Onderhoud / controle na het vliegen

Vandaag gevlogen met opnieuw afgestelde motor tandwiel volgens de raptor117 principe.
En inderdaad, mechanisch geluid klinkt als muziek in de oren ;)

Wat mij opvalt tijdens het hoveren is dat de heli bij kleine correcties in de lengte richting wat wiebelt.
Is hier iets over te zeggen?
Zwaarte punt heb ik gecheckt

Ik trek ook altijd even aan de bladegrips om te kijken of er geen speling in zit .
Voor en na het vliegen.
Heb wel een keertje gehad dat toch de schroefjes van de feathering shaft los zijn gekomen ... en dat wil je niet haha
En toch een keer of 2 gevonden dat het niet helemaal lekker vastzat.
Gr wax

+1

en wat ik bij 't starten doe is:

na zender en heli aangezet hebben, de werking van de besturing checken.
als een van de servo's een keer niet meewerkt, zal zelfs de start een drama worden...:rolleyes:
en van tijd tot tijd de lagers controleren op speling, that's all ;)

Hoi wiebelen komt vaak door te lage headspeed, head speed omhoog brengen met gascurve aanpassing, ook kunnen de dampers van de blad -as versleten zijn.
Blij om te horen dat je gear afstelling gelukt is.
Happy flying!
Gr rinie

De heli is splinter nieuw, dus ga ik er even vanuit dat het de rubbers niet zullen zijn.
Ik ga dan inderdaad de head speed omhoog brengen.
Ik heb nu een diagonale lijn van 0 - 100
Enig advies hierin om enigsinds nog een stabiel hover gedrag te behouden?

Hoi wiebelen komt vaak door te lage headspeed, head speed omhoog brengen met gascurve aanpassing, ook kunnen de dampers van de blad -as versleten zijn.
Blij om te horen dat je gear afstelling gelukt is.
Happy flying!
Gr rinie

Maak een curve in throttle standaard maar bij hover stand van de knuppel ongeveer 80 % gas rest van de curve aanpassen zodat het een vloeinde lijn is, idle up 1 gebruiken , rechte lijn van 85 a 90%. Je kunt dit altijd aanpassen mocht het te veel zijn.
Bij een elctro heli nooit lager gaan zitten bij rondvliegen dan 80% gas.
Je kan ook een govenor gebruiken en instelen op ongeveer 1800 toeren voor normaal of 2000 voor stunt.
Kijk,ok even in de manual voor opgegeven waardes.
Gr rinie

Goed @Raptor117:

ik heb in N bv. 0 .-. 55 .-. 70 .-. 85 .-. 100

groetjes van Uwe

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad een idle up setting 85% - 80% - 85%

Maar om te hoveren en oefeningen te doen vind ik hem te nerveus vanwege het hoge toerental in idle up.
Als het toerental lager is, vind ik hem ook rustiger vliegen.

ik zal het hover toerental verhogen totdat het wiebelen over is.

laat het weten wat het geworden is.

Maak een curve in throttle standaard maar bij hover stand van de knuppel ongeveer 80 % gas rest van de curve aanpassen zodat het een vloeinde lijn is, idle up 1 gebruiken , rechte lijn van 85 a 90%. Je kunt dit altijd aanpassen mocht het te veel zijn.
Bij een elctro heli nooit lager gaan zitten bij rondvliegen dan 80% gas.
Je kan ook een govenor gebruiken en instelen op ongeveer 1800 toeren voor normaal of 2000 voor stunt.
Kijk,ok even in de manual voor opgegeven waardes.
Gr rinie

Hoi je zou wat expo,kunnen toevoegen zodat hij bij correcties wat ongevoeliger wordt,
Bij fbl word vaak 20 procent expo gebruikt, helpt veel bij stil hangen en rustig rond vliegen.
Zorg ervoor dat rond de midden stand hij ongevoeliger wordt, bij futaba is dit -20 %.
Gr rinie

Goede idee Rinie

maar let op met Expo, dat die niet te groot is,
jou heli hangt wel stil, maar een reactie, die plotseling nodig is,
lat de heli heel snel erg kantelen:

Expo betekent, dat de eersten moves kleine reacties hebben,
maar die verderen moves een veel grotere reactie hebben,
je kan die tops dan met iets D/R "afzagen''

groetjes Heli-Uwe

Back