Onbekende stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jankus, 31 jul 2017.

  1. Jankus

    Jankus

    Lid geworden:
    31 jul 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo allemaal,

    Ik zal maar beginnen met een stel foto's: IMG_20170731_175518277[1].jpg IMG_20170731_175525520[1].jpg IMG_20170731_175615371[1].jpg IMG_20170731_175624653[1].jpg

    Een op het oog simpele vraag: wat is dit precies voor stoommachine, welk merk en type? Helaas staat er nergens ook maar iets vermeldt op de machine. Daarnaast heb ik al heel wat op internet rondgestruind, maar ben deze machine nog niet tegengekomen. Wel viel het me op dat deze machine wel op bepaalde Fleischmann machines lijkt die ik ben tegengekomen, maar voor hetzelfde geld is het een ander merk of zelfbouw machine.

    De machine heb ik laatst tweedehands gekocht, in zeer slechte staat. Ik ben nu bezig de machine op te knappen, maar dat wordt steeds lastiger zonder dat ik weet welke machine het precies is.:confused:

    Ik ben benieuwd of iemand meer weet!
    Alvast bedankt voor uw reactie,

    Jankus
     
  2. Jankus

    Jankus

    Lid geworden:
    31 jul 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb nu de stoommachine voor het eerst proberen te laten draaien, maar het werkte helaas niet helemaal. Toen de machine op stoom was en het veiligheidsventiel al iets stoom lekte heb ik het kraantje van de cilinder naar de ketel opengezet en het vliegwiel een zwaai gegeven. Vliegwiel kwam bijna gelijk weer stil te staan, hooguit dat het vliegwiel één slag meegenomen werd. Wel zag ik kokend water en stoom uit het dopje van het oliereservoir komen, en ook tussen de cilinders door ontsnapte op een gegeven moment wat stoom.

    Weet iemand wat ik fout doe? Zou ik misschien nog wat meer druk op moeten bouwen voordat ik de machine probeer te laten draaien, of is het wat anders?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    dat is natuurlijk niet zo te beoordelen.
    Kan je een video maken?
    Last van condens in de cilinder?
    Water is niet samendrukbaar en moet je er eerst uit zien te werken.
    Zomaar stoom er op zetten en denken dat hij gaat draaien werkt niet bij stoom en een koude machine.
    Hoe vaak heb je dat vliegwiel een zet gegeven?
    Een keer of 20 ben je zo bezig hoor als je de volle druk er meteen opzet.
    Als het zo niet lukt...............
    Misschien is het excentriek wel geslipt op de as en staat de "timing" verkeerd.
     
  4. Jankus

    Jankus

    Lid geworden:
    31 jul 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Utrecht
    Aha, bedankt! Ik ga het weer opnieuw proberen, ben benieuwd! Overigens: de twee cilinders schuiven in tegengestelde richting, toch? Dan is dat wel goed!
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  6. Jankus

    Jankus

    Lid geworden:
    31 jul 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Utrecht
    Ik schaam me...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij niet... ik weet niet beter dan dat ze "achter elkaar aan horen te lopen" met een hoekverschil in de buurt van 90 graden.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik las ergens dat er in de wilesco ook wel eens slip-excentrieken zitten, dan kan de machine met één excentriek WEL beide kanten opdraaien.
    Kijk daar ook naar, wellicht zit hij halverwege vastgeroest.
    Bert,
    Het ene excentriek loopt voor, het ander na de kruk en is afhankelijk van of de zuigerschuif binnen- of buitenladend is.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet of ze het allemaal hebben, in elk geval die stoomwals van ze: die loopt in de richting waarin je het vliegwiel een zetje geeft.

    Snap ik, maar hij loopt vóór, OF ná... Niet er recht tegenin, dan is er wat fout....
     
  11. Jankus

    Jankus

    Lid geworden:
    31 jul 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb de machine weer opnieuw op stoom gebracht, MET SUCCES!!! :yes::thumbsup: Hij leek maar 1 kant op te kunnen draaien. Ik had de zuiger het meest naar rechts, de zuiger die ook het rondje met de grootste diameter aflegt, ongeveer een kwartslag na de binnenste zuiger laten lopen, op advies van Brutus, en Baggeraar. De machine liep best lekker, alleen is het schroefje van de buitenste excentriek niet zo goed passend op de zuigerstang en excentriek (te kort), en deze schoot los tijdens het draaien. Dat de schroef te kort is is niet het enige probleem, het werkelijke probleem is dat het gat in de zuigerstang waar het schroefje doorheen moet niet meer rond is, maar ietwat afgesleten is tijdens het draaien en nu ovaal is. Ik zit nog te denken hoe ik dat moet oplossen (misschien niet, boeie).

    De machine is niet een Wilesco machine, niet dat ik weet in ieder geval. Dat blijft nog een moeilijke opgave om erachter te komen wat voor machine het is. Ik weet niet precies hoe ik erachter kan komen of de machine een slip-excentriek heeft. Ik weet wel dat er niets vastgeroest zit, aan de hele machine niet.

    Voor de rest: Ik ben best dom dus het is lastig voor me alle typen motoren etc zomaar te begrijpen.:weetnie:Hopelijk komt dat later beetje bij beetje nog...

    Maar klopt het hoe ik nu de zuigers op elkaar heb ingesteld?
    Ik probeer zsm een video toe te voegen van de excentrieken, bestand is nu te groot.
    Hartelijk bedankt voor de tips, want dit heeft mij echt verder geholpen, de machine is draaiend!
     
  12. Jankus

    Jankus

    Lid geworden:
    31 jul 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Utrecht
    sorry, twee keer gepost
     
  13. Jankus

    Jankus

    Lid geworden:
    31 jul 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Utrecht
    Video via youtube
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ie draait, staat het goed. Je kunt nog kijken of je door het excentriek kleine beetjes te verstellen, de machine beter kunt laten lopen (minder stoomverbruik bijvoorbeeld) maar als hij loopt staat de boel in principe goed.
     
  15. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    zoek eens op : märklin dampfmaschine , gezien de kleur lijkt het een märklin

    Succes,
    Arno
     

Deel Deze Pagina