Onbekende zwever 4.04 meter = Fafnir 2

Hoi allen,
Gisteren bij de kringloopwinkel in Heiloo een zwever gescoord.
Het was een volledige gok of het een vliegbaar exemplaar betrof.
De centen gingen naar een goed doel dus die zijn in iedergeval goed terechtgekomen:D

rhonsperber?? Minimoa?/
Vlgs mij is het kielvlak een goede aanwijzing

Hier zijn de gegevens van deze zwever

Span: 4.04 meter
gewicht: 3850 gram
Besturing : 2 kanaals pendelroer
Vleugelbelasting: 47 gram /dm
Profiel??? het is een hol profiel aan de wortel
Wortel is 31 cm en 33 mm dik
Tip is 10 cm
466 gram lood in de neus
Geheel houtbouw schatting: ca 40 jaar oud?

De romp heeft voorzieningen voor rolroeren en ailerons
De vleugel echter NIET. Hieruit maak ik op dat de originele vleugels ooit gecrashed zijn en deze vleugels later (her)gebouwd zijn.

Hier volgen de foto's

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet helaas niet precies welk mode het betreft, maar ik ben wel jaloers! En dat in een kringloopwinkel :). Moet er ook eens wat vaker langslopen hier in Den Haag.

De kringloopwinkel had hem op marktplaats gezet dus je had hem kunnen zien.
Ik heb nu al angst om hem te maiden...ik denk dat het een redelijk uniek exemplaar is.
Hij moet ergens rond Haarlem en Alkmaar rond hebben gevlogen.
Mogelijk dat iemand uit die omgeving (JHvdK) zo iets ooit heeft gezien.

ja lijkt er zeer veel op, alleen is een hogerdekker ;p
wel de vleugels :o en kielvlak. haast een kruising.

aanvulling: zonder rolroeren en deze v-stelling zal die niet al te fijn vliegen schat ik.

Laatst bewerkt:
Heb nog wat rondgesnuffeld Willem, maar een Fafnir is het niet, Een Reiher ook niet.
Een Minimoa zou kunnen wat cockpit betreft, maar de vleugel weer niet.
Nee, ik heb geen flauw benul.
Ben benieuwd welke het uiteindelijk wordt.
Rhönsperber? -adler?

Tis wel een geinig ding.

Groeten, JH

Rhonsperber is het ook niet die heeft een dikkere romp en ander verloop van de cockpit. Blijf nog even zoeken.
Vette mazzel weer willem :D:D:D:D:D

Fafnir's zijn toch allen schouderdekkers?
Deze niet zo te zien.
Maar de vleugels zien er inderdaad niet uit als de originele maar ja....wat het dan wel is hé ?? :confused:

Fafnir 2

Deze mooie kist benadert de Fafnir 2 maar er zijn toch enkele belangrijke verschillen wat betreft vorm.
Nu, veel zwevers van de jaren 30/40 zijn geënt op de Fafnir.

full

Het plaatje dat aurectar heeft geplaatst is de Fafnir 1. Google maar eens op Fafnir 2. Ik verwacht trouwens wel dat het een semi schaal nabouw is.
Max

Heren allen bedankt voor de bijdrage
waarschijnlijk heeft het een beetje van alles.
het ziet er erg leuk uit en erg imposant
Zou er op basis van de gegevens een voorspelling te doen zijn over z'n vliegeigenschappen?
In het verleden zag je wel meer van deze 4 meter kisten zonder aillerons.
Om er vaak mee te kunen vliegen zou er een electromotor op moeten.
Ik heb 466 gram lood in de neus aangetroffen dat bied voldoende mogelijkheden.

Het wordt in ieder geval een geslaagde verschijning voor het VGT

Laatst bewerkt:
Over het algemeen vliegen zwevers met knikvleugels stabiel.
Ga je er als tweeasser mee vliegen? Dan heb je wel de ruimte nodig.
Bij de motorisering van dit soort zwevers zie je wel dat er geen spinner wordt gebruikt maar dat de prop op een (langere) as zit. Succes en ook deze zien we graag vliegen. En ik maar denken dat mijn hangar vol was...
Hm, ik moet ook maar weer aan een nieuw project beginnen. Er ligt nog een tekening van een Sedbergh.........

