ombouwen PC voedingen

In aktueel hetwikkelen ze de filterspoel (L1).

Tuurlijk, ze doen dat om de 24V erop te krijgen in voorbeeld 2.

Geen herwikkel dus voor 12V :oops:

[font=Arial, sans-serif]Ik ben op electronica gebied een beginneling. Hoe ik kan meten hoeveel Volt er op een uitgang zit, dat is me duidelijk.
MAAR... hoe kom ik er achter hoeveel Amp. er op een uitgang van zo'n voeding zit?
[/font]

Erpee zei:
[font=Arial, sans-serif]Ik ben op electronica gebied een beginneling. Hoe ik kan meten hoeveel Volt er op een uitgang zit, dat is me duidelijk.
MAAR... hoe kom ik er achter hoeveel Amp. er op een uitgang van zo'n voeding zit?
[/font]
de voeding belasten en dan de kring openmaken , en de Amp. meter in SERIE plaatsen met de rest

rap een paint tekening gemaakt :p
jajazo.JPG

Amp = ampere meter :p
da ander is een weerstand ..

mooi he ? :P

Dit zegt dus helemaal niets! Het principe klop wel maar dit zegt niets over de maximale stroom, omdat deze afhankelijk is van de weerstands waarde. Beter is om een regelbare belasting te nemen en net zo lang regelen, tot de voeding afslaat. De meeste zijn kortsluit proof en schakelen zich zelf af als de belasting te groot wordt. Voor de meeste voedingen zal de waarde zo tussen de 3 en 5 ampere liggen bij 12 volt.

Groetjes Hans.

Kijk eens op de stikker van de voeding! Daar staat meestal op welke spanningen en welke maximale stromen die voeding kan leveren.
Bijvoorbeeld een 200Watt voeding levert zoiets als hieronder:
+ 5V - 15Amp
- 5V - 0,5Amp
+12V - 8Amp
- 12V - 1Amp

Zoef de Haas. zei:
Dit zegt dus helemaal niets! Het principe klop wel maar dit zegt niets over de maximale stroom, omdat deze afhankelijk is van de weerstands waarde. Beter is om een regelbare belasting te nemen en net zo lang regelen, tot de voeding afslaat. De meeste zijn kortsluit proof en schakelen zich zelf af als de belasting te groot wordt. Voor de meeste voedingen zal de waarde zo tussen de 3 en 5 ampere liggen bij 12 volt.

Groetjes Hans.

U = I x R ... kan je zo rekenen dan :roll:

Ja, dit is een open deur. Maar daar gaat het hier niet over. De vraag was hoeveel ampére en dan is I=U:R. Elke willekeurige weersand geeft een ander waarde I, maar dat zegt niets over welke belasting de maximale waarde is en daar ging de vraag uiteindelijk over.

Groetjes Hans.[/quote]

ik denk dat ik ook maar eens ga beginnen met een voeding, want ga in april een simprop v3 lader kopen, die 12v gebruikt.

nou heb ik een 300watt voeding van iemand gekregen zonder ventilator. Maar ik heb nog een oude, veel kleiner over. ik denk goed genoeg voor het uitproberen.(de voeding staat ook niet in een pc kast).

ik denk dat het een atx voeding is.
deze dingen heb ik allemaal gevonden:
oranje: +3,3V
rood: +5v
geel: +12v
zwart: -(aarde)
groen: op de printplaat stond: ps-on, maar deze moet ik aansluiten (kortsluiten) aan een zwarte draad.
paars: +5v sb.
grijs: pg-signal
bruin: op de printplaat stond: S. (ik weet niet wat dit is en wat ik ermee moet)
wit: -5v
blauw: -12v

nou weet ik niet wat ik met de pg signal moet doen.
De -5v en -12v zijn voor gevoelige apparatuur, maar moet ik die ook belasten???
moet ik ook de +3,3v uitgang beslasten? of alleen de +5v? ik heb nog een autolamp liggen: groot:60w klein 55w of toch maar een weerstand kopen?

en nog eventjes een andere vraag: een pc ventlator is borstelloos> waarom zijn de sommige met 3 draaden uitgerust. en sommige met 2.
mijn fan werkt ook alleen met zwart en rood en zonder de wit?????

bedankt

Ik denk niet dat een pc-fan borstelloos is,
maar ik kan me vergissen.

