Onderhoud brandstof syteem...OPGELET!!

Allereerst enkele gegevens:
Model: F16, aantal tanks: 5 (inclusief de UAT): 2 Hoofdtanks en de UAT vóór, en 2 kleinere achter (achter de motor dus ook achter het CG).
Motortype Jetcat P120
Aantal vluchten:60, testruns plm 10
Gedurende: 3 jaar

Omdat het destijds mijn eerste jet was, heb ik alle tanks voorzien van een eigen viltclunk filter. Later heb ik geleerd dat het niet nodig was. Maar de filters laten zitten, ik dacht dat het geen kwaad kon.

Ik heb in de afgelopen jaren de tanks nooit geïnspecteerd!

Gebruikte brandstof: de eerste 25 vluchten een mengelmoes van geritselde brandstof, de rest van de uren op gezuiverde petroleum, een soort Zibro dus.
Tanken doe ik via een kan, aanzuigen via een viltclunk filter, onderweg passeert hij nog een papieren (auto) filter. Als ik de kan zelf vul, dan passeert de brandstof ook nog een filter, alhoewel dat iet super fijnmazig is.

De aanleiding:
Afgelopen weekend gevlogen en ik kreeg de indruk dat de achterste tanks niet vlot genoeg meer leegliepen, omdat het model in de landing staartlastig leek te zijn geworden.

Dus het hele brandstof systeem maar eens eruit gehaald...SCHRIKKEN!!!!!!!!!

ALLE vilten filters waren nagenoeg helemaal verstopt, in de achterste tanks zat idd nog 1/3 brandstof.

Alle tanks zat behoorlijk veel droesem, in de UAT zaten meerde cc's van "iets", wat duidelijk niet door het filter was gekomen.

Leerpunten:
Reageer als je een verandering aan je model merkt, hoe klein dan ook, ga op onderzoek uit. Vrijwel altijd vind je een oorzaak. Techniek geeft vrijwel altijd een waarschuwing vóóraf...het is de truuk dit op te merken.
Hoogstwaarschijnlijk heeft deze actie mij behoed voor een flame out in de nabije toekomst.

Aparte filters in de tanks hebben geen nut, integendeel, je verzamelt alleen maar zooi in de tanks.

Reinig de UAT regelmatig, had ik véél eerder moeten doen.

Hierna enkele foto's, maar eerst enkele vragen.
Hebben jullie ook dit soort ervaringen? Zo ja, bij wat voor een brandstof?
Wat voor onderhoudsschema doen jullie voor het brandstofsysteem.
Zou het filter van de UAT (na schoonmaken) nog te gebruiken zijn? Kun je dat evt los kopen?
Ik heb geen idee of de verontreinigingen de eerste 25 vluchten ontstaan zijn, of juist daarna met de "zuivere" petroleum.

IMG_6382.JPG

Zo zagen de filters er uit, allemaal een laag zwarte zooi er op geplakt.. Kunnen regelrecht de prullenbak in (tenzij iemand weet of je dat filter materiaal los kunt kopen....)

IMG_6385.JPG

Het aparte laagje "iets" in de UAT...

IMG_6389.JPG

Het filter van de UAT.....

IMG_6390.JPG

Wat er uit de tanks kwam, en dit was nog niet eens alles.......

brandstof

Hoi Richard,

Ik vermoed, dat je de rotzooi of sediment gekregen hebt bij de eerste geritselde brandstof zo als jij het noemt. Wanneeer je kero gebruikt welke gecertificeerd is, dan nog kan er bezinksel inzitten. Ook ik gebruik kero die wanneer je hem een tijdje laat staan bezinksel vertoond. Verstandig is het om de voorraad die je hebt staan ook laat bezinken en de onderste centimeters in de tank en niet gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Henri

onderhoud

@Richard.

Ikzelf vervang de filtklunk na zo'n 100, 150 liter doorvoer, +/- 50 vluchten.
Om de droes een beetje voor te zijn gooi ik in een 25 liter can behalve de olie ook een kopje,+/- 100cc benzine, scheelt een stuk in de 'algengroei' die jij nu tegengekomen bent.
Ik gebruik alléén een filtklunk als filter in mijn hopper tankje en voor het tanken een auto benzine filter gebruiken.
Enne regelmatig controleren of je benodigde pompspanning gaat oplopen, hieraan kun je ook zien dat er 'iets' aan zit te komen.
O ja, ik gebruik gewoon petroleum van de lokale petroleum boer, en hiervan is de kwaliteit echt geen Zibro kristal.
Ook stal ik mijn kisten altijd met volledig gevulde tanks, om zo weinig mogelijk zuurstof in het systeem te krijgen.

