onbekende romp, hoe vliegend te maken?

Dag Joost,

Voor wat betreft het bouwen van wat grotere vleugels is het waarschijnlijk het handigst als je tekeningen van een dergelijk formaat tuigje te pakken kunt krijgen en dimensioneringen en details daarvan pikt. Je kunt dan nog altijd je 'eigen' vleulel ontwerpen.

Er is wel wat literatuur in het Duits waar je het nodige uit kunt halen voor wat betreft het constructief ontwerpen van vleugels.

Als je wilt kan ik trouwens wel wat controles doen op het ontwerpje dan je maakt. Je moet anders maar een beetje gokken waar het de grootte van het stabilo, de zwaartepuntsligging e.d. betreft.

Hoe dan ook: succes ermee!

Heb van clubmaat (Pilot Frank) een zwever gekregen van 2.8 mtr. :P 8)

afb6136.jpg

De vleugel heeft bij de romp een nieuw stukje folie nodig.

afb6137.jpg

In de ABS? romp zit een scheur, die waarschijnlijk niet te lijmen valt. Bovendien weegt de romp.. schrik niet, 1000 gram exact! 8O Er zit meer dan een pond lood in de neus.., dit was vroeger een Electro zwever.
De romp is dus min of meer afgeschreven, misschien kan ik de vleugels gebruiken voor mijn rode romp? :D

afb6138.jpg

Bevestiging vleugels.

afb6139.jpg

De romp is wel wat langer.. maar dat lijkt me niet zo'n probleem.
De koorde komt wel overeen, alleen is het profiel wat anders..

afb6141.jpg

De vleugel heeft helaas geen rolroeren, maar ja.. je mag een gegeven paard niet in de bek sch**ten ;)

afb6140.jpg

Mijn rode romp is ook veel breder, de 'stalen vleugel bevestigings pin' overzetten gaat dus niet zomaar.

afb6142.jpg

Ik zit er over te denken om de witte romp in stukken te zagen, en het vleugel bevestigings gedeelte IN m'n rode romp te schuiven. Waarna ik de rode romp zo bewerk dat de vleugels hierdoor het witte romp deel kunnen bereiken.

Lijkt mij mogelijk, zie ik iets over het hoofd?

ja, de mogelijkheid om gewoon die witte romp als uitgangsbasis te nemen en die te repareren. (op de foto's ziet het er allemaal niet zo heel erg verschrikkelijk beschadigd uit) en een beetje te spieken bij de vleugelconstructie.

Halmar zei:
veel lood in de neus is op zich niet slecht, een zwaar vliegtuig vliegt namelijk niet slechter. alleen wat herder. darom gebruiken ze in het groot ook water ballast. kunnen ze bij de wedstrijden lekker opschieten.

De 'grote' zwevers gaan van dat extra gewicht echt niet harder vliegen, ze worden altijd gelimiteerd door de Vne. De curve in je snelheidspolaire wordt alleen naar rechts-onder verschoven, wat dus inhoud dat je (voornamelijk) bij hoge snelheden met ballast een betere glijhoek hebt dat zonder ballast.

ik weet het, ik heb m'n theorie. ben alleen niet altijd evenduidelijk met uitleg :wink:
een sagitta had overigens geen Vne :roll: 8O

Groeten Halmar

Arjen van Viegen zei:
ja, de mogelijkheid om gewoon die witte romp als uitgangsbasis te nemen en die te repareren. (op de foto's ziet het er allemaal niet zo heel erg verschrikkelijk beschadigd uit)

Sorry voor de onduidelijke foto's.
afb6264.jpg

Arjen van Viegen zei:
en een beetje te spieken bij de vleugelconstructie.
Omdat de rode romp breder is, moet de 'pin' (2 stips metaal op elkaar) ook breder zijn... hoe kom ik daaraan?.

Dat scheurtje?? oogt heel reparbel. Uitrichten met een paar drupjes secondelijm, aan de binnenkant schuren, glasmatje (op het geschuurde stuk en wat epoxy en je hebt er geen last meer van.

Als je er aan kunt komen is in elkaar smelten met chloroform nog mooier....

Metalen strip kun je gewoon kopen in een modelbouwzaak evenals rechthoekig pijp om het in te schuiven. Voor een rustige zwever is een ronde pen uit staal trouwens ook uitstekend bruikbaar

mmm, vind die nieuwe romp toch wel mooier :oops:

Kleine suggestie, het kan toch niet moeilijk zijn in die vleugels ailerons in te bouwen? Gewoon uitsnijden, balsa constructie ertegen en twee 18gr servo's in de vleugel. Dan hoef je ook niet zoveel v stelling, want dat lijkt natuurlijk nergens op :wink: . Direct ook probleem van de vleugelbevestiging opgelost...

Niels

Dat is ook een optie. Moet dan alleen wel:

-overnieuw folieën
-servodraad onder de beplanking door krijgen..(hete diode - verenstaal truuk?)

Ik vind de rode romp ook mooier, en ook het leeggewicht van 1KG zint me niet. Krijg dat ding nooit mooi op het veld geland dan ;)

als je alsnog servo's in die vleugels wild plaatsen hoef je hem niet helemaal opnieuw te folien. (rond) gat op de plaats van de servo maken en dan een doormoer voor de servodraden maken. dat heb ik gedaan met een stuk messing buus met daarin een boortje geklemd. het moeilijkste is deze doorvoer recht maken.
de servokabels natuurlijk verlengen mer gevlochten draden en fierietkernen (hoe schrijf je dat?) gebruiken voor het ontstoren.

Groeten Halmar

Back