Onbekende motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door PeterHawks, 5 sep 2020.

  1. PeterHawks

    PeterHawks

    Lid geworden:
    21 aug 2018
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Rosmalen
    Is er iemand die deze motor ook zonder typenummer herkent?
    Opschrift: Hi-model Electric brushless motor, Life RC Hobby Supplier.
    Diameter 35 mm, lengte 50 mm. Gewicht 177g.

    Ik trof hem aan in een Reichard Blizzard met een 14x7 prop.

    Ik wil graag weten of ik deze motor met 4S of met 3S moet/kan vliegen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jve vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.591
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  3. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Lunteren
  4. PeterHawks

    PeterHawks

    Lid geworden:
    21 aug 2018
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Rosmalen
    Dank je GJVO, voor je zoekwerk. En jij, Arnold voor je tip. Inderdaad tamelijk technisch.
    Kun je er ook proefondervindelijk achter komen door na elkaar een 3S en een 4S Lipo te gebruiken?
     
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    999
    Locatie:
    REO
    ja met een klein/licht propje en een toerenteller (RPM) Pas op je vingers

    Erik
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.591
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hoeft er geen prop op te zetten.
    Je kan 2 manieren doen:
    Optische toerentellen, die hou je normaal gesproken voor de prop.
    Maar je kan ook een kartonnen schijf maken met 2 zwarte strepen erop.
    En dan op 3S het toerental meten en dat delen door 12 (voltage ongeveer)
    Of je neemt een brushless toerenteller (sensor), die meet het aantal pulsen naar de motor en dan heb je exact het KV als je het deelt door het voltage,

    GJ
     
  7. PeterHawks

    PeterHawks

    Lid geworden:
    21 aug 2018
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Rosmalen
    Dank voor jullie suggesties, Erik en GJ.
    Ik zal eens op de vereniging rondvragen of iemand een optische of brushless toerenteller heeft.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.591
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je iemand kent met een Unilog of Unisens dan kan je daar een brushless sensor voor kopen voor een paar euro.
    Als je dan die Unilog of Sense mag lenen ben je klaar, spanning wordt ook meteen gemeten met de shunt die ze standaard er wel bij hebben.

    GJ
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.704
    Locatie:
    Boskoop
    De Unisens heeft ook de toerental-sensor standaard ingebouwd.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.591
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, ideaal, dan moet er dus ergens een Unisens geleend of gekocht worden, want metingen bij electro zijn best wel belangrijk.
    Eenmalige aanschaf maar jaren plezier.

    GJ
     
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    999
    Locatie:
    REO
    De toerenteller van de Unisens vraagt wel om info over het aantal polen. Als je de kv niet
    weet betwijfel ik of het aantal polen bekend is
     
  12. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.704
    Locatie:
    Boskoop
    Het aantal polen komt overeen met het aantal magneten in de rotor.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.106
    Locatie:
    Woerden
    Dat zit toch wat anders Max. Het aantal polen is altijd een veelvoud van 3 en het aantal magneten is 1 meer of 1 minder. Je kan het aantal polen tellen door naar de stator te kijken. Je ziet de windingen om elke pool zitten. Heel veel motoren hebben 12 polen maar dat wil nog niet zeggen dat net een 12 polige motor is. Al steeds twee naast elkaar liggende polen de zelfde wikkeling hebben heb je dus een 6 polige motor. In de modelbouw praktijk kom je dat niet vaak tegen maar ze bestaan wel.
     
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.704
    Locatie:
    Boskoop
    Ok, weer wat geleerd.....
    Grappig is dat ik dat eerst had geschreven, toen ging twijfelen en op het internet ben gaan zoeken. Toen ben ik duidelijk op het verkeerde been gezet, dus.

