?? omdraaien as BL 2406-12 ??

Ik heb een BL 2406-12 buitenloper gekocht bij Perba, snel ontvangen trouwens, maar zie niet hoe ik de as andersom kan monteren om de prop aan de andere kant te kunnen monteren en de achterkant (wat is dan eigenlijk achter) met de schroefgaten ergens tegen aan schroeven.

wat zie ik niet? Er lijkt niets los te kunnen of ............ wie weet het? Met de zoekfunctie kom ik ook niet verder.

Erik

zelf de helft van het probleem al opgelost. er bleek een imbusje te vinden (toch te snel achter de PC gekropen) als ik die los kan ik de motor in twee delen uit elkaar trekken. Het asje zit dan nog vast in het huis maar zal er van buitenaf wel voorzichtig uit te tikken zijn.
maar dan: volgens mij heb ik dan een ander asje nodig??? wie weet hoe het zit?

Hoi Erik

Ik heb hier hetzelfde motortje en vraag me hetzelfde af. Asje lijkt gefixeerd aan de rotor, ook met de inbus losgedraaid.

Ben jij nog wat wijzer geworden?

Groet, Dirk

Heren, stel je vraag eens aan rol@nd...

Mijnheer Perba himself heeft misschien een antwoord. (Ook al komen de motoren uit een of ander donker chinees atelier 8) )

Maar alle nu, zijn we modelbouwers of niet.

Ok dan, hier het 6 stappenplan om de as te verschuiven.

1) bel van de stator (gewoon trekken)
2) imbusje losdraaien (links om)
3) 2 tikjes met een klein hammertje ( :hammer: zo maar dan op het asje) tikken totdat de gewenste positie is bereikt.
4) indien het asje te ver naar voren is gekomen, de bel omdraaien en keer terug naar stap 3.
5) imbusje vast draaien (rechts om)
6) bel terug op de stator plaatsen (u zal merken dat de bel heel fel de neiging heeft om uit zichzelf de juiste positie in te nemen.
(dit is normaal dat zijn de magneten)

Als toelichting een foto ter verduidelijking.
asje.jpg

6) bel terug op de stator plaatsen (u zal merken dat de bel heel fel de neiging heeft om uit zichzelf de juiste positie in te nemen.
(dit is normaal dat zijn de magneten)

Niet loslaten, maar langzaam en voorzichtig terug geleiden anders slaat door de kracht van de magneten het lager stuk.

Dank u zeer, Rol@nd!!

Het is me dan uiteindelijk ook gelukt. Ik was er ten onrechte van overtuigd dat dat zilverkleurige ringetje aan de binnenkant met de as verbonden was. Je kunt hem dus inderdaad gewoon de goeie kant op tikken!!

Nogmaals dank, Dirk

Roland ook bedankt namens mij, wel modelbouwer maar soms niet doortastend genoeg door onwetenheid. (zo gaat wel minder stuk dan vroeger)

Voor mij geldt hetzelfde als Dirk. Ik meende in dat zilver kleurige ringetje een flensje te zien. Het uit elkaar trekken van de motor lukt net iets makkelijker als je een flinke M3 (een klein eindje) in één van de vier schroefgaten draait om houvast te hebben.
Het tikkenop het asje kostte toch wel enige energie. Hoewel ik geen braam voelde was even nabewerken van het eindje van de as nodig om hem weer soepel door het lager te krijgen.
De imbus valt niet meer in de uitsparing maar de as zit strak genoeg om daar geen probleem bij te verwachten

Is het magnetisch veld het enige dat de motor in elkaar houdt tijdens hetdraaien?

groet Erik

Erik van Nes zei:
Is het magnetisch veld het enige dat de motor in elkaar houdt tijdens hetdraaien?

groet Erik

Deze vraag houdt me ook steeds weer bezig, mijn zelfbouwmotoren heb ik maar voor alle zekerheid steevast geborgd.
Wellicht kunnen "kleine" motoren voldoende magnetisch veld opwekken dat sterker is dan de trekkracht van de prop, maar ik heb er om veiligheidsredenen :roll: nog niet als dusdanig mee geëxperimenteerd.

En verder nog een schouderklopje voor rol@nd
cool2.gif
omwille van zijn helpende hand.
Het bewijs dat sommige verkopers zich serieus met hun winkel en hobby bezighouden. (waarbij ik niet het tegendeel beweer
banana2.gif
)

Mijn cd-rommetjes hebben tot nu toe nog geen borgringetjes. De eerste gebruikte ik met duwprop, dus dan heb je er helemaal niks aan, maar nu met mijn BlowFish gebruik ik ook zelfbouw zonder klemringetjes. Die houd het tot nu toe perfect. Maarja, ik had hem gewoon aan de prop vastgepakt en dan flink schudden. Nou dan voel je wel offie los komt of niet :D, Die van mij beweegt dan geen mm!

Over het algemeen is de kracht van het magneetveld bij deze motortjes groter dan de uiteindelijke trekkracht. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik gebruik bij dit soort motortjes nooit een borgring. (af en toe floept de endbell er tijdens een crash wel eens uit)

Geweld. :evil:

Ik heb die truuk vaker uitgehaald met fietsbellen. De as is niet gelijjmd maar in de bus geperst (je ziet vanzelf " hoe" als je 'm eruit hebt getikt)

Je moet wel een nieuwe " gladde" 3mm as gebruiken en daarna de boel met loctite fixeren in de bus (solderen kan ook)

ik heb ook net het asje op mijn 2406 omgedraaid. Man, was dat kloppen! De as ging niet meer door het lager, in plaats van af te draaien heb ik het lager even opgewarmd en dan de as erdoor geduwd. Nu ben ik tenminste zeker dat mijn bel er niet zal afvliegen...
zilveren ringetje heb ik eraf gelaten, in niet meer nodig met de rotor aan de voorkant.

Yes
Het is gelukt om de as van mijn BL 2406-12 motor om te draaien. :D :celebrate: :banana:
Dat is handig :)

Gr wieland

Bij mij is het ook gelukt, maar ik ben nu wel dat zilveren ringetje kwijt. Maar ik denk dat dat opzich geen probleem moet geven.

Back