Greetz Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Richard, die "rotzooi" is nu het jou wel bekende fungus en hou je niet tegen. Zéker niet op de manier en lange tijd dat wij brandstof bewaren, je komt het altijd wel tegen na verloop van tijd. Je kunt het wel vertragen door dure biomiddel er toe te voegen of zoiets als ger al noemde.

Feit is dat je bij een turbine kist het brandstof systeem geregeld moet checken. Meestal trek ik een systeem elke twee jaar helemaal open. Dit om te checken of klunk leidingen niet te hard worden, troep verwijderen en filters schoonmaken. (Maar ja...ik heb dan ook een onderhouds fettish.....;)) Ik gebruik géén filt klunken, nooit gedaan. Alleen maar een zware klunk met lange messing pijp tegen dubbel vouwen, verder filters om brandstof te reinigen. Één hele dikke grote auto filter op de tank installatie, een kleinere in het lage druk aanzuig systeem en een nóg kleinere tussen pomp en motor als "last chance" en in geval de pomp tandjes spuugt, ook niet leuk voor de dunne spuit naaldjes. Die UAT's heb ik nog nooit gebruikt, enkel de simpele hopper variant zonder filter blaas, deze kun je immers ook lastig schoonmaken, normale filters gaat makelijker.

Ook handig zoals Henri al zei, zorg dat je niet het onderste uit je brandstofkan zuigt en kiep de resten zo af en toe weg.....

Grt,
Gerald

Kijk,
Zo komen we verder!

In ieder geval heb ik voor mezelf (en diegene die nog twijfelen) "ontdekt" dat filters in de tanks (behalve de UAT) zinloos zijn, eerder gevaarlijk en beslist af te raden zijn.

Tanks weer afvullen na laatste vlucht...ga ik vanaf nu doen.
Autofilters gebruik ik al in de tankleiding van de kan, en was er ook al achter dat die vervangen moeten worden, de vorige zat zó dicht dat er bijna niks meer door kwam.

Benzine bijmengen tegen algengroei........ga ik nu dus ook doen.

Onderhoudsschema invoeren van fuel systeem.

Ger, ik lees dus dat jij het UAT filter niet schoonmaakt, maar vervangt. Waar koop je losse filters?

'sokje' UAT

@Richard.

Volgens mij heeft Sandor losse membraampjes 'sokjes' voor de UAT.
Ikzelf zie de 'noodzaak' niet in om een UAT te gebruiken, had er zelfs 1tje in de XL Velox zitten, zat er al in toen ik de Velox van Sandor overnam.
Deze is er nu uit en Herman, 'Tadango' op het forum, gebruikt hem nu naar tevredenheid, ik heb er geen goede ervaringen mee, waarschijnlijk zat hiervan de sok ook al aardig verstopt met droes realiseer ik mij achteraf, anyway ik gebruik liever een gewone hoppertank van +/- 300-500cc met hierin een 'gewone' grote vilten klunk, dop eraf oude filter eruit, linea recta de prullenbak in, een nieuwfilter erin, á 4 euro, en weer 50 zorgeloze vluchtjes.
1 tip nog dan, ik ga gemiddeld 100 liter ineens halen, deze cans laat ik een maandje staan, en dan zit er ALTIJD iets aan water/droes onderin de canc, de schone inhoud pomp ik over naar mijn 'Field' can en er blijft altijd een laagje onderin mijn 'opslag/bezink' cans staan.
Zoals Henri dit ook al aangeeft, een voorscheiding dan eigenlijk.

Ger.