Fafnir1

Goed gezien, je hebt volledig gelijk.
Het betreft de Fafnir 1 die op de foto.
Het zal zoals je zegd een semi-schaalbouw van de Fafnir 2 zijn.
Mits een paar kleine ingrepen kan Willem het origineel benaderen.
Zonde van daar een motor in de neus te purmen.
Iedereen is natuurlijk vrij, maar ik zou eerder opteren voor rolroeren en een sleephaak.
Dit soort kisten laat zich eerder slepen.

Mvg,
Aurectar

Het plaatje dat aurectar heeft geplaatst is de Fafnir 1. Google maar eens op Fafnir 2. Ik verwacht trouwens wel dat het een semi schaal nabouw is.
Max

Laatst bewerkt:
We houden het voorlopig op Fafnir-looks a Like.

Ik ben alvast begonnen met wat aanpassingen op het hoogte en pendelroer. De stang van het richtingsroer had invloed op het hoogteroer.
Het hoogte(pendel)roer had 2 draaipunten waardoor het zo belangrijke neutraalpunt niet was in te stellen. Het ging of max up of max down. daardoor is tevens het gat in de staart net voor het stabilo komen te vervallen.

Omdat het geen schaal zwever is heb ik een extra argument om hem te motoriseren:D:D hierdoor neemt de bruikbaarheid (wildvlieger) enorm toe.
Uiteraard ga ik OOK voor de sleephaak(net achter de motor) want er is ruimte genoeg.
ook de cannopy wil ik aanpakken omdat het doorzichtige deel groter is dan de rest van de kap. Ook wil ik proberen er een "piloot"in te zetten.
Deze zwever was voorzien van een Lierhaak dus neem ik aan dat ze deze ook gebruikt hebben.
De folie van de vleugels is nog wel goed maar is matig aangebracht.
Mocht het 2D vliegen tegenvallen dan ga ik zeker na het vliegseizoen rolroeren,remkleppen en nieuwe bespanning aanbrengen (Oratex of krimpzijde).
Ik zal wat foto's plaatsen van de aanpassingen

Goed gezien, je hebt volledig gelijk.
Het betreft de Fafnir 1 die op de foto.
Het zal zoals je zegd een semi-schaalbouw van de Fafnir 2 zijn.
Mits een paar kleine ingrepen kan Willem het origineel benaderen.
Zonde van daar een motor in de neus te purmen.
Iedereen is natuurlijk vrij, maar ik zou eerder opteren voor rolroeren en een sleephaak.
Dit soort kisten laat zich eerder slepen.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt:
Willem,
Raymond heeft in z'n tekeningen database een FMT plan van een Fafnir II (waar ik ook gelijk aan dacht) met een span van 380cm. Staat op regel 262 van het Excel bestand. Misschien kan hij die tekening eens bekijken en vergelijken?

Mooi ding trouwens. En 4 meter 2-as....dat lijkt me gaaf! Helemaal zonder remkleppen, gelukkig is je veldje groot genoeg :-)

-edit- ik heb ooit een model gezien wat er erg op leek, zie http://www.dakpannenhandelwestera.nl/Vliegtuigen.html
En dan het eerste plaatje van die Fafnir, voordat hij hem heeft verbouwd. Deze site is ook van iemand hier op het forum maar ik weet niet meer wie.

fafnir.jpg

"Dit is een zwever van de jaren '30. Het is de Fafnir 2.
Spanwijdte 380 cm.
Wat u hier ziet is de zwever voor de ombouw en reparatie.
Later zal hij er totaal anders uitzien. In deze staat is het een 2-as gestuurde zwever met pendel-hoogteroer. 2-as gestuurd wil zeggen dat de zwever alleen richting- en hoogteroer heeft, geen rolroeren.
Let op het cockpitglas: dit hoort niet zo."

Willem ik had nog een draadje uitgezet bij onze Oosterburen.
Welcher segler ist das?
Als die het niet weten dan is het echt onbekend!!
Het lijkt mij ook het meest interessant om deze als tweeasser te vliegen.
Succes ermee en groeten, Maarten

Back