ombouwen PC voedingen

Enige verschil wat ik trouwens zie tussen de voeding die ik heb, en de voeding uit de link is dat in de link er links van de twee grote vlakken 6 kleine strookjes zitten, en bij mijn voeding zijn dat er 8. Waar moet ik nu het weerstandje op solderen?

Ze zijn bij mij ook niet genummerd.

Hoe kan ik nu controleren welke de juiste zijn? Kan je dit meten? Of moet dat op een andere manier

EDIT: Heb inmiddels een plaatje gevonden wat overeenkomt met mijn voeding.

35c3g3m.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon de eerste suggestie eerst eens volgen. Met een 1k weerstand kun je weinig schade doen. Proberen of hij inschakelt, zo ja ben je klaar, no nee nog even verder zoeken..
 
Ik heb gisteren een oude server (ESP113 van 400watt/32A) voeding omgebouwd volgens de handleiding (o.a. op RCgroups). En ik ben vlijtig aan het meten of ik nergens kortsluiting heb gemaakt in mijn enthousiasme ;)

Nu meet ik 190ohm weerstand tussen de hoofd plus en min. Is dit normaal?
Dit even vooraf checken om geen vonkenregen te veroorzaken of een stop die doorslaat ;)

(geen electro achtergrond dus vandaar deze vraag)
 
Laatst bewerkt:
...... Nu meet ik 190ohm weerstand tussen de hoofd plus en min. Is dit normaal? ......

Dat zou kunnen maar hoe heb je gemeten? Draai de plus en de min van je meter eens om, wat meet je dan? Het is namelijk mogelijk dat je een diode of zo iets meet en als je de meetdraden dan omdraait zal je waarschijnlijk een veel hogere weerstand meten.
 
Inderdaad de plus op de plus en de min op de min: zal vanavond nog eens een test doen met omdraaien! dank alvast :)

Dit voorbeeld geeft een idee waar ik meet: de ground Links (zwart) en de hoofd aansluiting van de voeding (de rode draad).
Screen_Shot088.jpg
 
De meting uitgevoerd, 130 en 320 ohm meet ik. Dus te verwaarlozen. De voeding werkt prima. Het voltage is ok en geen rook.
Missie geslaagd:)
 
Er zit duidelijk iets met een diode of een transistor in maar dat geeft helemaal niets. Die 130 Ohm is waarschijnlijk de het dichtste bij de juiste waarde. Dat kan bijvoorbeeld een belastingsweerstand zijn. De meeste schakelende voedingen werken slecht of heel niet als er niet een bepaalde minimale stroom loopt. Het kan dus zijn dat die weerstand er in zit om dat kleine beetje stroom te laten lopen zodat de voeding goed kan werken ook als er geen stroom uit de voeding wordt getrokken.
Een tweede functie van die weerstand is de elco's ontladen als de voeding uit wordt gezet. Zo blijft er geen restspanning in de voeding over die er voor kan zorgen dat bij het inschakelen de volgende keer de voeding niet goed opstart.
 
Ik zou gewoon de eerste suggestie eerst eens volgen. Met een 1k weerstand kun je weinig schade doen. Proberen of hij inschakelt, zo ja ben je klaar, no nee nog even verder zoeken..

Inmiddels de eerste suggestie geprobeerd. 1k weerstand tussen de eerste en de derde van links. Lampje gaat aan maar met voltage meter meet ik geen volt op de uitgang.

Inmiddels heb ik ook de ps_kill en de ps_on verbonden en met 1k weerstand naar de ground. Weer gaat de led aan en de fan zachtjes draaien maar meet geen voltage.

Heeft er iemand een idee?

Thanks!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels de eerste suggestie geprobeerd. 1k weerstand tussen de eerste en de derde van links. Lampje gaat aan maar met voltage meter meet ik geen volt op de uitgang.

Heeft er iemand een idee?

Voor de mod liep bij mijn voeding de ventilator stilletjes.
Pas toen hij aan ging (en dus gemod) liep de ventilator op volle kracht en gaf hij dus stroom. Denk dat je nog even verder moet zoeken naar de juiste pin(s). Op RCgroups staat het vol van tips met diverse voedingen ;)
 
Voor de mod liep bij mijn voeding de ventilator stilletjes.
Pas toen hij aan ging (en dus gemod) liep de ventilator op volle kracht en gaf hij dus stroom. Denk dat je nog even verder moet zoeken naar de juiste pin(s). Op RCgroups staat het vol van tips met diverse voedingen ;)

Ik denk dat ik al weet wat het is, heb verkeerd gelezen ik dacht dat PS_On en PS_Kill aan de bovenkant zat. maar deze zitten waarschijnlijk aan de onderkant. Vanavond nog een keer proberen.

