Kunststoffen en RVS onderdelen roesten niet!!!. Je geeft wel erg weinig informatie over wat je wilt invetten. Hans
Over welke tandwielen hebben we het? Open tandwielen (motor-spur) moet je nooit smeren! Diff tandwielen zijn afgesloten en worden inderdaad gevuld met een olie, niet alleen voor de smering maar ook voor de weerstand in het diff. Er wordt dan ook geen gewone olie gebruikt maar een siliconen olie welke in vele diktes komt. Hoe dikker de olie des te stijver het diff wordt.
Hoi Marijn, Zou je misschien kunnen vertellen wat voor model je hebt. Is het een auto, vliegtuig, boot... Waar zitten deze tandwielen... Help us help you help yourself zeg maar...
Als de tandwielen in een afgesloten box zitten, en de handleiding aangeeft dat ze gesmeerd moeten worden (meestal zit er dan ook gelijk een mini tube vet bij) dan kun je ze smeren. Geeft iets minder slijtage en vaak ook minder geluid. Zitten je tandwielen open en bloot, dan inderdaad nooit smeren, trekt vuil aan en je aandrijving loopt vast. Als je in deze dagen buiten gaat rijden, maak dan na het rijden de auto droog en zorg dat er geen zout van de weg op metalen delen blijft zitten, dat geeft zeker roest.
OK, dat is dus een auto met een gesloten tandwielen box en een simpele diff. Tamiya adviseert meestal een druppel vet op alle tandwielen. Je moet dus een vet gebruiken wat geschit is voor kunstoffen, als je het origineel van Tamiya koopt kan het niet fout gaan.
ik kan niet zien of de aandrijfstangen uit de diff naar het wiel open en bloot of dicht zitten, als je die smeert met "tamiya ceramic grease" dan kan er vooral bij off road's heel veel vuil in de cups komen die de stang vast houden tussen het wiel en de diff.