Het derde draadje dient ENKEL als pick-up voor het toerental,
zodat de pc het toerental van de fan kan monitoren.
Hier ben ik wel weer zeker van ;-)

Ik ben ook met een projectje begonnen, een voeding van een DELL optiplex SX260/270. Deze computers hebben een zeer compacte externe 12v/12.5A voeding.

Het aansluiten is simpel, er komt direct een 12v van af maar moet alleen nog een remote met de massa verbonden worden om de voeding in te schakelen maar gaat misschien een schakelaartje worden.

De voeding van een SX280 kent precies dezelfde principe maar is bijna 20A !!

Een pc fan is wel borstelloos (commutatie via 2 hallsensoren). Dit is vooral zo om stil en onderhoudsvrij te zijn, met lange levensduur.

Niels

Michiel,

De draad met S erbij zou de draad kunnen zijn om de voeding in Stand-By te schakelen. Als dat zo is moet je hem gewoon los laten hangen, wel even isoleren natuurlijk. Werkt de voeding niet maar is wel de +5Vsb (stand-by) aanwezig dan moet je die draad met aarde of of de +5Vsb verbinden. Welke kan ik niet met zekerheid zeggen omdat beide mogelijk is. De ene voeding moet naar aarde de andere naar +5Vsb.
De -5 en de -12V hoef je niet te belasten, gewoon de draden isoleren of afknippen en verder vergeten. De +3,3V hoeft waarschijnlijk ook niet belast te worden omdat vrijwel altijd de +5V de spanning is die geregeld wordt. Werkt de voeding niet goed en of is hij instabiel ondanks dat de +5V wel belast is (min 1Amp) dan moet je mogelijk (ook) de +3,3V belasten. Die kans is volgens mij klein!
Succes.

Ernst Grundmann zei:
allereerst bedankt
Werkt de voeding niet maar is wel de +5Vsb (stand-by) aanwezig dan moet je die draad met aarde of of de +5Vsb verbinden.
maar ik begrijp dit niet helemaal goed. Als de voeding niet werkt moet ik de bruine draad(standby) aan de aarde verbinden, of begrijp ik het niet goed?
Ernst Grundmann zei:
Welke kan ik niet met zekerheid zeggen omdat beide mogelijk is. De ene voeding moet naar aarde de andere naar +5Vsb.
snap ik ook niet helemaal..... :?

nog een vraagje: wat moet ik met de grijze draad doen(pg-signal)?

is als belasting voor de 5v een 55w lamp goed? of iets teveel? (11A)

Duidelijker dan hieronder kan ik het niet omschrijven.
Laat in eerste instantie de bruine draad los. Werkt de voeding niet dan moet je die draad OF met de aarde (dat is de - (de min dus)) verbinden OF met de +5Vsb. Probeer eerst de aarde, werkt het nog niet dan de +5Vsb. De kan is echter groot dat de voeding gewoon zal werken als je de S draad los laat hangen (wel even isoleren).
De draad PG is Power Ground oftwel de aarde. Meestal is die verbonden met de - (min) en als dat niet zo is dan is hij verbonden met de metalen behuizing. Je kan deze draad verder gewoon vergeten.
5V - 55W is inderdaad wel wat veel van het goede maar is het geen 12V - 55W? In dat geval zal de lamp bij 5V maar een Watt of 10 zijn. Dat is goed bruikbaar maar 1Amp oftewel 5W is meestal al voldoende.

