omloop straal motoren?

Niek

Forum veteraan
PH-SAM
Gisteravond een kwalitatief erg goede documentaire op de BCC gezien,
over de huidige RollsRoyce motoren, welke worden gebruikt in de nieuwe airbus en boeing.

1 ding viel me echt op, een grooot schoepenwiel,
die met de omlooplucht voor 80% van de stuwkracht zorgt,
als het ware gewoon een EDF?

Is deze ontwikkeling ook al in model gaande?

We vliegen in t klein toch met lagere snelheden,
en niet mach zoveel..

nee, EDF is Electric Ducted Fan ;)

Dit is een TDF :) Turbine Ducted Fan. De turbine in zo'n motor is erg klein, de fan maakt hem groot en efficient.

In modellen zie je het niet maar er zijn zelfbouwers die gelukt zijn. Er is ergens een harrier die zo'n fan motor heeft.

In de grote luchtvaart worden fans volgens mij alleen toegepast op motoren met een axiaalcompressor. Hierbij worden een aantal rijen compressorschoepen achter elkaar gebruikt, waarbij elke trap een compressie van 1,2 tot 1,5 levert. Dit levert smalle en lange motoren op. In modellen is dat niet zo makkelijk te maken omdat het allemaal erg priegelig wordt. In modelmotoren worden radiaalcompressoren gebruikt, die via één 'schoepenwiel' de compressie verzorgen. Dit geeft een kortere en dikkere motor, en is veel makkelijker klein te maken. Ik weet niet of het zin heeft om een fan voor zo'n 'dikke' motor te zetten.

Waarom is een fan interessant? Het weinig versnellen van veel lucht (met de fan dus) geeft een beter rendement dan het heel veel versnellen van slechts een beetje lucht (zoals een straight jet doet). Idem bij vleugels, het weinig ombuigen van een grote hoeveelheid lucht (zweefvliegtuig met veel spanwijdte en relatief weinig gewicht) geeft een beter rendement (lees: glijgetal) dan een korte vleugel die een kleinere hoeveelheid lucht meer ombuigt.

Laatst bewerkt:
We vliegen in t klein toch met lagere snelheden,
en niet mach zoveel..

Met een turbofan ga je ook geen mach zoveel halen hoor, worden alleen gebruikt bij airliners, volgens mij. (en de harrier, maar die is ook subsonic)

Wel met je eens, was een mooie docu (vorige week over een nucleaire sub)

Een turbofan is juist efficienter op lage snelheden ;) De uitstroom snelheid is bij een jet +/- 1400 km/h en als je maar 300 vliegt is dat niet super efficient. Beter is om meer statische kracht te krijgen bij een uitstroom snelheid van bv 600 km/h. Vergelijk het met een kleine prop met veel toeren of een grote die langzamer draait.

Een F16 heeft inderdaad een turbofan motor, maar de omloopverhouding is slechts 0.36 (hoeveelheid lucht die buitenom gaat / hoeveelheid lucht die door de verbrandingskamer gaat), waar veel moderne airliner motoren een omloopverhouding van ongeveer 5 hebben.

Die lucht buitenom gebruiken ze om de turbine te koelen en om de uitgaande gas stroom ook terug te koelen. (hete lucht mixen met koelere lucht)

[mod]
On topic aub.

micropuller gewaarschuwd voor off topic en onnodige lisand bashing.
[/mod]

Laatst bewerkt:
Back