ombouwen PC voedingen

Zelfs als de stekker uit het stopcontact is zit er nog een elco in die tot meer dan 300V opgeladen is. Die is niet dodelijk

Daar heeft de NEN1010 en NEN3140 toch een andere mening over.
300 Volt is zowel als gelijk- of wisselspanning geen veilig spanning, het zelfs als dodelijk ervaren.
Maar ook een 9 Volt batterij kan dodelijk zijn als de persoon bv een hartimplantaat heeft.

Daar heeft de NEN1010 en NEN3140 toch een andere mening over.
300 Volt is zowel als gelijk- of wisselspanning geen veilig spanning, het zelfs als dodelijk ervaren.
Maar ook een 9 Volt batterij kan dodelijk zijn als de persoon bv een hartimplantaat heeft.
Oké daar heb je een punt, maar toch ook weer niet. Het gaat hier om de energie die erachter zit en NIET om de spanning. Statische elektricitiet kan tot meer dan honderdduizend volt oplopen maar het is eigenlijk nooit dodelijk. In een heel zeldzaam geval is er misschien wel eens een dodelijk ongeluk gebeurt maar dat zal zeer, zeer zeldzaam zijn.
En ga nu niet over bliksem beginnen want dat is weer een ander verhaal. ;)

Om terug te komen op die elco die tot 300V geladen is. Het is echt onplezierig als je met je vinger(s) aan zo'n opgeladen elco komt. De energie die erin zit is echter zo gering dat je er alleen een prikkelende ervaring van overhoudt. Maar dodelijk? Nee hoor dat is het echt NIET (met hoofdletters).
Misschien in een heel enkel geval bij iemand die een stukje elektronica ingeplant heeft gekregen om z'n hart goed te laten werken maar zelfs daar zal het zeldzaam zijn. Die apparaatjes zijn vreselijk goed afgeschermd en van een zeer goede storingsonderdrukking voorzien. Maar ik ben het met je eens dat je hier geen risico's mee moet nemen.

Het wordt heel anders wanneer de stekker nog in het stopcontact zit. Ook dan staat er ongeveer 300V over die elco maar dan zit alle energie van het lichtnet er nog achter. Wanneer je dan aan die elco komt zal het heel goed dodelijk kunnen zijn. Het is zelfs zeer waarschijnlijk!

Volgens mij is de spanning niet eens zo van belang in het geval van het ontladen van een condensator maar meer de ontlaadstroom en in dit geval de wijze van ontlading. Als dit geschied door de hartstreek kan het zeer zeker wel dodelijk zijn ! Het heeft te maken met de zogenaamde hartstroomfactor die wordt bepaald door de weg van de stroom door het lichaam. De stroom is indeze gevaarlijk ( ontlaatstroom ) en zeker als deze vanaf 30 mA en hoger is.

Dus als een condenstator onlaat is dat meestal op een vinger dus geen weg via de hartstreek maar tussen een hand en borst is dit een heel ander verhaal.

En wat opmerking betreft van Bigboat heeft hij helemaal gelijk wat betrteft de NEN 50110-3140 vanaf 120 Vdc spreken we al van een gevaarlijke spanning.

