Richard Branderhorst
PH-SAM
Allereerst enkele gegevens:
Model: F16, aantal tanks: 5 (inclusief de UAT): 2 Hoofdtanks en de UAT vóór, en 2 kleinere achter (achter de motor dus ook achter het CG).
Motortype Jetcat P120
Aantal vluchten:60, testruns plm 10
Gedurende: 3 jaar
Omdat het destijds mijn eerste jet was, heb ik alle tanks voorzien van een eigen viltclunk filter. Later heb ik geleerd dat het niet nodig was. Maar de filters laten zitten, ik dacht dat het geen kwaad kon.
Ik heb in de afgelopen jaren de tanks nooit geïnspecteerd!
Gebruikte brandstof: de eerste 25 vluchten een mengelmoes van geritselde brandstof, de rest van de uren op gezuiverde petroleum, een soort Zibro dus.
Tanken doe ik via een kan, aanzuigen via een viltclunk filter, onderweg passeert hij nog een papieren (auto) filter. Als ik de kan zelf vul, dan passeert de brandstof ook nog een filter, alhoewel dat iet super fijnmazig is.
De aanleiding:
Afgelopen weekend gevlogen en ik kreeg de indruk dat de achterste tanks niet vlot genoeg meer leegliepen, omdat het model in de landing staartlastig leek te zijn geworden.
Dus het hele brandstof systeem maar eens eruit gehaald...SCHRIKKEN!!!!!!!!!
ALLE vilten filters waren nagenoeg helemaal verstopt, in de achterste tanks zat idd nog 1/3 brandstof.
Alle tanks zat behoorlijk veel droesem, in de UAT zaten meerde cc's van "iets", wat duidelijk niet door het filter was gekomen.
Leerpunten:
Reageer als je een verandering aan je model merkt, hoe klein dan ook, ga op onderzoek uit. Vrijwel altijd vind je een oorzaak. Techniek geeft vrijwel altijd een waarschuwing vóóraf...het is de truuk dit op te merken.
Hoogstwaarschijnlijk heeft deze actie mij behoed voor een flame out in de nabije toekomst.
Aparte filters in de tanks hebben geen nut, integendeel, je verzamelt alleen maar zooi in de tanks.
Reinig de UAT regelmatig, had ik véél eerder moeten doen.
Hierna enkele foto's, maar eerst enkele vragen.
Hebben jullie ook dit soort ervaringen? Zo ja, bij wat voor een brandstof?
Wat voor onderhoudsschema doen jullie voor het brandstofsysteem.
Zou het filter van de UAT (na schoonmaken) nog te gebruiken zijn? Kun je dat evt los kopen?
Ik heb geen idee of de verontreinigingen de eerste 25 vluchten ontstaan zijn, of juist daarna met de "zuivere" petroleum.
Zo zagen de filters er uit, allemaal een laag zwarte zooi er op geplakt.. Kunnen regelrecht de prullenbak in (tenzij iemand weet of je dat filter materiaal los kunt kopen....)
Het aparte laagje "iets" in de UAT...
Het filter van de UAT.....
Wat er uit de tanks kwam, en dit was nog niet eens alles.......
Model: F16, aantal tanks: 5 (inclusief de UAT): 2 Hoofdtanks en de UAT vóór, en 2 kleinere achter (achter de motor dus ook achter het CG).
Motortype Jetcat P120
Aantal vluchten:60, testruns plm 10
Gedurende: 3 jaar
Omdat het destijds mijn eerste jet was, heb ik alle tanks voorzien van een eigen viltclunk filter. Later heb ik geleerd dat het niet nodig was. Maar de filters laten zitten, ik dacht dat het geen kwaad kon.
Ik heb in de afgelopen jaren de tanks nooit geïnspecteerd!
Gebruikte brandstof: de eerste 25 vluchten een mengelmoes van geritselde brandstof, de rest van de uren op gezuiverde petroleum, een soort Zibro dus.
Tanken doe ik via een kan, aanzuigen via een viltclunk filter, onderweg passeert hij nog een papieren (auto) filter. Als ik de kan zelf vul, dan passeert de brandstof ook nog een filter, alhoewel dat iet super fijnmazig is.
De aanleiding:
Afgelopen weekend gevlogen en ik kreeg de indruk dat de achterste tanks niet vlot genoeg meer leegliepen, omdat het model in de landing staartlastig leek te zijn geworden.
Dus het hele brandstof systeem maar eens eruit gehaald...SCHRIKKEN!!!!!!!!!
ALLE vilten filters waren nagenoeg helemaal verstopt, in de achterste tanks zat idd nog 1/3 brandstof.
Alle tanks zat behoorlijk veel droesem, in de UAT zaten meerde cc's van "iets", wat duidelijk niet door het filter was gekomen.
Leerpunten:
Reageer als je een verandering aan je model merkt, hoe klein dan ook, ga op onderzoek uit. Vrijwel altijd vind je een oorzaak. Techniek geeft vrijwel altijd een waarschuwing vóóraf...het is de truuk dit op te merken.
Hoogstwaarschijnlijk heeft deze actie mij behoed voor een flame out in de nabije toekomst.
Aparte filters in de tanks hebben geen nut, integendeel, je verzamelt alleen maar zooi in de tanks.
Reinig de UAT regelmatig, had ik véél eerder moeten doen.
Hierna enkele foto's, maar eerst enkele vragen.
Hebben jullie ook dit soort ervaringen? Zo ja, bij wat voor een brandstof?
Wat voor onderhoudsschema doen jullie voor het brandstofsysteem.
Zou het filter van de UAT (na schoonmaken) nog te gebruiken zijn? Kun je dat evt los kopen?
Ik heb geen idee of de verontreinigingen de eerste 25 vluchten ontstaan zijn, of juist daarna met de "zuivere" petroleum.
Zo zagen de filters er uit, allemaal een laag zwarte zooi er op geplakt.. Kunnen regelrecht de prullenbak in (tenzij iemand weet of je dat filter materiaal los kunt kopen....)
Het aparte laagje "iets" in de UAT...
Het filter van de UAT.....
Wat er uit de tanks kwam, en dit was nog niet eens alles.......