Onderhoud Carbon romp en/of vleugel

Hallo,

weet niet of de vraag hier hoort maar waag het er maar op .
In de modelbouw gebruiken we steeds meer carbon, zo ook bij onze zwevers .
Ook zie je de rompen en zelfs complete vleugels zonder een " verflaag ",
dus steeds meer de zwarte carbon zonder een afwerklaag .

Mijn vraag hoe onderhoud je dit ?
kan dit bijvoorbeeld met dit product; Brunox Carbon Care voordelig kopen in de online shop www.rose.nl

Wie heeft er ervaring ?

vr. gr.

Joop

Laatst bewerkt:
Hallo,

weet niet of de vraag hier hoort maar waag het er maar op .
In de modelbouw gebruiken we steeds meer carbon, zo ook bij onze zwevers .
Ook zie je de rompen en zelfs complete vleugels zonder een " verflaag ",
dus steeds meer de zwarte carbon zonder een afwerklaag .

Mijn vraag hoe onderhoud je dit ?
kan dit bijvoorbeeld met dit product; Brunox Carbon Care voordelig kopen in de online shop www.rose.nl

Wie heeft er ervaring ?

vr. gr.

Joop

Ik zet mijn zwarte carbon toestellen, de Pace VX van Lesky composites, in de autowas en maak ze schoon met water en bij hardnekkig vuil met water en zeep.
De autowas breng ik dun aan en meestal 2x per jaar.
Met de Brunox Carbon Care heb ik geen ervaring.

Rick

Zijn al die "carbon vleugels" wel zonder verflaag?!
Het zou mij niets verbazen als er toch gewoon een laag blanke lak op zit ...

Het kleine beetje aan carbon vliegspul wat ik tot nu toe heb krijgt bij mij 'nul komma nul en een klein bietje' onderhoud. Tegen de tijd dat ik de kleuren niet meer goed kan herkennen, de vlekken op meer dan een meter zichtbaar worden, of het vuil turbulator-achtige proporties begint aan te nemen, haal ik er wel eens een vochtige doek overheen. :oops:
Maar dan meestal wel die uit de keuken, zodat er een beschermde huid van spagetti of aardappelpuree wordt aangebracht ... :rolleyes:

Er zit altijd een laagje transparante lak of gelcoat als buitenlaag.
Carbon heeft geen onderhoud nodig, hooguit de laklaag of polyester gelcoat, zoals Rick schrijft.
Autowas en goed uitpoetsen, maar dat is dan meer optisch dan onderhoud.
Je moet wel voorzichtig zijn met UV (dus zonlicht) want daar kan epoxy niet goed tegen.
Dat is belangrijker dan dat je rare middeltjes op een vleugel gaat smeren.

GJ

Je moet wel voorzichtig zijn met UV (dus zonlicht) want daar kan epoxy niet goed tegen.
Dat is belangrijker dan dat je rare middeltjes op een vleugel gaat smeren.
GJ

Of het alleen de UV is of simpelweg de warmte-inwerking van de zon; het is niet verstandig je carbon vleugeltjes zomaar in de zon te laten liggen; ik heb al verhalen gehoord van mooie supergladde vleugeltjes die een sinaasappelhuidje kregen. Afschermen dus, wanneer geparkeerd :rolleyes:
Al vliegend is er voldoende koeling (luchtcirculatie) en is dit geen punt.

Back