Gr Martin

Nog de spanning is dodelijk nog de stroom, het is de energie (UxIxT) die dodelijk is. Het vermogen (UxI) dat gedurende een bepaalde tijd (T) door het hart gaat zet het hart stil of laat het op hol slaan. Hetzelfde gebruikt men om het hart weer op gang te krijgen of tot bedaren te brengen. De zogehete defibrilator wordt daarvoor gebruikt. Daarop wordt door de arts de gewenste energie ingesteld (xxx Joule) om het hart de juiste stoot te kunnen geven.
Een opgeladen elco in de voeding heeft zo weinig energie in zich dat dit niet dodelijk zal zijn. Volgens de diverse onderzoeken is een stroomstoot door het hart van 30mA gedurende één halve sinus (=1/100sec.) nog niet dodelijk. Wanneer je echter langduring een stroom door je heen krijgt dan kan 3mA na verloop van tijd al dodelijk zijn.
Een elco in een computervoeding is meestal iets van 220uF misschien 330uF bij een zware voeding. Daar zit echt niet voldoende energie in om ons hart van slag te brengen. Ten minste niet bij "normale" mensen. Wanneer je een zwak hart hebt zou het verhaal iets anders kunnen zijn. Toch is die kans ook uitzonderlijk klein want zoals al geschreven de energie in de elco is daarvoor te gering. De energie inhoudt van een elco reken je als volgt uit: 1/2 x C x U^2. Hierin is C de capaciteit in Farad en U de spanning in Volt. Voor een eclo van 220uF opgeladen tot 300V is de energie inhoudt: 1/2 x 0,000220 x 300 x 300 = 9,9 Joule. Als ik het me goed herinner begint een defibrilator pas bij 200 Joule of zo iets.
Let wel, een verkeerd gebruikte defibrilator kan ook dodelijk zijn!

We hebben het hier bovendien over stroom door het hart. Wanneer je een voeding hebt die los is van het lichtnet maar waarvan de elco nog geladen is dan is het moeilijk om de stroom uit de elco door je hart te laten lopen. Zo goed als altijd pak je de print beet en sluit je ongewilt de elco met één of misschien twee vingers kort. De stroom zal dus altijd alleen maar door die vinger(s) gaan en nooit bij je hart komen. Wanneer je met één vinger één van de aansluitingen van de elco aanraakt gebeurt er helemaal niets. Er kan geen stroom lopen want er is geen gesloten kring. Dus geen ongefundeerde angsten voor die elco.
Oké, het is echt niet plezierig om een klap van zo'n ding te krijgen. Je zal de print heel snel loslaten en misschien vliegt hij wel door je kamer.:) Je hebt een tijd lang tintelinde vingers en misschien je hand ook nog. In het ergste geval heb je op de contactplaast(en) een klein brandvlekje maar daar blijft het echt bij. Of ik ervaring heb? :yes:
Moet je daarom niet voorzichtig te zijn, natuurlijk wel! Als je niet voorzichtig bent terwijl het nog "veilig" is ben je dat ook niet zijn als de stekker nog in het stopcontact zit en dan is het WEL zeer gevaarlijk. Dus altijd voorzichtig zijn met dergelijk hoge spanningen. Er kunnen soms ook hoge stromen gaan lopen en dan gaat het wel fout. Maar het is ook niet nodig om doodsbang te zijn voor een geladen elco. Of het moet een joekel van een ding zijn die tot een hele hoge spanning is opgeladen.

Maar eh, we wijken hier wel heel erg ver af van de oorspronkelijke topic.:)

Je vergeet één ding bij elco's Ernst.......de stroom loopt op terwijl de spanning zakt.
Dat is dus heel iets anders dan wanneer je een *vast* spanning hebt.
Daarbij heb je in een vast net altijd een veiligheid, terwijl je bij een elco gelijk de volle mep (kortsluitstroom) krijgt die enorn is.

Sorry BigBoat maar ik mis hier de logica volkomen.

"Je vergeet één ding bij elco's Ernst.......de stroom loopt op terwijl de spanning zakt"????
Dat moet je me uitleggen want dat gaat in tegen alles wat ik heb geleerd. En wat heeft het feit dat het een elco is daar mee te maken?

"Bij een vast net heb je een veiligheid".
Welke veiligheid? De zekering? Nou vergeet die maar want voordat die eruit springt ben je al lang dood!

