Onderhoud / controle na het vliegen

Hallo Allemaal,

Uiteindelijk staat mijn Trex 550 gereed voor de start :turn-l:
Na 2 accu's gehoverd voelt alles goed aan.
Wel is het lastig inschatten omdat alles nieuw voor me is, of dat het mechanisch geluid en/of eventuele trillingen normaal zijn.

Ik vraag me dan ook af of jullie controle punten hebben bij aanvang of na het vliegen.

Zijn er specifieke onderhoud aandacht punten?

Groet,

Carlos

Voor het vliegen van je heli's of vliegtuigen zijn niet echte specifieke punten waar je op moet letten, maar als je zuinig bent op je spullen zou ik toch voor en na je vlucht je heli/vliegtuig nakijken op beschadigingen en dergelijke.

Wat ik zelf voor de vlucht is :

1 check of alles vast zit, geen losse onderdelen
2 voldoende spanning in de accu's
3 je zender op de juiste model gezet.
4 zorg dat je voldoende ruimte hebt.

Dit zijn de standaard dingen die je meestal doet. Bij een maiden-flight van je heli/vliegtuig is misschien handig om een 2e persoon erbij te hebben, voor het geval je toestel het niet redt of iets anders.

Qua mechanische dingen op je toestel, als je zeker bent dat alles op zijn plaats zit, zijn je ogen en oren het belangrijkste. Doe voordat je echt airborned gaat even een kleine checkup met alles wat beweegt op je toestel, dan weet je misschien of er iets los zit of niet.

Ik denk dat het voor elke piloot verschilt hoe zijn/haar toestel reageert in de omstandigheden, maar belangrijkste is, 3 x checken is beter dan 1 x een flinke crash. Succes met je vlucht.

Ik neem aan dat je je heli met zorg gebouwd hebt. Mocht je echt wat tegen komen, ga dan niet twijfelen. Check alles wat je denkt te checken, en laat eventueel een 2e man mee kijken.

Dat is de beste tip die ik je kan geven. Trillingen zijn altijd funest voor heli's, zeker als het niet goed vast zit, en jouw type heli is sterk genoeg hoor, maar het blijft een apparaat wat je liever heel houd inplaats met de eerste vlucht in de grond ziet vallen.

Hoi Charlos,

Mooie heli, houd hem heel!!

Ik heb voor alle mijn heli’s een checklist,
war ik opschrijf, hoe het ging met vliegen,
en welke controles ik thuis gedaan heb,

zo kan ik bv. terugkijken,
wanneer ik voor het laatst bepaalde lagers
of een belt verwisseld heb,
of hoe lang dat rommelige geluid van een tandwiel
of een lager al te horen is,

ook veranderingen in instellingen en reparaties schrijf ik daar op,

en voor het vliegen check:
*** stuurt alles de goede kant op van zender naar heli
*** en de 3 axis gyros,
*** en nog een, de eerste lipo voorzichtig vliegen,

Mijn worden:
die mesten crashes gebeuren
binnen de eersten 3 minuten
of naar 30 minuten!

Suc 6 met veilig vliegen,
Groetjes van Heli-Uwe

Hoi ik vervang de linkjes na een seizoen vliegen standaard, kosten een paar euro mar, geeft een veilig gevoel, ze slijten toch door vervuiling en moeten veel werk verzetten.
Voor de rest gezond verstand, bij twijfel vervangen!
Gr rinie

Bedankt voor jullie tips!

Martin, mooi onderhoud lijstje!

Nu heb ik het gevoel dat mijn heli iets wat mechanisch geluid maakt en zelf zit ik te denken aan mijn motor tandwiel.
Hoe stellen jullie deze af kwa druk?

hoi, eerst afstellen met een a4 papiertje tussen het tandwiel een pinion gedraaid,
daarna papiertje verwijderen en checken of het tandwiel overal iets vrij loopt.
heb je een high point, dwz 1 of meerdere punten waar het te strak staat, hier nogmaals de speling corrigeren via zelfde methode.

Hier kan ik zeker wat mee.