Richard,

Als je het probleem definitief op wil lossen ga dan over op echte Zibro brandstof. Na tien jaar ervaring in al onze jet modellen met enige duizenden vluchten nog nooit last van algen, schimmel of andere aangroei in de brandstof gehad. Het is wat duurder maar bedenk wel dat de kosten van een flame out op een naar punt vele malen hoger zijn. Ook ben je in een keer van alle stank af en kun je je model gewoon leegtanken. Toen ik mijn eerste Jetcat in 2001 terugstuurde naar de fabriek voor zijn eerste 50 uren onderhoudsbeurt wilden ze daar niet geloven dat het ding al 50 uur had gedraaid, zo schoon was deze motor.

Pas deze winter, dus na 10 jaar vliegen, de tanks van de Swallow en Kangaroo voorzien van nieuwe slangen. Deze waren hard geworden waardoor de clunk niet goed meer volgde.

Bert,
Ik vlieg zoals ik al zei sinds een jaartje of 2 op een soortgelijke brandstof als Zibro, alleen een ander, wat onbekender merk.
Mogelijk dat de vervuiling het eerste jaar ontstaan is, toen ik
a/ brandstof overgenomen heb van de 1e eigenaar van de F16.
b/ daarna nog eens 70 liter van iemand die er mee stopte.

Ook mijn huidige brandstof stinkt niet, ik heb in mijn leven al genoeg kero gesnoven...
Beetje knoeien op je kleding is geen probleem, na een dag is het weg. Jetfuel blijft 3 weken stinken....

Ben het verder qua risico/kosten helemaal met je eens, loopt parallel aan mijn gebruik van Aspen bij benzine motoren. Nooit problemen, geen stank, constante kwaliteit, geen roetvorming in motor/uitlaat, noch parels in bougies.

Wat ik niet helemaal begrijp, is je conclusie dat filters niet goed zijn. Zonder die filters had je die troep in je motor gehad, dan hebben die filters toch juist goed gewerkt?

Petrolux heb ik ook wel eens gebruikt. Net zo goed als Zibro.

@Hezik

De beste filtering is in de hopper tank. De andere filters kun je beter weg laten of doorboren. In z'n algemeenheid kun je stellen dat je een hoppertank nog wel eens kunt verwijderen om beter te bekijken, aan een hoofdtank verwijderen zit doorgaans veel meer werk.

Elk filter levert weerstand op en al heel gauw krijg je op warme dagen met cavitatie verschijnselen te maken.

Hier nog een tip van iemand die maar weinig van jets af weet. Een goede kennis van mij in Engeland vliegt met een turbine heli. Hij mag zijn heli niet met een gevulde tank opbergen in verband met de brandverzekering. Geen discussie hierover svp hij heeft dit gewoon opgelegd gekregen en MOET zijn tank leeg maken voor hij de heli in huis haalt. De brandstof mag hij ook niet in huis of zelfs vlakbij huis opslaan. Gelukkig staat zijn garage ver genoeg van het huis af zodat hij daar de brandstof wel in kan opslaan.
Nu zal hij wel met het probleem dat het brandstofsysteem vol komt met lucht waar van alles en nog wat in zit. Het is vooral het vocht dat problemen geeft. Het "bindt" zich met de brandstof en olie resten en vormt zo een drabberig goedje wat zo heerlijk je filters kan verstoppen.
David heeft daar een vrij simpele oplossing voor gevonden. Hij gebruikt een CO2 patroon van een krukentrekker om het hele systeem met CO2 door te spoelen. Zo is alle vocht en andere zaken helemaal weg en is de tankt tevens afgevuld met een onbrandbaar gas. Het werkt zeer goed en blijkt ook volledig veilig te zijn. Veel minder troep in de tank, minder stank in huis en een blije verzekering.
Misschien hebben jullie hier ook iets aan.

De beste filtering is in de hopper tank. De andere filters kun je beter weg laten of doorboren.

Ok, daar weet ik niets van, dat zal zo zijn.. ik had even de indruk dat Richard zei dat de troep in z'n tank de reden was waarom ie geen filter meer wilde gebruiken, of omdat het filter vol kwam te zitten met troep.

Als dat de redenatie was, dan zou die raar zijn, immers daar is een filter juist voor bedoeld.

Als er een andere technische reden was, zoals bv. dat je het best kunt filteren in de hoppertank, dan had ik dat niet begrepen uit de openingspost, vandaar mijn vraag :)

Ik reageerde vooral hierop:
Aparte filters in de tanks hebben geen nut, integendeel, je verzamelt alleen maar zooi in de tanks.

