Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
de voeding belasten en dan de kring openmaken , en de Amp. meter in SERIE plaatsen met de restErpee zei:[font=Arial, sans-serif]Ik ben op electronica gebied een beginneling. Hoe ik kan meten hoeveel Volt er op een uitgang zit, dat is me duidelijk.
MAAR... hoe kom ik er achter hoeveel Amp. er op een uitgang van zo'n voeding zit?[/font]
Zoef de Haas. zei:Dit zegt dus helemaal niets! Het principe klop wel maar dit zegt niets over de maximale stroom, omdat deze afhankelijk is van de weerstands waarde. Beter is om een regelbare belasting te nemen en net zo lang regelen, tot de voeding afslaat. De meeste zijn kortsluit proof en schakelen zich zelf af als de belasting te groot wordt. Voor de meeste voedingen zal de waarde zo tussen de 3 en 5 ampere liggen bij 12 volt.
Groetjes Hans.
maar ik begrijp dit niet helemaal goed. Als de voeding niet werkt moet ik de bruine draad(standby) aan de aarde verbinden, of begrijp ik het niet goed?Ernst Grundmann zei:allereerst bedankt
Werkt de voeding niet maar is wel de +5Vsb (stand-by) aanwezig dan moet je die draad met aarde of of de +5Vsb verbinden.
snap ik ook niet helemaal..... :?Ernst Grundmann zei:Welke kan ik niet met zekerheid zeggen omdat beide mogelijk is. De ene voeding moet naar aarde de andere naar +5Vsb.
Ernst Grundmann zei:Duidelijker dan hieronder kan ik het niet omschrijven.
mohammed zei:ik heb het even geprobeerd
ik had al bijna een iets gepost omdat het niet werkte, ik had namelijk de 5v al belast. daarna uitgeprobeerd> niks. daarna de standby-draad aan de aarde gemaakt> niks
daarna de stanby-draad aan de +5vsb gemaakt.> eerst niks, maar ik heb gemerkt dat je die vanaf je hem aanzet die al met elkaar verbonden moet zijn.
maar nu doet ie het!!!
op de 12v heb ik nu 12,1 V, moet lukken denk ik zo.
Ik gebruik nu als belasting een autolamp, maak ik denk dat ik het glas heb aangeraakt, want er komt rook vanaf, als ik die wat langer aanzet. Maar wat voor weerstand moet ik dan bij een elektronica zaak halen?
Als nou blijkt dat de 12,1 volt niet genoeg is, kan dat dan nog iets omhoog?(ik heb wel dit hele draadje doorgelezen, maar is voor mij niet echt duidelijk)
nog een vraag, moet een pc-fan naar binnen blazen of juist naar buiten. Ik heb dit al meerdere keren even gekeken, maar het is vaak anders. ik denk dat lucht inblazen dan het beste is toch?