Ernst Grundmann zei:
Duidelijker dan hieronder kan ik het niet omschrijven.

toch wel want nu snap ik het wel :wink:

over die autolamp had ik het inderdaad niet goed. die lamp is 12v 55w
en ik weet niet hoe je dit dan kan omrekenen als je maar 5v gebruikt.
Maar als je zegt ongeveer 10watt is. kan ik die wel gebruiken.
Ik zal morgen even proberen, maar alvast bedankt voor de moeite!

Toch nog even een opmerking voor wat betreft de PG draad. PG kan zijn power ground, maar kan ook zijn, en dat hebben sommige PC's, Pulse Generator. Dit is een signaal om de monitor mee aan te sturen en de voeding van de monitor mee te synchroniseren. Dus wel even uitkijken en niet zonder meer aan massa leggen.

Groetjes Hans.

ik zal morgen wel eerst even uitproberen, zonder de pg signal ergens op aan te sluiten

ehhh dat morgen, word denk ik vandaag (0:07)

PG staat bij mij nog altijd als Power Good ofwel een signaal als alle spanningen op niveau zijn, dan pas wordt de reset van de computer los gelaten en kan het opstarten.

PG bij een PC voeding kan je geheel los laten.

ik heb het even geprobeerd
ik had al bijna een iets gepost omdat het niet werkte, ik had namelijk de 5v al belast. daarna uitgeprobeerd> niks. daarna de standby-draad aan de aarde gemaakt> niks
daarna de stanby-draad aan de +5vsb gemaakt.> eerst niks, maar ik heb gemerkt dat je die vanaf je hem aanzet die al met elkaar verbonden moet zijn.

maar nu doet ie het!!!
op de 12v heb ik nu 12,1 V, moet lukken denk ik zo.

Ik gebruik nu als belasting een autolamp, maak ik denk dat ik het glas heb aangeraakt, want er komt rook vanaf, als ik die wat langer aanzet. Maar wat voor weerstand moet ik dan bij een elektronica zaak halen?

Als nou blijkt dat de 12,1 volt niet genoeg is, kan dat dan nog iets omhoog?(ik heb wel dit hele draadje doorgelezen, maar is voor mij niet echt duidelijk)

nog een vraag, moet een pc-fan naar binnen blazen of juist naar buiten. Ik heb dit al meerdere keren even gekeken, maar het is vaak anders. ik denk dat lucht inblazen dan het beste is toch?

mohammed zei:
ik heb het even geprobeerd
ik had al bijna een iets gepost omdat het niet werkte, ik had namelijk de 5v al belast. daarna uitgeprobeerd> niks. daarna de standby-draad aan de aarde gemaakt> niks
daarna de stanby-draad aan de +5vsb gemaakt.> eerst niks, maar ik heb gemerkt dat je die vanaf je hem aanzet die al met elkaar verbonden moet zijn.

maar nu doet ie het!!!
op de 12v heb ik nu 12,1 V, moet lukken denk ik zo.

Ik gebruik nu als belasting een autolamp, maak ik denk dat ik het glas heb aangeraakt, want er komt rook vanaf, als ik die wat langer aanzet. Maar wat voor weerstand moet ik dan bij een elektronica zaak halen?

Als nou blijkt dat de 12,1 volt niet genoeg is, kan dat dan nog iets omhoog?(ik heb wel dit hele draadje doorgelezen, maar is voor mij niet echt duidelijk)

nog een vraag, moet een pc-fan naar binnen blazen of juist naar buiten. Ik heb dit al meerdere keren even gekeken, maar het is vaak anders. ik denk dat lucht inblazen dan het beste is toch?

normaal moet de fan de warme lucht eruitzuigen

en voor wat ga je die voeding gebruiken ?
lader voor 6 cellen , 4 cellen , 12 cellen ..?

mijn computervoeding is maar 11.8 onbelast en 11.2v bij het laden van 6 cellen en 5 Ampere , en nog nooit problemen gehad

Back