"Terwijl je van de elco gelijk de volle mep krijgt".
Ja dat klopt maar die volle mep is dezelfde als wanneer de zaak nog met het net verbonden is. Niet lager maar ook absoluut niet hoger. Echter de stroomstoot die de elco kan geven is zo kort dat hij voor een "normaal en gezond" persoon niet dodelijk is, echt niet!
Het bewijs ben ik zelf :). Ik heb in de loop van de jaren al zoveel van die tikken gehad (vorige week nog één) dat ik ze niet eens meer kan tellen. Als het maar enigszins dodelijk zou zijn geweest dan zou ik er al lang niet meer geweest moeten zijn.

Wanneer de zaak nog met het lichtnet is verbonden krijg je in eerste instantie dezelfde stroomstoot alleen is die niet heel kort maar gaat hij door zolang je er met je vingers aanzit. Kijk, en dan kan (zal) die stroomstoot dodelijk worden.

Als ooit eens een cos-phi kast heb zien exploderen, spanningsvrij!, dan weet je wat condensatoren kunnen doen.
Zo'n klap krijg jij zelfs niet uit het net, tenzij je aan de hoogspanning (>10.000V) gaat hangen en afzekert op >1500 Ampere.
De kortsluitstroom van een condensator is oneindig omdat de spanning nagenoeg nul wordt.
In een net kan de kortsluitstroom nooit oneindig zijn omdat de spanning daar nooit nul kan worden.
Op het moment dat de spanning nul wordt loopt er ook geen stroom meer, zekering is dan allang stuk.
Dat mensen soms een hoge spanning stroom overleven wil niks zeggen, die hebben gewoon stront mazzel gehad.
Iemand die bij ons een tik geeft gehad van een gevaarlijke spanning gaat altijd naar het ziekenhuis voor een hartfilmpje, is trouwens een standaard EHBO-regel.
Je zal van de tik in de eerste instantie niets of nauwelijks iest merken, maar na enige uren kan het zijn dat je hart al die tijd al staat te filbleren en dan is het meestal al te laat.

Sorry BigBoat maar ik geeft het op! Wat je hierboven hebt geschreven is zulke klink klare onzin dat ik daar niet op in kan gaan. Je denkt veel van de elektrotechniek af te weten maar aan wat je schrijft kan ik zien dat je er zo goed als niets vanaf weet. Hoe moet ik iemand die niet eens de basis beginselen van spanning en stroom kent uit gaan leggen wanneer er wat voor stroom gaat lopen?
Zelfs wat je over het fibrileren van het hart schrijft slaat nergens op! Ik heb niet eens een EHBO diploma maar dat weet ik wel!

Sorry BigBoat maar ik geeft het op! Wat je hierboven hebt geschreven is zulke klink klare onzin dat ik daar niet op in kan gaan. Je denkt veel van de elektrotechniek af te weten maar aan wat je schrijft kan ik zien dat je er zo goed als niets vanaf weet.

Misschien brengt een bezoekje aan onze installatie (www.hvcgroep.nl) je op andere gedachten.
Als technicus hoog- en laagspanning, en als keurmeester electrische installatie en -arbeidsmiddelen, wil ik je best een rondleiding geven.
Wanneer je belt voor een afspraak, vraag dan maar naar de keurmeester en je krijgt mij direct aan de telefoon.
Op mijn website (www.modelbouw.gompy.net) staan ook nog een paar
*klink klare onzin* voorbeelden van mijn electrotechnische kennis.
Ik weet nu wel dat ik bij jou terrecht kan met mijn probelemen, want ik weet er zo goed als niks vanaf.
Leken (of gewoon domme mensen) zien nooit ergens het gevaar van in, maar zijn wel de gevaarlijkste mensen die er op aarde rondlopen omdat ze anderen meeslepen en in gevaar brengen met hun onnozelheid.

Zelfs wat je over het fibrileren van het hart schrijft slaat nergens op! Ik heb niet eens een EHBO diploma

Dus ook hier weet je niet waar je het over hebt.
NOGMAALS:
Leken (of gewoon domme mensen) zien nooit ergens het gevaar van in, maar zijn wel de gevaarlijkste mensen die er op aarde rondlopen omdat ze anderen meeslepen en in gevaar brengen met hun onnozelheid.

