ompoling servo

Hoi,
Ik heb nog een oude zender liggen waarbij er GEEN servo- ompoling mogelijk is.

Kan ik door de + en de - van de servo te verwisselen de draairichting van de servo veranderen?????

groeten,
Sapca

Nee , zo werkt dat niet.

Corine heeft daar eens iets over geschreven volgens mij.
Maar ik kon het ook niet meer vinden.

Je moet de buitenste draden van de potentiometer verwisselen evenals de motordraadjes. Neutral moet opnieuw ingesteld worden.

Je kunt ook op de potmeter in de zender de buitenste 2 omdraaien maar dat gaat niet altijd goed.....

er bestaan volgens mij ook een soort ompoolmodules die je net als een failsave tussen de ontvanger en servo moet koppelen.

Hoi,

Gewoon de stekker die in de zender van je potmeter afkomt op de print omdraaien.

Groetjes, Hans.

Welk merk/type zender en welk type servo?

Als de zender geen servo-omkering kent zal er hieraan waarschijnlijk zelf weinig te doen zijn. Als je echter merk en type opgeeft kan dit met zekerheid worden gezegd.

Als de servo nog een bedrade print heeft, kun je, zoals al door Jacques opgegeven de buitenste potmeterdraden en ook de motordraden onderling verwisselen; na-stellen van het nulpunt is dan meestal niet nodig.

Hoi corrien,

Het gaat om een oude graupner zender E4 en de futaba 9451 servo.

Ik had nog een d14 van hetzelfde merk liggen maar deze blijkt NIET meer te zenden.Daar kon ik de stekker omdraaien maar de E4 heb ik nog niet open gedaan.Dus weet ik het nog niet.

Groeten

De servo zou ik maar in elkaar laten zitten: zowel motor als potmeter zitten op de print vastgesoldeerd en motor zit ook nog eens met kontaktlijm vast in de behuizing.

Voor zover ik het uit het hoofd nog weet, staan bij de E4 de potmeters een stuk uit de middenstand. Je kunt dan wel de buitenste draden van de knuppelpotmeter onderling ruilen, maar daarbij moet dan ook de potmeter opnieuw ingesteld worden. Zolang de potmeter niet goed staat, staat de servo geblokkeerd in de hoek en gaat het dus mis.
Je kunt als volgt te werk gaan:
- potmeter en trim in de nulstand en de servo aansluiten op de ontvanger. Het nulpunt van de servo heel nauwkeurig vaststellen (eventueel door de stuurhevel te verdraaien). Deze servo wordt later gebruikt om het nulpunt van de zender weer precies te ijken.
- in de zender de buitenste twee draden van de knuppelpotmeter losnemen (eerst opschrijven welke waar zat) en daarna met een universeelmeter vaststellen hoeveel Ohm je tussen de onderste en de middenaansluiting meet en ook tussen de bovenste en de middenaansluiting. Ik verwacht, dat je bij de ene in de buurt van de 1,4 en bij de andere in de buurt van de 3,6kiloOhm uitkomt.
- vervolgens de borgschroef van de potmeter-as losdraaien en de as zodanig verdraaien, dat je de waardes precies aan de andere kant krijgt. Dus als tussen boven en midden 1,4kOhm gemeten werd moet dit nu tussen de onderste en het midden de zelfde 1,4kOhm worden.
- draden onderling ruilen.
- servo opnieuw aansluiten. Deze zal nu ongeveer in het midden staan. Is dat niet zo: onmiddellijk weer losnemen en kijken wat je fout hebt gedaan! De servo is tenslotte een stuk duurder dan de hele zender.
- aan de hand van de servo stel je nu het nulpunt van de knuppelpotmeter van de zender bij, waarna je de borgschroef van de potmeter-as weer vastzet.

Durf je e.e.a. niet zelf aan, dan kun je een bevriende elektronicus vragen of hij dit voor je wil doen. Via de winkelier opsturen naar de servicedienst kan natuurlijk ook, maar dan zou ik liever de D14 laten repareren (vooropgesteld dat deze niet door accu-lekkage defekt is geraakt, wat te zien is aan witte, groene of zwarte aanslag of verkleuringen op de print).

Je heb ook DHZ of RTP(Ready to Plug) printjes die tussen de ontvanger en de servo komen en die het "reversen" voor jouw doen ...... maar voor twee van die klant-en-klare printjes heb je al snel een (eenvoudige) zender met reverse schakelaartjes onboard......

Deze printjes worden o.a. gebruikt als je twee servo op één ontvanger kanaal wilt aansluiten, maar de servo's tegengesteld moeten werken..... flaps,spoilers, retracts, etc. bij gespiegeld ingebouwde servo's.

Hier een schemaatje/bouwbeschrijving http://www.cliftech.com/html/reverser.html

Maar met een beetje gepuzzel kan je de servo's natuurlijk ook dusdanig monteren dat "reversen" niet nodig is ..... en geloof me dat is altijd, zonder uitzondering, mogelijk ...... maar je moet wel inventief zijn....

zender op zn kop houden :lol:

is het niet makkelijker/gebruiksvriendelijker/interessanter om een nieuw zendertje te kopen? (kale zender skysport 4 kanaals al voor 30 euro bij shamrock)

Deze vergat ik nog: is het niet mogelijk de gehele knuppel om te draaien?
Je krijgt dan wel de trim aan de binnenkant, maar dit is nauwelijks een bezwaar.

@Monkey: Skysport 4 is FM en voor Sapca dus geen optie. Overigens is die 30 euro wel een bar interessant prijsje!

Robbe adviesprijs 9451 = € 179,-

En dan potmeters in een pre-historische zender gaan omsolderen om het een en ander de goeie richting uit te laten draaien. 8O 8O 8O

Rick

het is voor een monstertruck en heb geen zin om met m'n 1024 zap wc2 in de modder te gaan liggen.vandaar is hetminste zendertje genoeg.

Corrien,

Ik heb de potmeter uitgemeten en zit met 2.4 en 2.1 ohm.
Als ik de trim verzet kan ik deze instellen dat ik op 2.25 op elke kant uit kom.

Moet ik dan nog de as van de potmeter verstellen naar het middenpunt ??
of gewoon de draden verwisselen.

Groeten.

Reeds pb'tje beantwoord. Je hebt zelf al de juiste conclusie getrokken: draden wisselen en je bent vrijwel zeker direkt klaar.

OKE jongens,

Het is me gelukt om deze oude rommel nog tot nut te maken.
De servo draait mooi in de andere richting en het nulpunt is ook mooi op z'n plaats gebleven.

Bedankt iedereen,en vooral Corrien

Groeten

Als het zo makkelijk is op je zender zou je er simpel schakelaartjes op kunnen maken voor ompoling.....

De eerste zenders met servo ompoling gebruikte ook schakelaartjes of stekkertjes om de aansluitingen om te kunnen draaien. Pas met de komst van de computerzenders zijn die verdwenen. De niet computerzenders die nu nog te koop zijn gebruiken het nog steeds. Volgens mij kan je nu geen nieuwe sets meer kopen waarbij je de servorichting niet op de zender kunt veranderen.

Back