In het grijze verleden heb ik eens een 27MHz Microprop zender omgebouwd naar de 35MHz. Het was niet eens zo heel erg moeilijk als je er de spullen en de kennis voor in huis hebt. Veel onderdelen hoefde ik niet te vervagen maar het opnieuw afregelen was een hels karwei. Gelukkig had ik bij m'n baas de apparatuur daarvoor tot m'n beschikking anders was het onmogelijk geweest. Na een poos met het afregelen bezig te zin geweest kwam ik tot de ontdekking dat er toch een paar spoeltjes vervangen moesten worden. Helaas bleken die niet te koop te zijn in de elektronica winkel dus hield het daarmee op. Een tijd later kreeg ik een kapotte 35MHz zender van iemand en met de spoeltjes uit die zender kon ik weer verder. Uiteindelijk is het goed geslaagd maar heb ik die zender nooit gebruikt om er mee te vliegen. Hij is alleen gebruikt geweest voor het op afstand bedienen van een fototoestel!
Overigens was het toen wel toegestaan om een zender (om) te bouwen maar hij moest wel eerst gekeurd worden voordat je hem mocht gebruiken. De kosten waren mij te hoog dus heb ik het nooit gedaan en maar een goedgekeurd apparaat gekocht, dat was uiteindelijk geodkoper.
Nu is zelfbouw en ombouwen niet meer toegestaan. De reden is simpel, er is zoveel goede apparatuur te koop tegen vrij lage prijzen dat het niet eens meer lonend is om zelf te bouwen. De radio controledienst zit ook niet te wachten op vele honderden zenders om te keuren. De kosten daarvan zouden een zelfbouwzender zo vreselijk duur maken dat een ieder het ook wel uit z'n hoofd zouden laten om het te doen.
Nu zal ik het dus nooit meer doen omdat het nutteloos is, een andere zender kopen kost veel minder moeite, is goedkoper en veiliger.
Ernst Grundmann