Ziet in Bigboat een vakbroeder ;). En herkent zo de problemmathiek van de zaak heeft ook de gevolgen gezien van exploderende Condensatoren aan de hoogspannings zijde van een gelijkrichter :rolleyes:.
en dan geen brug cel maar 4 MVA gelijkrichters van de spoorwegen.
En dan zegt men dat ontladen van condensatoren niet dodelijk is hmmm een vreselijk onderschat onderwerp dus.

Gr Martin :D

Tjonge, ik dacht dat het over PC voedingen ging, wat een discussie.
Omdat ik zelf ook wel eens in de electronica en laatst zelf een regelbare geschakelde voeding van 1kW heb gebouwd wil ik toch even iets kwijt.
Mijn ontwerp komt n.l. van de onderdelen van een PC voeding, alleen wat opgevoerd.

Wisten jullie dat op internet ik meer circuits online of zoiets ook schema's van PC voedingen staan. Omdat de meeste voedingen bijna het zelfde zijn, kan je zo snel de regelkring van de spanning terug vinden, en deze zo veranderen dat de 12V terug gekoppeld wordt. De voeding is dan zo stabiel als een huis.

Over de Elko's het volgende. Bij kleine elko's van zo'n 100uF zal de schok niet dodelijk zijn, maar het is ook weer niet gezond. Bij de groter jongens moet je toch wel uitkijken hoor. Ik bouw n.l. ook coiguns welke met een spoel metalen projectielen weg schiet.
Bij 6000uF bij 250V jaag ik maar liefst 50kW!!! door de spoel heen. Dit duurt maar een paar ms maar toch. De stroom wordt trouwens bepaald door de Ri van de spoel, en niet door de elko. De elko's 4 van 1500uF hebben een inwendige weerstand van 50mOhm dus bij een sluiting is dit 5000A per elko dus 20000A totaal. Bij deze stromen kunnen de elko's exploderen wat met het electroliet wat erin zit levensgevaarlijk is. En dan zijn dit nog relatief kleine elko's. Dus ontladen van elko's altijd met een weerstand doen.
Bij test werkzaamheden, schakel ik altijd een "bleder" weestand parallel over de elko's om deze snel leeg te trekken voor mijn veiligheid.

De elko's 4 van 1500uF hebben een inwendige weerstand van 50mOhm dus bij een sluiting is dit 5000A per elko dus 20000A totaal.

OK, 5000Ampere bij 1500uF...eindelijk komen we ergens....en waarom denk je dat er bij een aardlekschakelaar gekozen is voor 30 miliAmpere en niet voor bv 1A of 100A ?
Zouden ze dat *misschien* gedaan hebben omdat stromen van 30mA en hoger gevaarlijk zijn voor de mens of gewoon uit ontwetendheid ?
Laat me raden.......ze zijn gewoon onnozel en weten niet beter.

Ok, ik voel me gedwongen om toch te reageren.

Punt 1.
Een condensatorkast explodeerd terwijl hij spanningsvrij is.
Dat is onzin want dat is ten ene male onmogelijk! Oké je zult bedoelen dat hij niet op het net was aangesloten maar dan is hij nog niet spanningsvrij! De condensatoren zijn nog geladen geweest en dan is er op de ene of andere wijze kortsluiting ontstaan. Waar en hoe dat weet ik niet en dat is ook niet belangrijk. Dat de condensator of condensatoren daardoor ontploft zijn geloof ik graag en dat dit er niet gezellig uit heeft gezien geloof ik ook. Daar is geen discussie over nodig. Maar als de zaak echt spanningsvrij is geweest dan kan er geen kortsluiting ontstaan en dus ook niets ontploffen.
TENZIJ het b.v. olie gevulde condensatoren zijn geweest die al een tijd hebben staan "pruttelen" toen de zaak nog aan het net hing. Dat dan na het afkoppelen van het net de zaak alsnog ontploft is ook mogelijk maar, dan is er een andere oorzaak in het spel.

