Onderdelen barebone Honey Bee King

Hallo allemaal, ik kijk al sinds ik ongeveer anderhalve maand geleden een Lama v3 heb gekocht regelmatig hier rond op dit handige forum. Tot nu toe heb ik telkens de antwoorden op mijn vragen met de zoek functie kunnen vinden, maar nu weet ik het echt niet.:confused:

Ik wil deze maand nog een Honey Bee King aanschaffen en die gelijk ombouwen naar brushless, wat een vereiste schijnt te zijn, en er een HH gyro op zetten. Het leek me daarom handig om een barebone te halen en daar zelf alles op te zetten. Ik heb de volgende "boodschappenlijst" gemaakt:

1 x Esky King V2 barebone white €64,50
1 x Esky Head lock gyro €39,95
1 x Himodel Lipo 11,1V 2250 mAh 20C €49,50
3 x Esky Digitale servo 8g €26,85
1 x Esky Borstelloze motor 3100KV + 25A snelheidsregelaar- €31,95
2 x verzendkosten € 14,90

Totaal dus zo'n €225. Wat ik graag van iemand wil weten is:

1. Heb ik, op de tx en rx na, alles wat nodig is om te vliegen, en gaat het allemaal samenwerken met elkaar en met een Spektrum DX 6i?
  2. Heeft iemand suggesties voor andere onderdelen dan die ik in het lijstje heb staan?
Alvast erg bedankt voor je hulp :D

P.S.: Wat is dit hele heli gebeuren verslavend zeg, ik heb nog nooit zoveel geld in zo'n korte tijd aan een hobby uitgegeven (PicooZ, Lama v3 Xtreme en Honey Bee FP in een tijdsbestek van iets minder dan 2 maanden) :shock:

Hou er rekening mee dat er meestal geen motortandwiel bij het motor/esc setje zit. Bestel die dus erbij. Een 11T vliegt erg prettig.

Verder moet je 4 servos hebben. 3 voor de swash en 1 voor de tail.

Dan moet je er in principe zijn.

Leuk maar waarom koop je niet gewoon een komplete honey bee.
Die barebone is alleen interessant als je die overige zooi op de plank hebt liggen..
een honeybee met extra bl motor is ruim voldoende om te beginnen die headlock gyro is handig om mooie rechte strepen te vliegen maar de eerste 4 maand ben je toch alleen aan het hoveren. Dus zou ik die headlock gyro lekker bewaren voor een leuke upgrade als je hem al redelijk kunt besturen...
Die digitale sevo's hebben ook geen zin omdat de plastic onderdelen zoveel speling vertonen dat die naukeurigheid behoorlijk overdone is. Een extra (of 2) accus's 2100mah 3s is wel echt een aanrader..
omdat waneer je lekker aan het leren bent je niet wilt wachten op een uur laden maar gewoon 3 accu's achter elkaar wilt hoveren en dan een nachtje laden...
Een echte aanrader...
Ga naar een shop waar ze de king voor je voorvliegen om 1. tekijken of dat is wat je wilt en 2. een relatie met de shop owner optebouwen voor extra hulp bij ongelukken...
(of je moet net zo eigenwijs zijn als ik en de zaak uit hongkong laten overkomen..)

suc6 benno

FranDaMan, bedankt, daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Ik denk dat ik toch maar gewoon een RTF haal zoals benno aanraadde en daarbij dan een BL + ESC en een betere accu, dan kom je wat kosten betreft op ongeveer hetzelfde uit, maar dan zonder HH gyro en met tx/rx en standaard lipo + lader.
Ik ben nu nog aan het kijken waar ik e.e.a. voor de laagste prijs (ik zit vast aan een scholieren-budget :puppydogeyes:) ga aanschaffen...waarschijnlijk haal ik de King zelf en de motor combo bij v-nix.nl voor €187,00 en de lipo bij 4rc.nl (welke weet ik nog niet).
Ook zag ik deze advertentie op marktplaats.nl, is wel erg verleidelijk maar ik ga denk ik toch liever voor de zekerheid van een (online) winkel.
Als ik mijn pa zover kan krijgen dat ie met me naar Doetinchem wil rijden dan zou ik misschien ook nog alles bij 4rc kunnen halen, alleen zou ik niet weten welke BL en ESC (en lipo) ik dan zou kunnen nemen aangezien ze hiervan geen esky versies hebben en de merken me nog niets zeggen. Weet een van jullie hier iets meer vanaf?

Maar goed, voorlopig eerst maar side- en nose-in onder de knie zien te krijgen op de Honey Bee FP ;). Hoe lang hebben jullie daar ongeveer over gedaan?

Bedankt en vlieg ze!

Bij 4rc kunnen ze je er alles over vertellen. En ze hebben er ook nog verstand van ook !

