Onderhoud lagers

Hoi

Ik had een vraagie, wat moet je nu wel en niet doen met je lagers?
Ik had zo net een (van de buitekant) smerig lager, toen gewoon met keukenrol schoongemaakt en toen silliconenspray er op gespoten, maar toen was het een krakende lager:confused:.........lijkt mij niet goed dus...

RJ

Door het afvegen heb je hoogstwaarschijnlijk het vuil juist naar binnen geduwd.

Om ze schoon te maken kan je ze het beste uit de auto halen en open maken.

Vervolgens maak je ze goed schoon (met wd40 bv.) en olie je ze weer licht in.

Schildje er weer op en monteren maar.

Neem hier : http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=8476
eens een kijkje ... Heel verhaal over het reinigen van lagers.

Laatst bewerkt:
Oke, bedantk.

Na het afvegen liepen ze nog net zo soepel maar nadat ik ze ingespoten had kraakte het.
Als je het inspuit met siliconenspray loopt dat ook het lager binnen. Kan het zo zijn dat korreltjes zand dan meegaan:confused:
En hoe wip je het lager het beste open..

RJ

Is afhankelijk van het type lager ..... Met een teflon of rubber schildje met een naald of iets dergelijks voorzichtig het schildje opwippen.

Heb je metalen schildjes zit er meestal een dun borgringetje aan de binnenkant van de buitenste lager ring , is een heel dun ringetje met een kleine opening tussen de 2 uiteindes. Deze eerst voorzichtig lospielen met ook een naald of iets dergelijk.

Wel goed opletten met het terugplaatsen van de schildjes.

Bij lagerblokken waar 2 lagers tegenover elkaar zitten en daartussen een afgesloten ruimte is kan je er voor kiezen om 1 schildje weg te laten om zo de volgende keer het lagger makkelijker te kunnen uitspoelen.

Opzich is dat niet zo'n raar idee van jouw Roelof, maar er zat aardig wat rommel tussen de 2 lagers (1/8 offroad:p).
En ik heb lagers met zo'n teflon schildje.
Gewoon beide kanten erafhalen? Denk dat ik ze dan in een fotorolletje bakje doe met remmreiniger en dan schudden (had ik gelezen). En is kogellagervet van de bouwzaak (geen mb zaak) ook goed, of is dat te dik?

RJ

Voor het gebruik in electro's is vet niet aan te raden , voor een 1/8 off-road zie ik het probleem niet zo ... De rolweerstand zal iets hoger zijn in het begin , zodra de lagers aan het werk zijn zullen ze echter opwarmen en zal het vet uit gaan dunnen ...

Door de dikte van het vet heb je kans dat je iets minder onderhoud hoeft te plegen doordat het stof niet zo gemakkelijk meer in het lager komt , de kleine ruimte tussen het schildje en de binnenring (waar het stof normaal naar binnen komt) zal worden opgevuld met vet ...

Het schoonmaken kan je ook met een bus (remmen)reiniger doen , je spuit alle troep er dan uit. Met schudden is de kans dat er toch iets achterblijft vrij groot. Je schud de lagers namelijk continu opnieuw door de troep i.p.v. het meteen te verwijderen ;)

als je vet in je lagers wil doen en je vind het "gewone" vet te dik zou je ook eens bij een transport bedrijf of vrachtwagen werkplaats langs kunnen gaan en daar om een potje of blikje, 00 vet vragen , dit is veel dunner vet omdat het in een centraal vet smeer systeem gebruikt word en door dunne leidingen moet worden geperst ;)

als je vet in je lagers wil doen en je vind het "gewone" vet te dik zou je ook eens bij een transport bedrijf of vrachtwagen werkplaats langs kunnen gaan en daar om een potje of blikje, 00 vet vragen , dit is veel dunner vet omdat het in een centraal vet smeer systeem gebruikt word en door dunne leidingen moet worden geperst ;)
Dat kan, maar nog beter is "KI-vet" ;)

Vetten worden vaak uit de standaard lagers gespoelt omdat die een weerstand geven en het lager zo niet maximaal soepel laat lopen. Er worden dan oliën gebruikt om het lager te smeren, een simpele naaimachine olie kan prima fungeren als ook WD40 prima werkt. Ik zelf wil in kleine lagertjes (1:18) oneway lube gebruiken, als er iets een lager soepel doet lopen is het oneway lube wel, nadeel is dat dunnere oliën snel eruit geslingerd worden en er dus een grotere regelmaat aan smering nodig is.

Dat kan, maar nog beter is "KI-vet" ;)

oke, welk soort is dit ? ik werk in de wegenbouw en s'winters werk ik een aantal weken in de werkplaats en ze hebben daar toch een aantal soorten , maar deze is nieuw voor mij het zal miss. al wel langer gebruikt worden maar ik ken het niet , is dit veel anders van samenstelling ?

Kobus, het is een klein beetje het geheim van de smit, en dus eigenlijk alleen voor ingeweiden, maar ik zal in dit geval een uitzondering maken. Je zou hierover navraag kunnen doen bij een gerenomeerde kogellagerleverancier, zoals daar bijvoorbeeld zijn: Wiechmann, Duursma, enz. Succes!

Back