Punt 2.
"De kortsluitstroom van een condensator is oneindig omdat de spanning nagenoeg nul wordt."
Lees dit nu zelf eens goed! Dan kan je zelf toch wel lezen dat dit onmogelijk is! De wet van Ohm beste BigBoat! Moet ik die nog uitleggen?
Als de spanning 0 is of wordt dan KAN er geen stroom meer lopen!
Je bedoeld hier waarschijnlijk dat de WEERSTAND nagenoeg nul wordt. Dan heb je wel gelijk, de stroom loopt dan heel hoog op.

Punt 3.
"In een net kan de kortsluitstroom nooit oneindig zijn omdat de spanning daar nooit nul kan worden."
Ook hier geldt de wet van Ohm dus klopt ook dit van geen kanten. De spanning die op het lichtnet staat wordt pas 0 wanneer de zekering doorslaat. De stroom wordt niet zo hoog doordat de spanning 0 wordt maar doordat de WEERSTAND 0 wordt.
De stroom die het lichtnet kan leveren wordt bij kortsluiting bepaald door de "inwendige weerstand" van het lichtnet. Die is heel erg laag dus kan het lichtnet vreselijk hoge stromen leveren. Ok, dat zal niet zo hoog zijn als de initiële stroompiek van een kortgesloten condensator maar die stroompiek duurt allemachtig kort (micro secondes slechts) terwijl het lichtnet het HEEL LANG kan volhouden. In verhouding tot de duur van de ontlaatpiek van een condensator duurt het een kleine eeuwigheid voordat de zekering doorslaat. Pas wanneer die (fikse) zekering doorgeslagen is wordt de spanning 0 en loopt er geen stroom meer.

Punt 4.
"Op het moment dat de spanning nul wordt loopt er ook geen stroom meer, zekering is dan allang stuk."
Oorzaak en gevolg, je haalt ze door elkaar. Eerst loopt er een hele hoge stroom maar doordat de zekering stuk gaat is er geen spanning meer dus kan er ook geen stroom meer lopen! Zie ook punt 3.

Punt 5.
"Dat mensen soms een hoge spanning stroom overleven wil niks zeggen, die hebben gewoon stront mazzel gehad."
"Spanning stroom" dat is typisch een "begrip" dat door leken wordt gebruikt. DIT "BEGRIP" BESTAAT NIET punt uit. Toen ik nog op school zat ging de leraar een soort op tilt wanneer we dit soort termen gebruikten want we hoorden beter te weten.
Wat je waarschijnlijk bedoeld is de volgende zin:
"Dat sommige mensen een stroomstoot van een hoge spanning overleven wil niets zeggen, die hebben gewoon stront mazzel gehad."
O ja, hoezo? Een hoge spanning wil niet per definitie zeggen dat je ook een hoge stroomstoot zal krijgen. Jazeker de kans daarop is zeer veel groter en wordt ook groter naarmate de spanning hoger wordt. Maar ik heb meer dan eens klappen van de hoogspanning van een kleuren TV (25KV) gehad, als jij gelijk zou hebben dan had ik al lang met gestrekte oortjes moeten liggen. Hoe dit zit kom ik ook later op terug. Één kleine tip de wet van Ohm!

Punt 6.
Het fibrileren van het hart."....maar na enige uren kan het zijn dat je hart al die tijd al staat te filbleren en dan is het meestal al te laat." En: "Dus ook hier weet je niet waar je het over hebt."
Hier kom je aan een gevoellig punt want dat heb ik van heel dichtbij meegemaakt. Ik weet dus donders goed waar ik het over heb en dat wat ik hier schrijf juist is.
Wanneer een hart op de ene of andere manier gaat fibrileren dan loop je daar absoluut geen uren meer mee rond voordat je dat merkt. Je gaat DIRECT plat en wanneer er niet snel wordt ingegrepen raak je binnen enkele minuten in een coma, snel gevolgd door het einde. Wanneer je hart fibrileert pompt het nauwelijks nog bloed rond hetgeen zo ongeveer gelijk staat met een hartstilstand.
Veder ga ik hier om persoonlijke redenen niet op in.