De LIPO's zijn bijn allemaal van Flightpower en dat is wel het beste merk dat er zo'n beetje te krijgen is. Grootste voordeel is wel dat je bij 4RC gelijk hem vliegend te zien krijgt. Eigenaar Remco stelt hem even snel voor je af en dan kun je er theoretisch mee vliegen.

Al ben ik nog nooit in doetinchem geweest sluit ik me wel bij frans aan...
Heb zelf de king uit hongking. was erg goed koop maar niet zonder opstart problemen.
Verder ook accu's via ebay.
wel een aanrader.. (15 euro voor een 2400 mah inclusief verzendkosten in 5dagen in huis)
Ook main rotorbladen via ebay..
De rest gewoon lokaal...

CU
Benno

Als je toch al an de €229 zit. waarom dan een King ombouwen.
Voor dat geld heb je ook een Belt-CP. Die is standaard bushless.
Die hebben ze bij 4RC ook!
Ik ben erg tevreden over mijn Belt maar ken de King verder niet.
Maar bij 4RC kunnen ze je hierover natuurlijk ook adviseren:)
Groeten,

Wilbert

Ik kan misschien niet goed lezen maar hij heeft het over 187 euro inclusief een extra lipo en jij over 229 euro (met een extra lipo ruim 250) en die 63 euro is toch veel geld op een scholieren inkomen. Verder heb ik die belt cp vaker horen aanraden en zou hem wel eens op tafel willen vergelijken.

Benno

@Plantjes: In zijn eerste post had hij het over €225,00 voor zijn gewenste setup.
€229 komt dan zo dicht in de buurt dat dan de Belt in de overweging mee kunt nemen.
Als hij toch naar RC4 gaat kan hij ze naast elkaar zien en deskundig advies inwinnen.
En als men zo vaak die belt aanraad, zou daar dan een reden voor zijn;)

Wilbert

Een t-rex wordt ook heeeeele veeel aangeraden.
toch hebben we niet allemaal zo'n ding.. hoe zou dat nu toch komen...

Benno

De reden dat ik de king boven de belt had verkozen was hoofdzakelijk de veel grotere achterban (en dus bron van hulp/ervaringen) die de king heeft, zowel hier als op veel engelse fora. Bovendien had ik gehoord dat de belt nog net iets sneller kapot gaat bij een "zachte" crash dan de king, en dat zou de king dan een iets betere trainer voor het hele collective pitch gebeuren maken. Ik had wel al in mijn achterhoofd dat ik na de king naar de belt zou gaan, en daarna een mini titan/copterx, uiteindelijk gevolgd door een trex (je moet blijven dromen:D).
Ik zal helaas toch nóg langer moeten wachten met welke heli ook de volgende wordt, want de staartmotor van de FP ligt volgens mij op sterven. De proportional moest opeens veel hoger dan normaal, dus meer stroom naar de staart, en hij start niet meer vanzelf met draaien, je moet 'm nu "kickstarten": gas-stick op ong. 40% zodat de hoofdrotor gaat draaien, en dan de staartrotor een klein tikje geven en gauw je hand wegtrekken zodat die ook gaat lopen. Ik heb al wel een staartmotortje liggen maar heb nog geen soldeerbout om hem aan te sluiten. Na een beetje zoeken kwam ik op dit soldeerstation. Weet iemand of dit voldoende is om deze en toekomstige soldeerklussen uit te voeren? Het lijkt me van wel, maar zoals eerder gezegd heb ik nog te weinig ervaring om zomaar iets aan te schaffen.

============================================
spacer.gif
spacer.gif
spacer.gif
ecke_links_oben.gif
analoog soldeerstation ST50-A
ecke_rechts_oben.gif

ecke_rechts_oben.gif

588200_RB_00_FB.EPS.jpg

analoog soldeerstation ST50-A

Type ST50-A Vermogen 50 W Vermogensverbruik max. 60 W

Prijs slechts 49,95 EUR

• Loodvrij solderen met Tool Craft!
  • Opbergvak voor soldeerdraad, soldeerlippen etc.
  • Vak voor desoldeerpomp
  • Opbergvak voor soldeerpunten
  • Hoogohmige 4 mm-spanningscompensatiebus
  • Keramisch verwarmingselement met een groot vermogen
  • Analoge regeltechniek van 150 tot 450 °C
  • Makkelijk hanteerbaar
Deze comfortabele soldeerstations met microprocessorgestuurde regeltechniek kenmerken zich doorkorte opwarmtijden, graadnauwkeurige werktemperatuurinstellingen en precieze regelingsverhoudingen. Voor een ESD-werkplek wordt veilig solderen (bijvoorbeeld het solderen van componenten zonder dat ze door statische elektriciteit beschadigd raken) bereikt door gevoelige IC's met hoogohmige 4 mm potentiaal-vergelijkingsbussen. Verder is er veel aandacht geschonken aan het ontwerp van het soldeerstation. Dit heeft geresulteerd in twee vakken voor soldeertin, componenten, soldeerpunten e.d. en ook een houder voor een desoldeerpomp.