    Edit: er is kennelijk ook iets uit het verleden blijven hangen, ik heb ooit de vertaling naar het engels van DEZE website gedaan, van de uitvinders (naar ik meen) van de buitenloper brushless motoren. Hier wordt toch duidelijk het aantal magneten als polen genoemd. Het aangehaalde voorbeeld heeft hier dus 12 slots en 6 statorwikkelingen (1 op 2 is maar gewikkeld), en 14 magneten/'polen".
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2020
  15. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.363
    Locatie:
    Gouda
    In de literatuur wordt meestal gesproken over polen en sleuven (poles and slots in engels en Polen un Nuten in het Duits).
    Polen zijn de (permanent)magnetische polen van de rotor en de slots de wikkelingen van de stator.
    De polen komen altijd in paren vaak wordt dus over poolparen gesproken, en de slots komen voor vermogensmotoren vrijwel altijd voor in 1 of veelvouden van 3.
    Het aantal polen kan je in het algemeen tellen door het aantal magneten te tellen, maar het voor kan komen dat er gebruik wordt gemaakt van een samenstel van magneten in allerlei configuraties. Dit laatste kom je bij modelmotoren nauwelijks tegen.

    Wat @Ernst Grundmann schrijft over 12 cq 6 polen is niet wat normaal onder polen wordt verstaan.
    Motoren met 6 en 12 slots en 14 (magnetische) polen zijn beide een 14 pool motor, met wel andere karakteristieken. Daarbij is de 6/14 niet optimaal. Meestal krijg je de beste karakteristieken, met een aantal slots dat in de buurt ligt van het aantal polen, maar gelijk mogen deze niet zijn, ook geen veelvouden van elkaar. Een motor met bv 12 slots en 12 polen of 6 slots en 12 polen zal niet draaien.
    Naast de site die @max z aanhaalt is ook deze interessant voor modelbouwers. http://www.bavaria-direct.co.za/scheme/common/
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.591
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hou maar 14 polen aan, dat is de meest voorkomende motor in de low budget range.

    GJ
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.106
    Locatie:
    Woerden
    Heb ik het dan altijd verkeerd gehad? Kan ik me toch niet voorstellen. Volgens mij heb ik het altijd zo geleerd als ik heb aangegeven.
    Je hebt het aantal (elektromagnetische) polen die gevormd worden door het ijzerpakket en de wikkelingen die er omheen liggen. Dat is altijd een veelvoud van 3 voor de motoren die in de modelbouw worden gebruikt. Maar je kan b.v. 12 van die (elektromagnetische) polen hebben maar dat kunnen er magnetisch gezien maar 6 zijn. Wat er dan gedaan wordt is dat er in twee naast elkaar liggende gleuven de zelfde wikkelingen worden gelegd. In de twee metalen delen wordt dus het zelfde magnetische veld opgewekt waardoor dit als één pool werkt. Zoals ik al opmerkte zien we dat niet vaak maar ik heb hier zo'n motor gehad. Een bekende vroeg mij die motor te testen want hij werkte volgens hem niet goed. Gegevens van die motor waren er niet daarom kwam hij naar mij. Het probleem bleek dus te zijn dat het aantal polen de helft was van wat hij dacht. Toen dat eenmaal bekent was kon de regelaar goed worden ingesteld en werkte alles wel goed. De motor draaide alleen veel te snel voor de toepassing.
    Naast de elektromagnetische polen heb je natuurlijk ook de polen van de permanente magneten. Dat zal altijd een veelvoud van 2 zijn, je hebt tenslotte altijd een N en een Z aan een magneet. De magneten moeten om en om in de rotor worden geplaatst. Wanneer je een even aantal magneten hebt zal je dus altijd om en om een N en een Z hebben. Wanneer je een oneven aantal magneten zou gebruiken zal je ergens twee keer een N of een Z naast elkaar hebben. Dat zal niet lekker draaien.
    Pas op er worden soms ook twee, of meer, magneten naast elkaar geplaatst met de zelfde pool dus twee N of twee Z naast elkaar. Dat wordt gedaan om zo één grotere magneetpool te maken zonder daar een grote magneet voor te gebruiken. Twee kleine magneten naast elkaar volgen de ronding van de rotor veel makkelijker waardoor de luchtspleet kleiner kan worden. Hoe kleiner die is des te sterker het magnetische veld is. De motor heeft dan meer koppel, gebruikt minder stroom en draait langzamer.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.704
    Locatie:
    Boskoop
    Ernst, dit is een interessante discussie, en ik wel die ook best verder voeren, maar het ging hier om het meten van het toerental van een buitenloper met de Unisens. Ik heb het even in het boekje van mijn Unisens opgezocht bij de instellingen (via de PC), en het gaat hier duidelijk om het aantal magneetpolen. Er staat zelfs "magneten tellen, typisch is 12 of 14".
     
