OMP M2 MK2

Heb deze als beginnerheli gekocht en loop toch tegen enkele vragen aan :
Je kan die dus configureren met de M2 app, beetje moeilijk om op te volgen want zonder de copter gekoppeld te hebben opend die de instellingen niet.
Er zijn daar nl instellingen waarin je DPI instellingen kan maken.
Heb me zo'n beetje suf gezocht wat DPI inhoud, kan iemand me in de juiste richting sturen?
Verder is de collective heel sensible, een jojo effect, hoe demp ik dat ?
Zal wat screenshots bijvoegen ter verduidelijking.
Vooral bij het gedeelte met de mechanical settings/collective instellingen en PDI heb ik veel vraagtekens.

Hoop dat iemand me uit de onwetentheid kan helpen.
1000026086.jpg
1000026087.jpg
1000026088.jpg
1000026089.jpg
1000026090.jpg
1000026091.jpg

DPI staat voor Dot Per Inch, wordt gebruikt voor digitaal drukwerk enzo.
Maar hier wordt PID bedoeld, alleen staan de de termen in een andere volgorde.

PiD heeft betrekking op elektronische regelingen.
Aangezien de M2 (zoals de meeste huidige helikopters) beschikt over elektronische stabilisatie, ook wel Flybarrless genoemd, zijn er meerdere PID regelingen in de heli-unit aanwezig.
In de unit is een gyro aanwezig die detecteert rolsnelheden om de verschillende assen en per as is er een PID regellus die er voor zorgt dat de heli de stuurcommando's opvolgt.

Om dit goed in te kunnen stellen is best wel wat ervaring nodig met regel systemen en de gedragingen van een heli.
Vandaar dat deze settings alleen beschikbaar zijn in de exoert-modus.

Een beginnende helivlieger zou voldoende vooruit kunnen met de standaard instellingen.

zo'n klein apparaat als beginnerheli, hierna zullen de grote heli's heerlijk rustig zijn :yes:

Kleine heli's zijn best heel gevoelig.
schichtig.
ben je daar niet aan gewend, kan het zijn dat je een beetje jojo't
IN de afstelling kun je kijken dat je 1 toerental hebt, en alleen met pitch omhoog en omlaag gaat.
een heli waarbij de throttle EN pitch versteld worden bij een tikkie collective op of af, dat vliegt niet prettig.
Dan jojo't de boel bij mij ook..

Je kan ze redelijk temmen, maar je moet heel goed opletten dat je niet teveel uitslag weghaalt.
ook het toerental moet je in de gaten houden, te hoog is wat, maar te laag ook.

iVM de toerentallen, die zijn dus bij de MK2 fixed en in te stellen in de app, je veranderd dus alleen de pitchangle met de joystick.

Ondertussen is er eea veranderd.
Gisteren tegen een draad gevlogen: tailblade foetsie en servo arm gebroken.
Gelukkig zitten er in de box reservearmpjes en de tailblade is ook onderweg.
Nu had ik nog een nwe Blade 235cp liggen, dus die maar uitgepakt en was verwonderd hoe stabieler deze vloog.

Heb contact gehad met OMD ivm swashplateleveling en een hoop bijgeleerd: dat gaat dus eenvoudig via de app, easy peasy.
Dus een klein ongevalletje hoeft niet altijd dramatisch te zijn en draagt bij aan de leercurve lol

blade is meestal lichter, en meestal heel erg op de beginner gericht.
ook qua crashen..
OMP is vanwege de opbouw een tikkie zwaarder, maar is ook op de wat meer gevorderd piloot gericht.
en is dus ook minder gemaakt om te crashen

Als heli vlieger die al ff mee gaat, vind ik de OMP geweldig.
maar ik heb hem ingesteld via mn zender, en weet vanuit mn andere heli's wat ik graag wil
het is een giftig dingetje, maar voor zijn formaat vind ik hem erg rustig en stabiel
de mcpx en mcpx bl ervoor vlogen rustiger, maar waren vlot overleden, en bleven altijd een beetje "zoekend" in de lucht
De OMP is in dat punt gewoon strak..

veel vliegen, ervaring opbouwen
heli's zijn gewoon moeilijke dingen.

Vind heli's fantastisch, jammer genoeg zijn er niet veel helivliegers in de club en de meesten staan er huiverig tegenover.
Ik vind het net een uitdaging, al is het soms met schade en schande.
En idd de OMP's een klasse apart, voor zover ik kan oordelen.
Welke OMP's vlieg je ?

Ik heb een M1
Daarnaast heb ik een trex 450, een trex 600N (nitro) en een thunder tiger mini titan 325 als project

Qua PID vraag: meestal hoef je daar niet aan te sleutelen.
de fabrikant zoekt dat doorgaans al uit, zeker als het zijn eigen heli betreft.
De meeste stabilisatie systemen geven de optie niet eens..
dus de meesten weten niet veel van PID instellingen

Niet dat ik daar mee wil expierimenteren, maar heb graag wat technische achtergrond over hoe dingen werken.

Das met al mijn hobbies.

Back