Uitvoering:Aansluitmogelijkheid voor desoldeerpomp
Opbergruimte voor soldeerpunten
Opbergruimte voor soldeerdraad etc.
Hoogohmige 4 mm otentiaal-vergelijkingsbus
Analoge regeltechniek van 150 - 450°C
Hoogvermogens keramische hitte-element
Handzame soldeerbout.

Technische specificaties:Voedingsspanning 230 V
Temperatuurbereik 150 tot 450 °C
Afm. soldeerstation (bxdxh) 16 x 15 x 11,3 cm, soldeerboutstandaard (bxdxh) 7 x 19,3 x 10,3 cm.

Omvang levering:Soldeerstation
Soldeerboutstandaard met spons
soldeerbout
1 soldeerpunt potloodvorm 0,2 x 25 mm.
===================================

En Benno, 15 euro voor een 2400 mAh accu is wel een heel mooie prijs ja.
Hoe vliegen ze, en hoe is je zwaartepunt met die accu's?
Frans, ik ben om, als ik het bij elkaar gesprokkeld heb ga ik gewoon richting Doetinchem.

Marvin

Ja soldeerbouten keuze is nog moeilijker..
Als je geen electronics bent zou je gevoon kunnen volstaan met een eenvoudige 25 watt boutje (5 tot 15 euro bij de bouwmarkten)
Verder is er veel keus aan geregelde stations maar ze vallen allemaal af bij het verwisselen van de soldeerpunten..(een setje nieuwe extra punten in de la is gewoon noodzaak)
Die dingen slijten enorm (vooral als de niet kunt solderen) Verder is met het ook op de toekomst belangrijk een geregelde bout te kopen (zoals deze dus) i.v.m. de loodvrije tin in de toekomst... (moet veel warmer).
Dus ja als je een leuk verjaardags kadeau zoekt is dit dus goed..
Moet het van je scholieren geld, dan voor 5 euro in de rommelbak bij de bouwmarkten.
Voor dat motortje en af en toe een batterij connector ruim voldoende... Als je zelf een RC switch of ESC wilt gaan bouwen dan toch weer dit soldeer station...

CU benno

Een t-rex wordt ook heeeeele veeel aangeraden.
toch hebben we niet allemaal zo'n ding.. hoe zou dat nu toch komen...

Benno
Omdat die meer kost dan de belt en King samen wellicht:confused:
Ik snap niet helemaal wat dit met een goed advies naar marfdaman te maken heeft.
Zeker nu ik gelezen heb dat hij eerst met de king wil leren vliegen en dan naar de Belt over zou willen stappen vraag ik mij af of deze extra stap wel nodig is.
Mijn advies aan marfdaman is dan ook: Bekijk ze allebij als je naar 4RC gaat en vraag ook naar hun mening.
verder kun je ook nog even neer onderstaand draadje kijken. e-sky-belt-cp

Ik kan mij overigens goed voorstellen dat de onderdelen aan de Belt sneller kapot gaan. De langere arm van de rotor bladen zorgt al snel voor hogere krachten op de ondedelen.
De ondedelen die bij mij het meeste gaan zijn:
EK1-0540 Feathering shaft (per 4 verpakt)
EK1-0539 Main gear
EK1-0538 Main shaft (Per 2 verpakt)
EK4-0009 Wooden blade
Kijk zelf even op de webwinkels wat de prijzen zijn. (Ik haal het bij Johnhobby.com of aerotronic.nl)

@plantjes:
Als je ze naast elkaar wilt zien ben je welkom in Veldhoven. Als het weer het toelaat en je me van je vliegvaardigheid kunt overtuigen met je king dan mag je zelfs mijn Belt proefvliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
IK OOK IK OOK !!!!

LOL...nu even serieus.
De Belt is gewoon wat groter en daardoor ook wat stabieler. Onderdelen zijn ietsje duurder, maar niet veel.
Ik zou persoonlijk nooit eerst een king kopen en daarna een Belt. Die overgang is te klein. Klooi lekker aan met king of belt en spaar daarna door voor een Trex/MiniTitan/CopterX of ga nog een stap hoger en ga door naar een 500 size heli.

Haha, heel erg bedankt allemaal voor je hulp. De interesse voor de Belt is toch weer gewekt en na weer een hoop draadjes over deze heli gelezen te hebben lijkt die me nu toch de betere keus. Betekent nog wel iets langer doorsparen, maar voorlopig heb ik voldoende lol met de succesvol gerepareerde HBFP (nose in ging prima vandaag, zelfs met een beetje wind). Nogmaals ontzettend bedankt!

Back