  19. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.363
    Locatie:
    Gouda
    De term pool voor de elektromagnetische pool komt vaak voor in de wereld van de asynchrone draaistroom motoren, waarbij het magnetisme in de rotor wordt opgewekt door wervelstromen in de rotor wikkelingen.
    In het geval van PMBLDC motoren (permanent magnet brushless direct current) zoals die in oa de modelbouw worden toegepast is inde Angelsaksische literatuur altijd sprake van Slots cq. Nuten voor de elektromagnetische polen in de stator, die inderdaad in het algemeen in enkel of meervouden van 3 worden gebruikt met ook drie (of meervouden) elektrische wikkelingen met drie vermogens aansluitingen.
    De (permanent) magnetische polen in de rotor komen voor in paren en het aantal polen is dus even.
    Het aantal polen bepaalt hoeveel graden de rotor draait bij het doorlopen van één aanstuur cyclus van het draaiveld dat door de elektromagneten van de stator wordt opgewekt (3x120° elektrisch).
    Bij een rotor met 12 magneetpolen (zoals Ernst schrijft zouden dit dus best 24 smalle magneten kunnen zijn) en dus 6 poolparen zal de rotor bij één zo'n cyclus 1/6e omwenteling maken.
    Wanner je bij regelaars of telemetrie e.d het aantal polen moet opgeven voor de bepaling van het toerental óf de timing zijn het dus de magnetische polen van de rotor. Eventueel te controleren door met een klein magneetje rond de buitenzijde van de rotor te gaan en het aantal keren tellen dat er een aantrekking en een afstoting te voelen is.

    De verhouding tussen het aantal slots en polen is bepalend voor de eigenschappen van de motor.
    Ik heb in 2006 in samenwerking met de TU Eindhoven een kleine motor om moeten bouwen voor de DelFly. De ornithopter die wij in Delft maakten, waarvan de eersten nog met een klokanker borstel motortje was uitgerust, maar we wilden naar een brushless.
    Via Microbrushless.com kregen we een prototype van de 1.5 gram mighty midget een motor met 9 slots en 12 polen. Deze liep goed met een propeller, maar bij ons met een tandwiel overbrenging wilde het motortje niet goed lopen, omdat het sleepkoppel (cogging torque, 'compressie') te groot was waardoor bij lagere toerentallen de sensorloze regeling het niet bij kom houden. Ik heb toen met Maxwell 2-D een magnetische analyse van die motor gemaakt waaruit kwam dat de beste oplossing voor het probleem was om van 12 naar 10 magneten te gaan, waardoor het sleepkoppel tot bijna nul terug liep, maar wel het toerental bij een gegeven spanning toenam (de waarde van kv werd hoger). Dit was met een andere overbrengverhouding makkelijk op te lossen. Het rendement bleef vrijwel gelijk binnen het werkgebied, maar de windingen moeten anders worden. Bij de 9 slot, 12 polige motor krijg je ABCABCABC waarbij dus alle windingen de zelfde kant uitgaan en netjes de een na de andere. Bij de variant met 10 polen werd het windingsschema AaABBbCcC zie: http://www.bavaria-direct.co.za/scheme/calculator/. Hierdoor is de krachtvector niet symmetrisch en draait rond, wat bij grote motoren ongewenst is en daar zie je wel bv 18 slots en 20 polen.
    De 9 slot, 10 pool motor wordt nog altijd gebruikt voor de DelFly, hoewel de processoren in huidige ESC's (ook de 1S varianten) zo snel zijn dat er waarschijnlijk geen probleem meer met de 9/12 variant zou zijn. In de Nimble+ die we in Flapper-drones.com maken gebruiken we een 9/12 motor met 2S BLHeli regelaars.
     

Deel Deze Pagina