Ga vanavond aan de slag en laat je weten of het invloed heeft op mijn mechanisch geluid.

hoi, eerst afstellen met een a4 papiertje tussen het tandwiel een pinion gedraaid,
daarna papiertje verwijderen en checken of het tandwiel overal iets vrij loopt.
heb je een high point, dwz 1 of meerdere punten waar het te strak staat, hier nogmaals de speling corrigeren via zelfde methode.

ter aanvulling, je kan natuurlijk 00k het stukje papier dubbelvouwen, als je iets meer speling wil, maar lijkt me duidelijk.
succes rinie

Zou dat dubbelvouwen wel een goed idee zijn? wanneer er dan juist teveel speling is kunnen de tanden mogelijk te weinig raakvlak hebben met meer slijtage of schade tot gevolg.
Te weinig speling en er is meer wrijving en een grotere belasting op de lagers dus 't is wat de kunst om die middenweg te vinden.

Wat ik zelf doe is de tandwielen tegen elkaar aan zetten en dan steeds een stukje draaien en voelen of er enige speling is zodat je het grote tandwiel iets kan bewegen zonder het kleine mee te draaien. Zoals al gezegd zijn de tandwielen meestal niet perfect rond en is er een punt waarbij de speling het kleinst is. Ook dan moet het nog voldoende zijn.
Als test kan je er dan een stukje papier tussendoor draaien en dat moet dan heel blijven.
Uiteindelijk is het net als met vastdraaien van de schroeven iets wat ik op gevoel goed probeer te doen :)

Verder probeer ik nu ook de lagers van met name de motor regelmatig te smeren met wat dunne olie. De fabrikant Scorpion adviseert dat ook en verkoopt zo'n kitje met olie en een soort naalden dat je kan gebruiken. Dat gebruik ik zelf niet en ik moet zeggen dat ik ook niet precies weet welk product dan het beste is. Vandaag wat griffon ptfe (spuitbus van 12,-) en kogellager vet meegenomen toen ik toch bij de welkoop was.
PTFE Spray Producten - Griffon
Ik vind het wel gemakkelijk aan te brengen en het is in ieder geval zo dun vloeibaar dat het vast wel in de lagers komt. Smeer je de lagers met olie, itt vet wat er standaard wellicht in zit, dan moet je het wel bijhouden. Vet blijft wellicht langer zitten maar krijg je er zo lastig in ;)

vario adviseerd dubbelgevouwen papiertje, zelf doe ik het inderdaad ook op gevoel,
doel is zo min mogelijk speling zonder dat het strak loopt op een punt.
gr rinie

De "papiermethode" raad ik je af. Na het vastzetten van de motor kan er namelijk spanning onstaan waardoor de gear alsnog te strak staat.
Zorg gewoon dat je een minimaal tikje speling hebt in elke stand van de rotor.

Wel is het lastig inschatten omdat alles nieuw voor me is, of dat het mechanisch geluid en/of eventuele trillingen normaal zijn.
Ik weet niet of je bij een club vliegt? Maar als dat zo is kunnen ervaren piloten je zeker vertellen wat normaal of abnormaal is.

Controle van de heli? Persoonlijk inspecteer ik de heli voor ieder vliegdag visueel en voel ik of er nergens meer speling op komt dan dat ik gewend ben. Dan heb je ongeveer 90% wel te pakken.

En hou goed in de gaten als de heli anders reageert dan normaal. Meestal is dit door een defect of slijtage te verklaren.

Grote heli's zoals mijn trex 700 controleer ik 100% na een vliegdag. Elk boutje, moertje, linkje, speling etc.. En natuurlijk een poetsbeurt, het blijft een methanol smeerpoets :rolleyes:

20 min werk en ik weet 200% zeker dat de heli tiptop in orde blijft.

Zo heb ik de eerste 5 vluchten alleen maar een minuutje of wat gehoverd, trimmen en de heli weer nagelopen totdat ik 100% vertrouwen had dat alles goed vast zat. Daarna in vertrouwen lekker rondvliegen. Misschien wat overdreven maar het werkt wel! ;)

Is toch o.k. @Jonkje:
vliegen is mooi, maar ook bouwen en controleren en instellen,
dat is dat hobby,
gr. Uwe

edit: mijn heli komt eerst op de zolder,
nadat ik weet, dat alles in orde is,
voordeel: als ik vliegen wil, kan ik vol vertrouwen op mijn heli.

Laatst bewerkt:
vliegen is mooi, maar ook bouwen en controleren en instellen, is hobby
En daar ben ik het helemaal mee eens:yes:Buiten de reguliere inspecties om zet ik mijn heli's ook wel eens op tafel. Gewoon even kijken of alles nog naar het zin is en genieten van het prachtige stukje techniek ;)

Laatst bewerkt:
Back