Ok, nu waarom de ontlading van een elco in de voeding NIET gevaarlijk is voor "normaal gezonde" mensen.
Er staat een spanning van ongeveer 300V op deze elko en als de voeding een PFC schakeling heeft dan is het meestal 400V. De waarde van deze elco is afhankelijk van het vermogen dat de voeding kan leveren. Bij de gemiddelde PC voeding is de elco 220µF tot 330µF. Bij zwaardere voedingen is hij wat hoger en als er een PFC schakeling gebruikt wordt meestal lager, 100µF tot 220µF. De energie die er in zo'n elco zit is te gering om dodelijk te zijn! Dat is geen gedachte maar een keihard feit. De stroomstoot die je van die elco kan krijgen is ook bij lange na niet zo hoog als dat er bij kortsluiting kan lopen. De simpele reden is de overbekende en beroemde wet van Ohm.
De huidweerstand is van mens tot mens verschillend en ook nog sterk afhankelijk van de gemoedstoestand. Een vochtige huid heeft een duidelijk lagere weerstand dan een droge huid. Over het algemeen kan je stellen dat de huidweerstand "ergens" tussen de 10kOhm en de 100kOhm is. In extreme gevallen is lager wel eens mogelijk en hoger komt ook voor.
Wanneer je nu met je vinger de aansluitingen van een tot 300V geladen elco doorverbindt doe je dat dus met een weerstand van minimaal 10kOhm. De MAXIMALE stroom die er dan dus gedurende een heel korte tijd kan lopen is 300/10.000=0,03A of te wel 30mA.
Die stroom is hoog genoeg om dodelijk te zijn maar alleen wanneer die stroom echt door je hart gaat. In dit geval gaat de stroom alleen door die vinger(s) waarmee je de elco doorverbindt en blijft dus ver van je hart.
Een ander punt is het feit dat die stroom wel zo hoog begint maar dat niet blijft. Door de stroom die er loopt zal de elco ontladen worden en zakt de spanning in elkaar waardoor dus ook de stroom steeds minder zal worden. Uiteindelijk zal de spanning 0V zijn geworden en kan er dus ook geen stroom meer lopen.

Nu die zelfde elco maar dan wordt hij vol gehouden door het lichtnet. De stekker zit dus nog in het stopcontact. Wanneer je dan de elco aansluitingen aanraakt krijg je WEL een enorme dreun door je hele lichaam en dus mogelijk ook door je hart. De kans dat die dreun dodelijk is mag je gerust vrij hoog inschatten. Hoe kan dat dan, wel omdat één kant van het lichtnet (de 0) feitelijk met aarde verbonden is. Jij staat op de grond en bent dus ook met de aarde verbonden. Je hoeft dus maar met één van de elco aansluitingen contact te maken om al een dreun te krijgen.
Gelukkig is daar de fameuze wet van Ohm weer, de weerstand van de hele keten, onze huid, ons lichaam, de eventuele kleding, schoenen, vloerbedekking en weet ik wat nog meer is zo hoog dat de stroom die er kan gaan lopen zo klein is dat er dus geen dodelijke stroom kan gaan lopen. Daarom lopen er nog zoveel mensen rond die al meer dan eens zo´n klap hebben gehad en het nog steeds kunnen navertellen.
Kunnen we daarom zeggen dat je veilig aan de voeding kan komen zolang hij met het lichtnet verbonden is? NEE, absoluut niet er zijn veel te veel onzekerheden en de hoeveelheid energie die in het lichtnet zit is zo hoog dat ik dat risico nooit maar dan ook nooit zal willen nemen. Daarom waarschuw ik ook altijd als er iemand met zoiets als in dit draadje wil beginnen. PAS OP HET IS GEVAARLIJK.
Maar op het moment dat de voeding los is gekoppeld van het lichtnet is het gevaar zo goed als geweken. Er is dan nog maar zo weinig energie in die voeding aanwezig dat het vrijwel zeker niet meer dodelijk is. Alleen in bijzondere gevallen zou iemand er nog een dodelijke tik van kunnen krijgen. Zoals al meerdere keren geschreven, voor normale gezonde mensen is dit niet gevaarlijk.

