De servo zou ik maar in elkaar laten zitten: zowel motor als potmeter zitten op de print vastgesoldeerd en motor zit ook nog eens met kontaktlijm vast in de behuizing.
Voor zover ik het uit het hoofd nog weet, staan bij de E4 de potmeters een stuk uit de middenstand. Je kunt dan wel de buitenste draden van de knuppelpotmeter onderling ruilen, maar daarbij moet dan ook de potmeter opnieuw ingesteld worden. Zolang de potmeter niet goed staat, staat de servo geblokkeerd in de hoek en gaat het dus mis.
Je kunt als volgt te werk gaan:
- potmeter en trim in de nulstand en de servo aansluiten op de ontvanger. Het nulpunt van de servo heel nauwkeurig vaststellen (eventueel door de stuurhevel te verdraaien). Deze servo wordt later gebruikt om het nulpunt van de zender weer precies te ijken.
- in de zender de buitenste twee draden van de knuppelpotmeter losnemen (eerst opschrijven welke waar zat) en daarna met een universeelmeter vaststellen hoeveel Ohm je tussen de onderste en de middenaansluiting meet en ook tussen de bovenste en de middenaansluiting. Ik verwacht, dat je bij de ene in de buurt van de 1,4 en bij de andere in de buurt van de 3,6kiloOhm uitkomt.
- vervolgens de borgschroef van de potmeter-as losdraaien en de as zodanig verdraaien, dat je de waardes precies aan de andere kant krijgt. Dus als tussen boven en midden 1,4kOhm gemeten werd moet dit nu tussen de onderste en het midden de zelfde 1,4kOhm worden.
- draden onderling ruilen.
- servo opnieuw aansluiten. Deze zal nu ongeveer in het midden staan. Is dat niet zo: onmiddellijk weer losnemen en kijken wat je fout hebt gedaan! De servo is tenslotte een stuk duurder dan de hele zender.
- aan de hand van de servo stel je nu het nulpunt van de knuppelpotmeter van de zender bij, waarna je de borgschroef van de potmeter-as weer vastzet.
Durf je e.e.a. niet zelf aan, dan kun je een bevriende elektronicus vragen of hij dit voor je wil doen. Via de winkelier opsturen naar de servicedienst kan natuurlijk ook, maar dan zou ik liever de D14 laten repareren (vooropgesteld dat deze niet door accu-lekkage defekt is geraakt, wat te zien is aan witte, groene of zwarte aanslag of verkleuringen op de print).