Onbelaste spanning bij een Graupner Ultramat 18?

Hallo.

Bij deze even een vraagje over iets wat me onlangs opviel bij mijn lader: ik heb een Ultramat 18 waarmee ik twee 3S-lipo's van m'n drone oplaad. Voor het laden steek ik eerst de stekker van de lader in het stopcontact (ik neem tenminste aan dat je die na het laden niet laat zitten, want de lader heeft verder geen aan/uit-knop of zo) en daarna sluit ik de lipo aan. Na het aansluiten en meten van de lipo geeft hij op z'n display netjes de spanning aan, bijvoorbeeld 11,3 volt voor het laden, en 12,6 erna.
Nu viel mij op dat als ik na het laden, dus in het geval dat de lader zegt dat de cyclus in geëindigd, maar ik de "einde laadcyclus-knop" niet had ingedrukt (de lader zegt immers dat hij klaar is, en de koelventilatoren zijn dan inmiddels ook afgeschakeld), er dan een spanning van zo'n 30 - 35 volt werd aangegeven op het display nadat de lipo is afgekoppeld. Ik heb me toen aangewend om de knop einde laadprogramma in te drukken voordat ik de lipo afkoppelde, in de veronderstelling dat er dan op de rode / zwarte uitgang van de lader geen spanning mee zou staan (op het display kun je dat dan niet meer aflezen nadat je het laadprogramma hebt beëindigd). Nu heb ik er toevallig vanmiddag eens een multimeter aangehangen nadat het programma was geëindigd en de lipo was verwijderd, maar dan staat er nog steeds die 35 volt op de plus en min-uitgang van de lader. Is dat normaal, of moet je eerst de stekker van de lader uit het stopcontact halen, en dán pas de lipo afkoppelen, of maakt dat niet uit?

Groet, Jan.

Als de lader stopt en aangeeft dat de accu vol is kan je de accu losnemen van de lader. Dat kan je prima doen als de lader (nog) aan staat. In sommige gevallen is het zelfs aan te raden de accu alleen aan te sluiten en los te nemen als de lader aan staat! In veel gevallen zal de lader een (heel klein beetje) stroom uit de accu trekken als de lader uit staat. Dat is als de stekker uit het stopcontact is. Op de langere duur zal de accu daardoor ontladen. Bij de meeste laders zal dat maanden duren maar het gebeurt wel!

Dan de spanning die op de uitgang staat. Dat is normaal! Probeer er maar eens een lampje op te laten branden, dat zal je niet lukken! Zelfs een Led zal je niet aan krijgen! Bij bepaalde ontwerpen van laders is die spanning nodig om te detecteren of er een accu is aangesloten of niet. Die spanning wordt er via een heel hoge weerstand opgezet waardoor de stroom die kan gaan lopen heel vreselijk klein is. Je moet dan denken in de richting van 0,0001A of zelfs nog minder.

Back