Als aanvulling op de uiteenzettingen is het misschien interessant om het effect van downwash aan te tonen.
Het stabilo kan zich in meer of mindere mate in de downwash van de hoofdvleugel bevinden, afhankelijk van de hoogte waarop deze in vergelijking tot de vleugels gemoenteerd is. De downwash kan behoorlijk omlaag gericht zijn bij langzaam vliegen en reduceert daarmee het effect van het hoogteroer.
Oók heeft de downwash een gunstig effect op de invalshoek van de luchtstroom op het stabilo waardoor deze minder snel overtrekt.
Om e.e.a. eens voor mijn Taurus in beeld te brengen heb ik de vleugels op een tweetal posities van lange katoenen draden voorzien.
Eén bundeltje aan de tip, toont de bij lage snelheid de werkelijke hoek van het toestel en grote invalshoek van de vleugels, 10 graden.
De tweede bundel is aangebracht dáár waar het stabilo zich in de (downwash) luchtstroom bevindt.
De foto toont een bundel voor een eerste vlucht, bij latere experimenten heb ik langere aangebracht tot vér achter het stabilo en hoogteroer doorlopend.
Zou zonder downwash het relatieve dunne stabilo al lang overtrokken zijn, nu blijkt dat de invalshoek van de luchtstroom bij de leading edge van het stabilo maar een paar graden is.
De hoek van he hoogteroer zorgt ervoor dat óók met een kleine uitslag het toestel nog stabiel te vliegen is.
Erg veel langzamer kan met de Taurus niet gevlogen worden, bij een iets grotere hoek begint de vleugel zijn lift te verliezen en zakt het toestel erdoor onderuit.
Op deze foto is de werveling van af de tip goed te zien (tip-vortex) maar is de indicatie van de luchtstroom rond het stabilo nog mooi stabiel.
De Taurus staat bekend om de goedmoedigheid rond de stallsnelheid, mede door de dikke vleugel van 19 % (NACA2419) het stabilo heeft een 'diamant shape' profiel.
De absoluut minimum snelheid van mijn Taurus is 33 km/h, de foto's zijn gemaakt rond 35 km/h.
Taurus Flyer