood, zwart) en twee voor de stroomvoorziening (rood, zwart) en eentje voor de ontvanger.

Die zit er echt wel aan :wink:
Hier zit ie eraan (bovenaan bij de 3 draden die naar de motor gaan).
Ik weet ook niet waarom ie er op die foto niet op zit, misschien hebben ze hem eraf geknipd voor de foto ofzo, of het is een nieuwere versie die m automatisch selecteert ofzo.

Oke, als ik al die brushless zooi heb gekocht, dan heb ik toch geen liposaver meer nodig?

In principe niet, als je een goeie afslag op je regelaar hebt is het niet nodig, alleen op heli's. Je kunt het wel doen maar dat kost je eigenlijk alleen maar gewicht, en je kunt dan heel even van tevoren zien dat je moet landen, maar als ie begint te haperen neem je gewoon gas terug, vlieg je naar je veld toe en dan kun je nog even gas geven als het nodig is.

Oke, dan moet ik dus hebben:

Regelaar 17A bij Rctechnics €23.50
Brushless Fietsbel 1450 KV bij Rctechnics €14.50
Propadapter €4.50
Propellor €3.-

Totaal ongeveer €50.-

Oja, hoe zit het trouwens met de motorbevestiging?
Er zit nu een brushed 480 elektromotor in.

wat voor prop adapter en propeller wil je gebruiken eigenlijk?

Hoe is ie gemount? Zo te zien is ie op die cowl geschroefd. Als je een fietsbel erop wilt zetten, zou ik eerst even naar rctechnics of perba mailen om te vragen of er een flensje bij zit. Met de stickmount gaat dat moeilijk worden.

Oh ja hilarisch: propellerMEEBRENGER :lol:

Wat bedoel je precies met hoe hij gemount is?
Hoe de 480-motorsteun bevestigd zit?
Hij zit bevestigd aan een ander kunststof deel die zich (natuurlijk) voor in de romp bevindt.

Wat is een flensje?

Wat is een stickmount?

Sorry voor al die vragen, ik ben pas begonnen met modelbouw.

Hoe hij gemount is is idd hoe hij gemonteerd is in je model, ik noemde dat voor het gemak even gemount, omdat zo'n bevestiging een mount heet.
Dus hij zit aan een aparte plastic mount? OK. Dan zul je een flensje nodig hebben.
Een flensje is een ding dat om het buisje geklemd wordt:

241008.jpg

dat ding rechts met die rare vinnen, rondje in het midden en vierkantje eronder van alu is een stickmount. Door dat vierkante gaatje kun je een stokkie steken en dezel "prik" je dan in je kist. GWS heeft dat bedacht. Die kun je om het buisje klemmen waar nu het flensje omheen zit (kijk maar es goed, je kunt het inbusje in het flensje zien zitten).

Bij perba zit ie er als het goed is dus bij, kzou die dan kopen. Bij rctechnics weet ik niet of het flensje erbij zit. De foto's van de fietsbel bij rctechnics zijn trouwens al verouderd. Er zit nou ook zo'n kleine alu stickmount bij, maar weet niet of het flensje erbij zit. Toen ik 'm kocht niet...

En welke propsaver en prop wil je gebruiken?

Wat bedoelen ze trouwens in de beschrijving van de regelaar met de rem. Dat is toch anders dan een lipo afslag?

En er staat in het begin van dit draadje dat mijn cessna 182 een regelaar heeft met een vriendelijke lipoafslag.
Zou dit zo kunnen zijn denk je?

Ik was je net 1 minuut voor :wink:
Rem is als je je throttle dicht gooit dat je motor zichzelf dan afremt. Is soms wel handig met shockies dat je dan je snelheid beter kunt regelen, en vooral bij klapprops zodat ze beter inklappen, maar is voor jouw cessna niet nodig. Kost alleen maar power bij het remmen, gauw uitzetten dus.

Vriendelijke lipoafslag is dat ie vriendelijk is voor lipo's :lol: , waarschijnlijk dat ie wat hoger afslaat.

sorry, dat ik je post niet gelezen heb, ik wil een 3 mm propsaver en een 8 x 4 prop van Rc technics gebruiken.
Deze worden aanbevolen bij de fietsbelbrushluss van rctechnics.

misschien weet jij iets beters??

Dus ik hoef eigenlijk geen nieuwe regelaar of brushless set te kopen als mijn originele regelaar al een lipoafslag heeft?

3mm propsaver is goed, 8*4 is ook ok maar voor iets hogere snelheden kun je een 8*6 pakken, ik zou ze allebei effe bestellen en dan kijken welke het beste vliegt. Een 8*6 vliegt waarschijnlijk wat beter als je normaal vliegt, een 8*4 trekt m beter door loopings enzo, vliegt dus iets langzamer maar heeft meer statische trekkracht. Vergelijk het met de versnellingen van je fiets.
Ga je trouwens GWS of APC props kopen? En slowfly props of niet? Daar zit namelijk een groot verschil tussen. GWS gaat wel sneller kapot dus als je die koopt, koop er dan gelijk maar een paar meer.

Koop ook effe een paar extra propsaverbandjes trouwens.

Er staat dat het een master screw is:
electric.jpg

Wat doet een propsaver eigenlijk precies?

Welke adapter en spinner moet ik hierbij kopen?

Bij perba.com staat dat de as niet is inbegrepen, moet je deze dan erbijkopen ofzo?

Master airscrew is niet zo best voor lage vermogens bij elektro. De scimitar van Master airscrew is wel goed.

Voor lage vermogens (fietsbel) vragen om een dun blad. APC-E, GWS, graupner slim prop of andere "slowfly" varianten werken toch beter den "gewone" props dan.

Idd, kunt beter voor een slowfly gaan, en het liefst nog van APC (met glasvezel erin: is het sterkst en heeft meer vermogen). Bij ACW hebben ze goedkope APC en GWS props.

En wat denk je? dat je de AS los moet kopen? d8 het toch niet :wink:
Tuurlijk zit ie erbij. Ik zou perba en rctechnics allebei effe mailen om te vragen of er een flensje bij zit, aangezien jij die nodig hebt.

Een propadapter is een buisje dat je op je as schroeft zeg maar, en daar kun je dan weer een prop op schroeven. Bij de originele fietsbel zit er al een ingebouwde propadapter op, voor props met een 3mm gat natuurlijk. (wat de meeste GWS SF en APC SF (SF=slowfly) props wel hebben).
Een spinner is zo'n mooi ronde "tiet" (lijkt ie wel op toch? :oops: LOL) die voor op je prop zit. Sommige kun je los kopen en die kun je dan op je prop adapter zetten en sommige zijn automatisch een propadapter en spinner in 1.
Een propsaver "seeft" je prop, het is een soort prop adapter die je op je as schroeft, en er steken 2 schroefjes uit. In het midden zit een verhoginkje wat je prop op z'n plek houdt. Je zet de prop dwars op de richting van de 2 schroefjes, en dan doe je er een stiekje omheen (als ie niet strak genoeg zit 2). Bij een harde landing of wanneer de prop iets raakt verschiet de prop en wordt de energie geabsorbeerd door het stiekje dus gaat je prop minder snel kapot.
Ik weet niet of jij dat nodig hebt bij je cessna? Tis wel een neuswielkist dus zo snel zal je prop de grond niet raken. Wat zit er nou op?

Er zit nu geen propsaver op, alleen een propadapter en een propeller net zoiets als die masterscrew.

Ik begrijp alleen niets van al die maten.
Zou jij misschien even een lijstje kunnen geven welke prop,adapter, en saver ik moet hebbenl, als ik die motor bij perba koop?

Back