Dan hebben filters dus wel nut, anders had je die zooi in je motor gehad..

Ernst,

Leuke tip, beetje omslachtig, dat wel.

Even off topic, in de airliner wereld een toenemende roep om de tanks te "inerten", dwz de dampen die boven de fuel in de tanks drijft, te vervangen door een onbrandbaar gas. De aanzet was de ramp met de 747 van Panam bij NY (ik hou de oorzaak van de ramp overigens op slecht onderhoud, Panam was destijds zowat bankroet, de ramp was de nagel aan hun doodskist).

Hmm, als ik mijn verzekering inlicht wat er allemaal in diverse hobbyruimtes staat.....dan wordt het een lang topic denk ik.

Op zich moet dat toch niet al te moeilijk te realiseren zijn bij een jet? Een extra zuigertankje met CO2 en dan je brandstoftank helemaal vol tanken en het zuigertankje aansluiten. Naarmate de brandstof opraakt zal het zuigertje meebewegen en de tank gevuld worden met CO's.. en bij tanken wordt het CO2 weer terug het zuigertankje in geduwd..

Hezik,
Of ik was niet duidelijk (sprak toch echt over 5 tanks, inclusief de UAT) of jij leest het verkeerd, whatever, ik bedoel dat filters in de HOOFDtanks niet gewenst zijn!
Ondanks dat Gerald totaal geen onboard filters heeft dus ook niet in de hopper, ben ik van mening dat dit wel degelijk zin heeft, en zo te lezen Ger en Bert ook.
De hopper is doorgaans makkelijk te bereiken en dus ook schoon te maken, cq het filter te vernieuwen.
Ik ga hem dus vervangen en de rest van de filters zijn vervangen door normale clunks.

Ik heb wel gelezen over vijf tanks hoor.. maakt verder niet uit, misverstand, met deze uitleg is het volledig helder.. en ik ga niet doen alsof ik verstand heb van filters en tanks in jets :)

....Leuke tip, beetje omslachtig, dat wel.....
Dat valt wel mee hoor. David heeft als voordeel dat hij maar één tank en een headertank heeft. Hij heeft een extra T stukje met een ventiel vlakbij de pomp zitten. Daar sluit hij zijn CO2 "pistool" op aan en blaast dan gedurende zoveel seconden (ik dacht iets van 30 seconden of zo) CO2 door het hele systeem. Bij wat normaal de vul opening is komt de lucht er uit en na verloop van tijd ook de CO2 natuurlijk. Dan de vulopening afsluiten een klein stootje CO2 in het systeem, het ventiel dicht en het CO2 pistool wegnemen. Zo staat er een klein beetje CO2 druk in het systeem waardoor er nooit lucht in kan komen. Tenminste dat is de bedoeling.
Bij hem werkt dit al meer dan een jaar prima.

Ernst,
Ja, duidelijk, maar doet hij dat dan ook bij zijn bosmaaier, motorzaag, brommertje van zijn zoontje.....en dan zal hij de auto al helemaal niet in een inpandige garage hebben.....
Gasbusjes voor de BBQ, aanstekergas,....er zit nogal wat in een normaal huis!

Ik vind het nogal overdreven, maar zoals je zegt, geen discussie mogelijk met de verzekering.
Jetfuel is helemaal niet snel ontvlambaar, daar komt best een hoop voor kijken. Je kunt een brandende lucifer in een kan met jetfuel gooien, gebeurt helemaal niks. Doe dat eens (NIET!!) in een kan benzine!

of meer gaan vliegen
krijgen de algen geen kans om tegroeien
van daar dat Ger geen last heeft van algen
ff terug tekomen op het filter als algen nog klein zien kunnen ze gewoon door je naaltjes
als je een tefijn filter heb blijfen de algen in je filter hangen en gaan ze dicht zitten
van daar wat minder filter in je toestel
Gr Limme

richard het fenomeen wat jij hebt komt veel voor helaas.
zelf heb ik er nooit last van.
1 . ik meng altijd mijn kannen al met olie voordat ik ze gebruik
2 . ik haal nooit brandstof uit mijn kisten , ik laat de tank altijd 25% vol
en de hopper al helemaal.
3. cluncks zijn het probleem niet..

Back