OMPHobby M6

Nadat ik weer actief helivliegen heb opgepakt met achtereenvolgens de OMPHobby M1, M2 Exp, M4 en M4 Max was er de wens voor een grotere heli.
Verschillende kits bekeken maar niet echt mijn ding gevonden, totdat de nieuwe OMPHobby M5/M6 serie werd geïntroduceerd, die tikte de meeste boxes van mijn wensenlijstje.

Dan toch nog kiezen tussen de 550 size of 600 size en de kleur.
Uiteindelijk is het de M6 geworden in Orange.

In het weekend van de introductie op RotorLive de kit voorbesteld bij OriginHobbies in Finland.
Normaal bestel ik alleen items die op voorraad zijn, wachten op nalevering ben ik niet zo goed in en ook nu werd mijn geduld weer getest.

1746417883714.png


1746418093113.png


1746418132865.png
 
Tijdens het wachten kwam er de puzzel voor de setup.
De voorgaande OMPHobby heli's heb ik altijd als PNP of set gekocht.
Dus dat werd zoeken en vergelijken van spec's, gewichten en prijzen.
Mijn streven was een lichte setup, op 6S (vanwege het laden) met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

1746418555349.png


De volgende delen worden ingebouwd:
Ontvanger/FBL: Flydragon V2.2, RotorFlght met ELRS
Cyclic servo's: KST CM653
Staart servo: Theta Razor DT1
Motor: Kontronik Pyro 650-103
ESC: Hobbywing Platinum 150 V5.1
Accu: SLS CubeX 5000-6S Yellow Label
Buffer: 1st, 25F
 
Laatst bewerkt:
1746464207795.png

De onderdelen mooi gegroepeerd in zakjes en genummerd met de bladzijde van de handleiding, in de eerste serie kits is nog geen gedrukte handleiding aanwezig, deze kun je online raadplegen.
1746464355184.png

De onderdelen voor de eerste stap.

1746464423990.png

Hoofdframe voorzien van een serie-nr, zit ik nog net bij de eerste 300.

1746464563938.png


1746464636120.png

Beetje afgeweken van de handleiding, naar tip van Matthew, servo's eerst gemonteerd voordat het deel op de hoofdframe te monteren.

1746464738114.png

Hierdoor kun je de servo-snoeren tussen de horizontale frame-plaat en de as-houder leiden.
Ziet er netjes uit, maar kan wel eens lastig worden wanneer servo's gedemonteerd moeten worden.

1746464931534.png


1746465135301.png

Frame platen zijn gedeeltelijk 3-dubbel uitgevoerd, zo ontstaat ook groef voor de accu-plaat.
Bij het monteren het onder-frame op het boven-frame ook even een accu-plaat plaatsen. Zodat de groef breed genoeg blijft en de plaat goed in en uit te schuiven is.

1746465037646.png

Na een avondje sleutelen staat het er zo bij.
 
Vanavond weer wat tijd kunnen besteden aan de M6.

1746480280039.png

Geleiderollen riemaandrijving, met spansysteem (geen veer) en de staartbuishouders met FBL plaat, gemonteerd in rubbers en voorzien inertie massa demper. Waarbij ik mij dan afvraag hoe je kunt merken of je zo'n stuk ijzer nu wel of niet nodig hebt.

1746480513856.png

Mooi stukje draai/freeswerk voor het 1-delige staartrotor-huis.

1746480659327.png
1746480725225.png

Zoek de verschillen tussen links en rechts, wordt niet echt op gewezen in de handleiding, maar wel van belang dat je bij stap 1 al goed begint.
De linkse afbeelding is de zijde waar de staartrotor wordt gemonteerd, in de sleuf met de 2 draadgaatjes wordt later de houder van de aanstuurbrug gemonteerd.

1746481132836.png

Maar te hopen dat m'n montage-vaardigheden beter zijn dan m'n fotografie kunsten.
Mooie oplossing voor het bevestigen van de riemschijf op de staartas, boutje met een licht conische kop (zelfde constructie als bij de M4 Max)
Trouwens de riemschijf zit zeer strak tussen de flenslagers, er tussen duwen was niet makkelijk.

1746481431503.png


Tail-slider geassembleerd en op de as geplaatst.
Let op de oriëntatie van de 2 aanstuurlinks, zoals op de foto te zien kunnen de kogels maar van 1 zijde gemonteerd worden.
De kant met het logo moet aan de 'binnenkant' zitten, De kogelkop kun je alleen vanaf de andere zijde monteren.

1746481658162.png

De losse onderdelen voor de staart-hub.
Is altijd wat priegelwerk om de lager delen netjes en goed in de bladhouders te krijgen.
Nog een missertje in de handleiding, er word wel specifiek vermeld dat de kogelhouder van het druklager met de open kant naar buiten geassembleerd moet worden, maar nergens een verwijzing of opmerking over het verschil tussen de binnenste en buitenste lager-ring van het druklager. De ring met de grote interne diameter moet aan de binnenkant (bij de Hub) geplaatst worden.


1746481782602.png


Geen foto van gemaakt, maar de staartbuis gemonteerd in het mechaniek.
Zoals gewoonlijk moest ik dit 2 keer doen, aangezien de eerste keer de riem verkeerdom getwist was waardoor de staart-rotor de verkeerde kant op draaide.
Als iemand tips heeft hoe dit makkelijker kan dan graag.
Ergens met het doorvoeren van de riem door de staartbuishouders en de geleiderollen en een staartbuis die de eerste keer net niet lekker past gaat het mis met de oriëntatie van de riem.

1746482611759.png

De skid-houders zijn netjes voorzien van messing draadbussen.
Dus de Imbusboutjes kunnen met locktite geborgd worden en minder risico dat de draad dol wordt tov van rechtstreeks in het kunststof schroeven of gepiel met losse borgmoeren aan de binnen-zijde.

Gaat best vlot met nog een avondje denk het volledige mechaniek in elkaar te hebben staan.
 
Leuk Rick, weer eens een heerlijk bouwverslag! De staartrotor fascineert me met de doorlopende spindelas en dempingrubbers. Ik had het op deze manier nog nooit gezien. De meeste fabrikanten monteren de boel star op elkaar bij mijn weten.

Steven.
 
Back
Top