Onbalans LiPo ?

Misschien stel ik de vraag op t verkeerde forum.

Als ik gevlogen/gehoverd heb en ik check mijn LiPo alarm....(rotor draait nog) wat op 3.7V staat ingesteld.
Dan zie ik 2x3.8V en 1 cel 3.6V.

Is dit een te grote onbalans??

Accu is een flightpower. Niet warm na laden 1C en ook niet na hoveren.

Alvast bedankt!

Groeten, Gertjan

euh ja.. te grote onbalans idd...
hoe meet je die spanning? met e fusion of e cheap lipochecker?
beste nog eens nameten met e voltmeter of op je lader.
hier effe e linkje hoe je die aparte cell kan bijladen, want je lader zal het mss niet kunnen goedtrekken...

tot 0.4volt???? is veel te veel.
maar vraag is: laad je ze gewoon of balance je ze?
enorm verschil tussen balancen of laden hé

mijn lader balancet met e maximaal verschil van 0.016volt. (maar dan zet ik hem meestal voortijdig al af omdat ik vliegen wil!)

Laatst bewerkt:
De ultramat 16s laad en balanceerd te gelijk.Het was zeker geen goedkope lader en volgens de beste man van de winkel hier was het een top apparaat.

Maar ik vergiste me een beetje na het laden zit er meestal niet meer als 0.2 verschil in maar na het vliegen kan het wel 0.4 zijn.Wat ik er aan moet doen geen idee.

Misschien langzamer laden ??? Bv 1.8a ipv 2.2a ?? (2200 3s )

probeer anders eerst effe de laagste cell bij te tanken zodat ze eerst gelijk worden.
na het vliegen zou je dan minder verschil moeten hebben volgens mij...

Met de balancer eraan moet hij hem gewoon balancen...

Maar .2 is op zich wel een beetje erg veel voor een volle batterij
Misschien 1 a 2 keer ontladen en weer laden met de balancer eraan?

Geeft hem wat extra tijd en gelegenheid om te balanceren
Stel, dat verschil is er in een hele korte tijd weer, kan dit een indicatie zijn dat er een cel van de lipo niet zo best meer is

Als je ze niet los kan laden wat ik betwijfel op die lader kan je ook de volste cel iets verder leeg trekken met bv een klein gloeilampje en daarbij de spanning blijven meten tot beide cellen gelijk zijn. En dan weer aan de lader hangen.

Vergeet je ook niet per ongeluk om de lader in te stellen op lipo balance ipv lipo charge.
In de laad stand doe hij niet altijd balanceren. Ken de lader niet maar vaak zijn ze allemaal in de basis gelijk of bijna gelijk.

Gr. Dennis

Ik gebruik dus de ultramat 16s met balancer.

Na het laden van mijn 3s lipo's kan het in het soms wel 4.18 4.14 4.07 worden.

is dit schokkend? Ik kocht een dure lader met verwachtingen :???:

De verschillen per cel kunnen nog soms wel iets groter zijn.

Ja na het laden. Wat zou dan ongeveer het maximale verschil mogen zijn?

Wat kan ik daar nou aan doen? ik ga niet cellen appart bij laden ofzo daar ben ik niet handig genoeg voor.

Had verwacht met zo'n dure lader geen problemen te hebben pff...

laden of balancen????

het is logisch dat je cellen niet gebalanceerd zijn als je NIET BALANCET...

volg gewoon effe mijn andere post die ik hier al 2 keer gedaan heb, tis met fotos en al.... als je dat niet kan volgen vlieg je beter enkel met e plank.....

hier trouwens gevonden op mbf: maximale-spanningsverschil-tussen-cellen
ze spreken over 0.020 volt dus zeker geen 0.200!!

Laatst bewerkt door een moderator:
lijkt me echt sterk hoor!
je kan toch altijd kiezen: charge of balance? is dat witte stekkertje aangesloten?
als dit de prestaties zijn van de ultramat 16 balance ... ja santé zouden we hier zeggen!

nou ik heb de handleiding door gespit en de lipo mogelijkheden zijn nogal beperkt.
Je kan niet eens de cel spanning per cel bekijken voor de lipo. Hij laad en balanceerd tegelijk.Witte stekkertje aangesloten anders geeft hij een melding over de balancer.
Dit zegt ook de handleiding (in het duits en engels)
Ik ga morgen bellen naar een nederlands service nummer.
Tenzij ik iets verkeerds doe valt hij me ZEER tegen voor dat geld.

hoe meet je die spanning dan? met zo'ngoedkoop lipo checkertje?? want die zijn verre van exact...
multimeter is correcter!

NL versie

http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/Handleidingen_Graupner-JR\Ultramat16_Nl.pdf

vanaf blz 14 gaat over lipo´s

aanduiding balancerstekker aangesloten
Is de balancerstekker van de accu verbonden met het laadapparaat en de balancer actief, dan verschijnt links
boven op het display BLC, afgewisseld door de aanduiding van het programma.

aanduiding van de ingangsspanning en de inwendige weerstand
De actuele ingangsspanning en de inwendige weerstand van de accu (alleen in de NiCd- en NiMH-manuele
modus) kan op elk moment door gelijktijdig indrukken van de INC- en DEC- toets worden opgeroepen. Door
indrukken van de INC- of DEC-toets wisselt de aanduiding naar de weergave van de inwendige weerstand, de
spanning van de verschillende cellen of naar de ingangsspanning.

De weergave van de ingangsspanning is vooral handig, wanneer u een autoaccu als stroombron gebruikt.
De aanduiding van de inwendige weerstand maakt een controle van de accu-kwaliteit mogelijk. De inwendige
weerstand wordt bij het laden na 5 min. en aan het einde van het laadproces en bij het ontladen na 2 min.
gemeten. Door het indrukken van een willekeurige toets keert u terug naar het menu.
aanduiding

Engels: Blz 42 met plaatjes. Dus voltages per cel kan je zien dus zou hij het ook moeten kunnen balanceren.

http://www.graupner.de/fileadmin/do...0080214093129_6441_Ultramat16_DE_GB_FR_IT.pdf

En op blz 40 over de BLC (balance connector) ofwel links boven in het display zou moeten staan BLC als deze is aangesloten. Kan verder niet vinden wat de lader daar verder mee doet maar het lijkt er toch op dat je gewoon laad en niet daarbij balanceerd. Anders is je accu dood maar dat betwijfel ik. Spanning trekt hij bij het laden meestal wel recht maar heb je na gebruik veel verschil. Is het verschil groot kan de lader het niet binnen een bepaalde tijd recht trekken en slaat hij gewoon af (tijd limiet op de lader of iets dergelijks)

Laatst bewerkt:
Back