Vanavond weer wat tijd kunnen besteden aan de M6.
Geleiderollen riemaandrijving, met spansysteem (geen veer) en de staartbuishouders met FBL plaat, gemonteerd in rubbers en voorzien inertie massa demper. Waarbij ik mij dan afvraag hoe je kunt merken of je zo'n stuk ijzer nu wel of niet nodig hebt.
Mooi stukje draai/freeswerk voor het 1-delige staartrotor-huis.
Zoek de verschillen tussen links en rechts, wordt niet echt op gewezen in de handleiding, maar wel van belang dat je bij stap 1 al goed begint.
De linkse afbeelding is de zijde waar de staartrotor wordt gemonteerd, in de sleuf met de 2 draadgaatjes wordt later de houder van de aanstuurbrug gemonteerd.
Maar te hopen dat m'n montage-vaardigheden beter zijn dan m'n fotografie kunsten.
Mooie oplossing voor het bevestigen van de riemschijf op de staartas, boutje met een licht conische kop (zelfde constructie als bij de M4 Max)
Trouwens de riemschijf zit zeer strak tussen de flenslagers, er tussen duwen was niet makkelijk.
Tail-slider geassembleerd en op de as geplaatst.
Let op de oriëntatie van de 2 aanstuurlinks, zoals op de foto te zien kunnen de kogels maar van 1 zijde gemonteerd worden.
De kant met het logo moet aan de 'binnenkant' zitten, De kogelkop kun je alleen vanaf de andere zijde monteren.
De losse onderdelen voor de staart-hub.
Is altijd wat priegelwerk om de lager delen netjes en goed in de bladhouders te krijgen.
Nog een missertje in de handleiding, er word wel specifiek vermeld dat de kogelhouder van het druklager met de open kant naar buiten geassembleerd moet worden, maar nergens een verwijzing of opmerking over het verschil tussen de binnenste en buitenste lager-ring van het druklager. De ring met de grote interne diameter moet aan de binnenkant (bij de Hub) geplaatst worden.
Geen foto van gemaakt, maar de staartbuis gemonteerd in het mechaniek.
Zoals gewoonlijk moest ik dit 2 keer doen, aangezien de eerste keer de riem verkeerdom getwist was waardoor de staart-rotor de verkeerde kant op draaide.
Als iemand tips heeft hoe dit makkelijker kan dan graag.
Ergens met het doorvoeren van de riem door de staartbuishouders en de geleiderollen en een staartbuis die de eerste keer net niet lekker past gaat het mis met de oriëntatie van de riem.
De skid-houders zijn netjes voorzien van messing draadbussen.
Dus de Imbusboutjes kunnen met locktite geborgd worden en minder risico dat de draad dol wordt tov van rechtstreeks in het kunststof schroeven of gepiel met losse borgmoeren aan de binnen-zijde.
Gaat best vlot met nog een avondje denk het volledige mechaniek in elkaar te hebben staan.