Onboard Camera

Oscar

verslagschrijvers
Ik zie regelmatig filmpjes van onboard cams.
In autos, motorfietsjes en vliegtuigen .

Ze zijn tegenwoordig al vanag 80 euro te koop als set.
camera met zender op 9V batterij en ontvanger.

Lijkt me ook erg leuk sturen vanuit de camera ( monitor )

Wie heeft er ervaring met deze systemen ?
Tips, do's en dont's

Op mijn site www.delemarre.ciscon.nl staan mijn ervaringen met video downlinking. De setjes die voor de prijs van 80 euro koopt zijn niet goed genoeg om een serieuze afstand te overbruggen. Bovendien is de video kwaliteit van de gebruikte camera minder dan die van losse ccd cameras. De ontvanger is meestal afstembaar e daartmee instabiel wat betreft de ontvangen frequentie. De vermogens zoals die opgegeven zijn voor de ddor je bedoelde setjes, zijn over het algemeen sterk overdreven. Uit een 9 volt batterij is onvoldoende power te halen om een 200 mW zender te voeden inclusief camera...
Er is veel info te vinden op www.rc-cam.com
Alles wat meer dan 10miliwatt E.R.P. (effectief afgestraald vermogen) heeft vergt een amateur machtiging van het A type!

Hans Delemarre

Delcam zei:
niet goed genoeg om een serieuze afstand te overbruggen.

Ik wil het gebruiken voor indoor auto en motorfietsen,
dan praat je over maxiaal 50 meter.

Dat zal toch wel lukken ?

Het lukt wel maar je krijgt niet echt super strak beeld met 50 mw of minder (standaard sets) ;) Ik ben nu aan het testen met 800mw zenders indoor. Lijkt aardig goed, kosten ook maar 60 euro als set (cam, zend moduul en ontvanger). en dat je het kan afstemmen wil niet zeggen dat het niet goed op frequentie blijft ;) Zolang je maar zorgt dat de ingang spanning op het zendmoduul perfect gelijk blijft is er niets aan de hand.

Hoi, ik heb ook zo'n camera.
Hij bevalt me goed, de kwaliteit van de camera ook.
het beeld is soms wat storend maar verder doet hij het goed.
de camera is prima om binnen te gebruiken (beveiliging) maar wil je hem in je autotje of wat dan ook zetten word het al iets lastiger.
veel storing en matig beeld.
Je kan hem alleen gebruiken als je "toevallig" een tv bij je hebt :wink:
anders kan je hem niet gebruiken (dan zie je niets..)
wil je iets opnemen en je video recorder staat thuis dan moet je het met je video camera opnemen. je sluit je ontvanger op je camera aan.
Je camera moet wel Dv in hebben dus een digatale video ingang.
gr linh

Tadango,

met 50 miliwatt overbrug ik vanuit een vliegend vliegtuig makkelijk 400 tot 500 meter zonder kwaliteits verlies.......Het enige is dat de ontvanger antenne en zendantenne elkaar direct moeten kunnen zien en dat de polarisatie klopt anders ontstaan er video dropouts. Hogere vermogens maken dit minder kritisch. Het video'tje op mijn site vanuit de rood-gele telemaster is gemnaakt met een 50 mW zendertje. Als je een zender hebt die op een 9 volt batterijtje werkt en er wordt geclaimd dat dit 800 miliwatt vermogen levert dat begin ik erg te twijfelen of dat wel kan want dan moet dat arme batterijtje bijna een ampere stroom leveren als het rendement 100% is......en dat kan niet, zelfs niet kortstondig terwijl het rendement op zijn hoogst 30% is bij de begruikte componenten. Mijn 500 miliwatt zendertje verbruikt 2,5 watt aan vermogen om deze output te leveren.
Bij mijn 90 euro setje (gekocht om het uit te testen) verloopt niet de zender maar de ontvanger tgv temperatuur veranderingen. Het zendertje (met een 9 volt batterijtje) werkt op 7 volt door een mini regelaartje dat is ingebouwd in een stekkertje. (SMD componenten)
Hans Delemarre

Hans Delemarre

Ik voed ook echt niet met 9v blok ;) Die spanning valt als een baksteen... Ik heb nu 8V ingangs vermogen en hij trekt 300ma. Dus 2.4W ingangs vermogen. Voeding is of de aandrijf accu of een 3s1p 350mAh kokam lipo pack.

Ik ben nu aan het spelen met 2 ontvangers met verschillend geplaatste antenne's om polarisatie verschillen op te vangen. Komt een auto swich tussen die bij storing het beste signaal door stuurt. Zou behoorlijk moeten helpen. Ik heb net getest met een auto indoor. Als je op een plek staat met storing en je veranderd de antenne iets is de storing al weg. Deze zit dan opeens 30cm verderop. Met 2 verschillend geplaatste antenne's heb je dus op storings plekken altijd wel ontvangst met 1 van de 2 ;)

En ps, voor 800mw heb je bij 8 volt maar 100mAh nodig ;)

Tadango,

je hebt gelijk met het feit dat ik mij vergiste met de op te nemen stroom, sorry. Ik blijf er echter bij dat een rendement van 100% niet kan....Hoeveel stroom gebruikt je camera? Is dat een CCD of een CMOS type? Ik ben zeer benieuwd want het stroom verbruik is opvallend laag. Ik gebruik de zendertjes van Fels die op 5 volt werken zodat camera, zender en videoswitcher alle dezelfde geregelde spanning kunnen gebruiken terwijl de accu maar een 5 cellen nimh accu is. Ik heb nog geen lipos in gebruik en wacht nog even totdat de nieuwe variant die nu in Engeland op de markt is gekomen hier te koop is. Dan is de spanning weliswaar iets lager (3,6 volt) maar ze zijn volkomen veilig en bestand tegen iedere vorm van overladen.
Kijk eens op de site van yb2normal en dan speciaal naar de antennes die hij daar beschrijgft. Bij mij geven die een enorme verbetering van de ontvangst. Op de site van Val Petrov (cyber flyer) vind je een goed schema van een diversity ontvanger die wisselt van signaal naar gelang van het best binnenkomende signaal.

HAns Delemarre

Back