EDIT:

YES! Het is gelukt, op het moment dat ik nu de stroom erop zet krijg ik ook daadwerkelijk 12,2 volt uit de voeding. Fan draait zachtjes rond, hier maak ik me wel zorgen om, kan het zo zijn dat hij pas harder gaat draaien als dit nodig is?

a10ev5.jpg


In ieder geval bedankt voor de hulp, van het weekend even terminals halen zodat ik een nette verbinding kan maken tussen de voeding en de oplader.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu voor de tweede keer dit hele topic door gelezen en ik verbaas mij over de geweldige volharding van Ernst Grundmann want laat ons eerlijk zijn dat er toch
veel vragenstellers zijn die gewoon te lui zijn om dit topic door te lezen en vragen
stellen die dikwijls twee a drie pagina,s terug ook al behandeld zijn,en dan komt
Ernst maar weer met de zelfde uitleg.
Hulde Hulde Hulde. Gr Giel
 
Ik heb een voeding van de buren gekregen welke ik wil ombouwen naar een lader voeding.
Het gaat om deze voeding.
fsp 35-60tha-p

full


full


Wie wil me dat stap voor stap uitleggen?
Ik kom er namelijk zelf niet uit.

Ik heb ondertussen 12 volt maar er zit nog nergens een lampje tussen.
Is dat bij deze voeding toevallig niet nodig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alle zwarte draden aan elkaar = GND (min)
alle gele draden aan elkaar = +12V
tussen deze twee zit dus de beoogde 12V voeding en volgens het label max 25A leverbaar (15A + 10A).

de groene koppel je ook aan de zwarte = power on.

tussen de rode (+5v) en de zwarte is het soms nodig een lampje (6V lampje of een hoog stroom weerstand (5ohm/10watt trekt 1A op 5v) te hangen om de 12v stabiel te krijgen.

de rest van de draden kan je niets mee doen als 12V voeding zijnde.
 
Bedankt voor je info.
Het zit ondertussen zo en de lader is bezig mijn loodaccu's op te laden.


verstuurd met mijn smartphone
 
alle zwarte draden aan elkaar = GND (min)
alle gele draden aan elkaar = +12V
tussen deze twee zit dus de beoogde 12V voeding en volgens het label max 25A leverbaar (15A + 10A)


W=VxA in dit geval dus 12.2 x 15= 183Watt.

Je haalt deze Watt waarschijnlijk niet helemaal zonder enige vorm van belasting (lampje o.i.d.)
 
Er zit nu een lampje tussen.
Voor het grove geschut heb ik een 1000 wat voeding.
Maar deze kreeg ik van de buren en kan ik mooi gebruiken om mijn loodaccu's op te laden.
Ik ben er achter gekomen dat mijn oude vertrouwde Schulze 330-d ladertje er veel meer in krijg dan mijn andere laders.
Het duurt alleen wat langer.
 
....alle gele draden aan elkaar = +12V
tussen deze twee zit dus de beoogde 12V voeding en volgens het label max 25A leverbaar (15A + 10A). .....

Dat is niet geheel juist. Deze voeding heeft twee gescheiden 12V voedingen. De eerste, 12V1 met de gele draden, kan 10A leveren. De tweede, 12V2 met geel/zwarte draden, kan 15A leveren. Deze twee moet je niet parallel zetten. Het kan (een tijdje) goed gaan maar het kan en zal mis gaan waarbij je de voeding kan opblazen.
Ook moet je niet proberen om 25A uit één van de twee 12V voedingen te trekken. De gelijkrichter diode en andere onderdelen zijn daar niet op berekend en zullen dan zeker kapot gaan.
 
Mijn Schulze lader kan maximaal 5.5 A laden en ik gebruik hem om mijn loodacc's van 12 volt op te laden.
Hij blijft dan toch ruim onder de waarden?
 
Een stroom van 5,5A is zeker geen enkel probleem. Maar door wat Ally schreef kreeg ik het idee dat hij de twee 12V voedingen parallel wilde zetten om dan aan 25A te kunnen komen. Dat kan dus niet. Deze voeding kan geen 25A leveren maar aan één gebruiker 15A en een tweede gebruiker 10A. Wel tegelijk maar niet aan één en de zelfde gebruiker.
 
Back
Top