Ik ben gestart met het uittekenen van een Pilatus Turbo-Porter in schaal 1:7 en loop tegen een vraag aan over het stabilo:
De Pilatus heeft 5 graden down thrust op de motor, een NACA 64-514 vleugelprofiel en een omgekeerd asymmetrisch profiel voor het stabilo. Volgens de tekening van Pilatus is de instelhoek van de hoofdvleugel 2 graden en dit komt ook overeen met wat ik op de foto's en 3-views vind:
Het stabilo kan op de echte Porter overigens voorover gekanteld worden (dus instelhoek verkleinen, dan dus negatief) voor het landen met een hoge invalshoek. Pilatus vermeldt niets over de instelhoek van het stabilo, ze suggereren daarmee dat die volledig vlak ligt (als uitgangspunt).
Overigens vond ik een enigszins verwarrende tekst op internet die het volgende stelt: "they use an inverted cambered airfoil for the horizontal stabiliser. This aircraft has 5deg. of downthrust on the engine, an airfoil with no-lift AOA of -3.8deg (N64A514), set at 0 deg and the horizontal stabiliser which provides about 2 deg. of down load as far as I can tell." Dit lijkt mij niet te kloppen, maar het is wel heel specifiek over de AOA...
En dan nu de vraag: wat neem ik als instelhoek voor het stabilo (0 graden?) en neem ik het omgekeerde asymmetrisch profiel over? Heeft dat nog effect voor de STOL-capaciteiten van de Porter op deze schaal? Of ben ik beter af met een symmetrisch profiel?
Voor het draadje over de voortgang van de tekening en constructie, zie: Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo-Porter => 3G-EF | c/n 769.
De Pilatus heeft 5 graden down thrust op de motor, een NACA 64-514 vleugelprofiel en een omgekeerd asymmetrisch profiel voor het stabilo. Volgens de tekening van Pilatus is de instelhoek van de hoofdvleugel 2 graden en dit komt ook overeen met wat ik op de foto's en 3-views vind:

Het stabilo kan op de echte Porter overigens voorover gekanteld worden (dus instelhoek verkleinen, dan dus negatief) voor het landen met een hoge invalshoek. Pilatus vermeldt niets over de instelhoek van het stabilo, ze suggereren daarmee dat die volledig vlak ligt (als uitgangspunt).
Overigens vond ik een enigszins verwarrende tekst op internet die het volgende stelt: "they use an inverted cambered airfoil for the horizontal stabiliser. This aircraft has 5deg. of downthrust on the engine, an airfoil with no-lift AOA of -3.8deg (N64A514), set at 0 deg and the horizontal stabiliser which provides about 2 deg. of down load as far as I can tell." Dit lijkt mij niet te kloppen, maar het is wel heel specifiek over de AOA...
En dan nu de vraag: wat neem ik als instelhoek voor het stabilo (0 graden?) en neem ik het omgekeerde asymmetrisch profiel over? Heeft dat nog effect voor de STOL-capaciteiten van de Porter op deze schaal? Of ben ik beter af met een symmetrisch profiel?
Voor het draadje over de voortgang van de tekening en constructie, zie: Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo-Porter => 3G-EF | c/n 769.