omkeerschakelaar/ fase buitenloper omkeren

Wie heeft al eens een omkeerschakelaar gemaakt of gekocht om 2 fase draden van een buitenloper te kruisen waardoor hij de andere kant op draait.
Op een servo zou helemaal mooi zijn en hoe lichter/ hoe beter.
Minstens 6A contacten.

Met een relais met twee wisselcontacten is dat goed te fabriceren.

Edit: Met een gewone dubbele wisselschakelaar uiteraard ook, maar ik weet niet wat je toepassing is.

Waarom wil je de draai richting omdraaien, is een verstelprop niet beter geschikt voor jou doel. Met heli onderdelen redelijk makkelijk te maken......

Waarvoor wil je draairichting omkeren Tony? Wil je dat dan ook tijdens de vlucht doen?

Borstelloze boot-regelaar met reverse? Informeren in het boten subforum?

Ik wil een Sky cart ook op de grond achetruit laten rijden.
Dus dacht ik een car regelaar en klaar is Ton.
Helaas de regelaar die ik gebruik werkt wel maar geeft niet het volle vermogen.
Zie dit draadje car-esc-met-reverse-op-een-ff9
Dus vandaar de vraag een simpele omkeer schakelaar klein.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij kan je beter met een micromotor en microregelaar een wiel aandrijven.

Met relais gaat ook niet werken , dat stoort heel snel en is ook veel te zwaar .

Micro motor met kleine v-schijf die via een elastiekje een grotere v-schijf aandrijft die op een wiel is geplakt .
Stroom haal je van je lipo.

Mvg Johan

Die oplossing weegt natuurlijk veel minder dan een printrelaistje van een paar gram.
Het grote nadeel van een relais simpel aansluiten, is dat als je in één keer twee fasen omdraait en je motor wordt nog aangedreven, je wel eens vuurwerk zou kunnen krijgen (hoeft niet, maar kan).

Johan, een extra motortje zie ik niet zitten en Olap een relais ook niet.
Omschakelen in de lucht gaat niet gebeuren want ik zet hem dan achter een schakelaar.
Ik kan mij herinneren en misschien Johan ook dat er vroeger van Graupner een (grijze) omkeer servo was maar weet het niet meer zeker. Ik ga eens op Ebay kijken.

Je kan niet zomaar een brushless motor ompolen met een servo of relais .

Vroeger kon je met de Speed motoren alles doen .;)
Voor uit , achteruit , gewoon + en - omdraaien via relais , regelaar , servo of andere omschakelprintjes.
Prinzip alle gelijk , ze wisselen tussen + en -.

Dat werkt alle maal niet met Brushless , dan gaat het roken.:o

Of een motor met omkeer prop of een extra motortje op een wiel als aandrijving .

Meer mogelijkheden zie ik niet .

Mvg Johan

Oke Johan maar dan even voor mijn duidelijkheid.
Niet zomaar omkeren zeg je, maar dat doe ik dan niet tijdens het draaien van de motor.
Ik zou dat pas doen als de motor stil staat en dan 2 draden wisselen/omkeren.
Dus even heel simpel gesteld, ik rijd vooruit stop en dan wissel ik 2 motor goudcontacten en rijdt daarna achteruit.
Dan gaat er toch niets mis omdat ik gestopt ben.
Als jij bedoeld dat je niet kan omschakelen tijdens het draaien van de motor dan begrjp ik jou.

Je wilt dus niet gewoon de stekkers even ompolen van de motor om na het landen achteruit te kunnen rijden (of dat werkt met een prop is ook nog de vraag)

Je wil iets tussen 2 van de 3 motordraden zetten en schakelen via de zender .
Daar gaat het fout , dat kan niet goed gaan , je krijgt heel andere weerstanden op de 2 motordraden .
Zal je regelaar niet leuk vinden.:eek:

Mvg Johan

Oke Johan gelijk getest.
Vliegtuig gepakt met goudcontacten aan de regelaar.
Zender aan en accu aan gas open prop rechtsom.
Alles aan gelaten en 2 goudcontacten gewisseld prop draait links om.
Dus regelaar heeft daar geen probleem mee!

De grijze omschakelaars die ik in mijn hoofd had was zoiets als dit
varioprop3765.jpg

varioprop.jpg

Ach we kunnen in ieder geval vliegen en vooruit rijden dus geen probleem.
Overigens achteruit rijden gaat prima maar uiteraard met minder kracht.
Ik blijf nog even verder zoeken ik geef nog niet op.

Van hand even wisselen geeft geen probleem (mits je oppast voor kortsluiting)
(weet niet wat dan de regelaar doet .)(ook als gas uitstaat met stroom op de regelaar)

Maar jij wil iets tussen 2 draden zetten .

En of je dan geen rookwolkje krijgt ?
Afgezien van het gewicht wat mee omhoog moet.

Mvg Johan

Misschien had ik met dit plaatje moeten beginnen.
Dit is een kruis schakelaar als voorbeeld.
Het zit dus inderdaad tussen de 2 motordraden maar tijdens het omschakelen geen onderling contact/ sluiting mogelijk.

kruisschakelaar.jpg

Dat kan uiteraard wel werken, maar wat wil je er dan tussenzetten? Een relais is te zwaar zeg je. Als je een vracht schakelaars aan een servo lijmt, ben je zwaarder uit. Je zou het met wat FETs wel kunnen maken denk ik, maar dat vereist wat meer knutselwerk.

hallo

hoe komt het dat je geen 100% in achter uit hebt op je regelaar
ik gebruik roxxy regelaars in mijn duikboten en ik heb 100% ingesteld op de regelaar en dus krijg ik ook die volle 100% zonder problemen
wel ingesteld met een programmer want met de zender en knuppelen krijg je niet alles mooi ingesteld

gr raf

Ja wist ik het maar.
Met de zender gaat het niet lukken ondanks een andere zender met een goede middenstand op het gas.
De beschrijving is niet erg duidelijk.
We geven nog niet op hoor hij kan rijden en vliegen met een andere vlieg regelaar.
Komt tijd komt raad.

de cart
IMG_4599.jpg

Laatst bewerkt:
Back