En die condensator batterijen, de cos phi compensatie? Dat is een heel ander verhaal en in het geheel niet te vergelijken met een kleine voeding van een computer. Veel grotere capaciteiten, hogere spanningen, lagere weerstanden. Alles bij elkaar een geheel andere situatie waarbij een vele malen grotere hoeveelheid energie in het spel is. Het is die veel grotere hoeveelheid energie die de zaak gevaarlijk maakt.

Een voorbeeldje van een geheel ander kaliber. Een kogeltje uit een luchtdruk pistool is niet dodelijk behalve in speciale gevallen dan zou het wel dodelijk kunnen zijn. Een kogel uit een karabijn is wel dodelijk maar je kan er door geraakt worden zonder dat je een dodelijke wond oploopt. Moet je daarom goed vinden dat iemand met een luchtdruk pistool op je gaat schieten? En moet je bang zijn dat elk schot uit een karabijn dodelijk is? Natuurlijk niet!

Bijf alles wel in het juiste perspectief zien. Blijf voorzichtig met alle hoge spanningen maar geef wel juiste informatie. Ga geen paniek schoppen en dingen zoals "dodelijk" roepen die niet kloppen en ga geen appels met kokosnoten vergelijken. En als laatste gebruik de juiste grootheden en termen, roep niet dat de stroom oploopt omdat de spanning nul wordt. Het waren vooral deze uitsparken die mij de overtuiging gaven dat hier iemand bezig was die wel het klokje had horen luiden maar geen idee had waar het klepeltje hangt.

Laatst bewerkt:
Ernst, je krijgt van mij op alle punten je gelijk.

De knutselaars met hun pc-voeding wens ik sucses en schroom niet om Ernst advies te vragen.

Prima uitleg Ernst. Zelf ben ik ook voorstander van het gebruik van de juiste eenheden en termen, schept anders alleen maar verwarring.

Een ombouw-site:
http://www.pasqualy.com/PowerSupply/

:onweer: :schrik: WAARSCHUWING!!! :schrik: :onweer:
Op bijna elk onderdeel van dit soort (PC)voedingen besproken in dit draadje kan 220-240Volt netspanning staan.
Er is namelijk geen transformator aanwezig die hoog- van laag-spanning scheidt en een veilige laagspanning transformeert. De aanwezige 'transformator' is een grote smoor-spoel, en dat is geen (scheidings)transformator.

Laatst bewerkt:
Hey,

Ik ben een pc voeding aan het ombouwen en wil ipv een autolamp een weerstand voor de ventilator hangen, het is een 110W voeding en gaat gebruikt worden voor een portaal freesmachine.

is deze weerstand iets wat ik ervoor kan gebruiken , of moet ik iets anders hebben?

17Watt Drahtwiderstand, Serie 218-8, 1,5 Ohm
17W AXIAL 1,5 Hochlast-Drahtwiderstände 17 Watt, axial - reichelt elektronik - Der Techniksortimenter - OnlineShop für Elektronik, PC-Komponenten, Kabel, Bauteile, Software & Bücher - ISO 90012000 Zertifiziert

bedankt,
Cor

Een goedkoop voedinkje bouwen en dan een vermogen uitgeven aan het opstoken van nutteloze warmte.
In de winkel kost een 13V / 10A voeding amper 30 euro.......wat is wijsheid.

Back