Onbalans

Beste mede heli vliegers,

Ik heb een dynamische on balance in een raptor x50 met een OS 55HZ motor. Bij een head speed van 1200 tot 1600 enorm onbalans in de Heli (schudden) staart staat mooi stil.

Bladen Edge 600 statisch 100% in balans
Zonder bladen geen trillingen in Heli met op toeren.

Alle assen en lagers vervangen.

Ga nu maar nieuwe bladen kopen en kijken wat er dan gebeurt

Iemand ervaring hier mee??

Gr. André

wat voor dempers heb je in de kop?
Ik heb het ook wel wat, terwijl ik alles recht en in balans heb.
Bij mij komt het door de KBDD dempers die wat stugger zijn.

Heb je het bladspoor al gecontroleerd? Zit er niet per ongeluk een blad verkeerd gemonteerd?

Want als alles recht is, en de bladen zijn in balans, etc etc, en TOCH schudden.... Dan zijn er twee mogelijkheden: of jij zit fout (en is er tóch onbalans, of tóch een as krom*), of de afstelling van je kop zit fout.

Dus controleer maar eerst eens het bladspoor voor je een hoop geld uitgeeft aan nieuwe bladen.

Groet, Bert

* niet lullig bedoeld, maar het zal niet de eerste keer zijn dat iemand schaapachtig moet toegeven dat er tóch zoiets aan de hand was, en het is mij ook wel eens overkomen....

Ringetjes etc in de kop echt goed gecheckt?
ik heb wel eens een rammelende heli gehad, bij mij waren toen de druklagers kapot.

maar die vloog daarvoor en daarna wel goed, zonder gekke dingen.

Heb je het bladspoor al gecontroleerd? Zit er niet per ongeluk een blad verkeerd gemonteerd?

Want als alles recht is, en de bladen zijn in balans, etc etc, en TOCH schudden.... Dan zijn er twee mogelijkheden: of jij zit fout (en is er tóch onbalans, of tóch een as krom*), of de afstelling van je kop zit fout.

Dus controleer maar eerst eens het bladspoor voor je een hoop geld uitgeeft aan nieuwe bladen.

Groet, Bert

* niet lullig bedoeld, maar het zal niet de eerste keer zijn dat iemand schaapachtig moet toegeven dat er tóch zoiets aan de hand was, en het is mij ook wel eens overkomen....

Bladspoor goed.

Alle assen en lagers vervangen hoofd as zelfs twee keer.

Ik zal de laatste zijn die dit zal ontkennen daarom deze post in de hoop dat iemand wat komt wat ik over het hooft heb gezien ik zou alleen niet weten wat. Heb nu bladen van iemand te leen en nieuwe rubbers gehaald.

maandag testen word vervolgd.

Gr. André

De standaard staartbladen van de X50 ( in ieder geval van de electro ) zorgen bij vele X50's voor problemen !
Toer om te proberen maar eens zonder mainblades op en probeer dan de staartbuis maar eens vast te houden .
Wordt ook veel over geschreven in de Duitse forums .

Dit is het eerste wat ik deed en Heli geheel trillings vrij

Daarom ga ik nu andere bladen proberen en mijn vraag iemand ervaring met dit probleem ik heb Edge bladen tweede hands overgenomen en meerdere keren balans gecontroleerd en staties goed maar dynamisch bagger.

Dit is het eerste wat ik deed en Heli geheel trillings vrij

Daarom ga ik nu andere bladen proberen en mijn vraag iemand ervaring met dit probleem ik heb Edge bladen tweede hands overgenomen en meerdere keren balans gecontroleerd en staties goed maar dynamisch b

Hang de bladen eens naast elkaar aan dezelfde spijker, en check of de voorloop gelijk is? Een blad kan helemaal in balans lijken maar als het ene blad 0 mm voorloop heeft en het andere blad 10 mm voorloop, gebeuren er wel hele gekke dingen....

Want je zegt dat je bladen tweedehands zijn, en Edge staat bekend als een goed vliegende set bladen, dus de vraag rijst bij mij onmiddellijk: waarom zijn deze bladen wérkelijk doorverkocht?

De enige reden dat ik wel eens bladen verkocht heb was wegens overbodig, nog nooit wegens "ze vliegen te goed"....:banana:

Groet, Bert

Hier sla je de spijker op zijn welbekende kop maandag terug van vakantie bladen van club lid geleend ven er bijna van overtuigd dat het dan goed is.

edge's zijn gewoon goed... ALS het tenminste een set is, en er niets mee is gebeurt.

wat je ff kunt doen, is op het veld een ander zijn bladen even "lenen"
zo hebben wij op het veld ook wel eens aan iemand bewezen dat al zijn problemen uit zijn goedkope bladen kwamen.

Heb die bladen trouwens nog steeds niet terug na een jaar of wat, dus ik denk dat ze bevallen ;-)

Wat ook kan. Eigen frequentie van het frame.
Tijdens optoeren komt de heli natuurlijk alle frequenties tegen, tussen 0 en het toerental wat je draait.
ligt je eigen frequentie van je frame onder de frequentie van je toeren, krijg je een gigantische trilling te zien in het frame.

vaak begint dit op toerental x, en eindigt bij toerental y.
erboven geen enkel probleem. vliegen als een spoortrein.
vaak is optoeren dan ook nog niet echt een probleem, aangezien de hoofdrotor met een redelijk gang over de bewuste toerentallen gejaagd wordt.
Aftoeren is redelijk vlot wel een probleem. rotor draait langer in de verkeerde toerenzone, en krijgt de kans een grotere invloed uit te oefenen.

dit heeft mij al een paar keer bijna een heli gekost...
bladen maakten geen fluit uit. ene set of de andere, compleet ander type, maakte niet uit.
frame verstevigd, toerengebied verschoof wat, maar geen oplossing.

Oplossing was een compleet ander type/merk kop. te weinig demping aanwezig in de eerdere, waardoor het geheel vatbaar werd.. Nu heb ik werkelijk niet 1 keer last gehad.

Maar jouw heli is een redelijk recent type.. spul zou goed op elkaar afgestemt moeten zijn.
je kunt wel een keer wat zachtere rubbers proberen, of juist hardere om te zien of dit invloed heeft.

Ik hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien:

maar ik zie nergens staan, dat het misschien de toerental is.

ik vlieg mijn OS55 H motor met een headspeed van rond de 2000 RPM
(Align schrift van 1500 - 2200),

mijn motor zou met 1600 RPM alles andere als goed lopen,
en vervolgens de heli niet goed vliegen,

bij rond 1800 toeren komt in de motor en tikje ... en hij loopt als een uurwerk.
mijn Heli heeft 23 vlieguren

Groet
Uwe

Back