Zo ongeveer doe ik het.
Ik spuit hem op de baan zoveel mogelijk schoon met perslucht.
Meestal haal ik de motor eraf, om overal goed bij te kunnen.
Afterrun in de motor (als die nog in de auto zit), ook met Merlin zou ik dit doen, maar het ligt er volledig aan waar je thuis je motoren bewaard. In de schuur/garage, of in huis, groot klimaatverschil...
verder gaat ie niet uit elkaar.
Motoronderhoud, elke 7.5 Liter vervang ik de drijfstang, ligt eraan hoe hard je je motor op zijn donder geeft. Lagers vervang ik pas als ik ze ga horen, meestal gebeurt dit tussen de 1-6 liter (geen peil op te trekken)
Snaren kun je visueel controleren, als je de zijsnaar eraf haalt, kun je ook vrij goed de staat van je lagers voelen.
Pas als van mijn voorsnaar 1 tandje mist, ga ik hem vervangen, eerder niet. De achtersnaar vervang ik jaarlijks, de zijsnaar 2x per jaar. Tenzij eerder nodig uiteraard.
Let wel, ik crash vrij weinig, dus krijgt mijn aandrijflijn vrij weinig te verduren.
Lagers schoonmaken ben ik mee gestopt, is een hype geweest, lagers met kunstof afdichtingen, maar tegenwoordig kun je online heel goedkoop, hele goeie lagers bestellen, gewoon met metalen afdichting. Voordeel hiervan is dat ze lichter draaien en als ze op zijn, gewoon de prullenbak in.
Aandrijfassen controleren op (teveel) speling, en dan wanneer nodig, de pinnetjes vervangen met het hudy tooltje ervoor (erg prijzig).
De aandrijfmeenemers, ook controleren en vervangen als nodig. Je kunt beter wat regelmatiger de pinnetjes vervangen, dit voorkomt overmatige slijtage van het geheel. Zo ook met de achteras.
Heb je aan de voorkant de cvd assen, dan zul je ook af en toe eens daar het spul moeten vervangen, door alles een kwartslag te verdraaien (als dit kan met je cvd assen), daarna die je eens nieuw te kopen.
Koppeling dien je wel goed te onderhouden, zoals Glimpie al zei. Goed letten op gelijkmatige slijtage van de schoen, als dit iets scheef wordt, ff helemaal uit elkaar en kijken of de vlieggewichtjes nog goed zijn.
Op de baan voorzie ik het druklager voor de heats opnieuw van speciaal vet, en voor elke finale. (meestal rij ik alleen een halve, daarna kan ik de finale als toeschouwer gaan volgen.)
Rij je geen races, elke 30 minuten rijtijd, opnieuw vetten, ze kunnen het best langer volhouden, maar waarom zou je het gokken.
Tipje nog, koop bij de bouwmarkt, "siliconenvet"
En smeer hier voordat je gaat rijden je gehele uitlaat mee in, een dun laagje is voldoende.
Nadat je gereden hebt, simpel met een doek schoonmaken.
Ook spuit ik af en toe het plastic van mijn auto in met een heel klein beetje WD40 (echt een klein beetje maar hoor), en meteen met de compressor weer droogblazen. Gaat ie mooi van glimmen, alsof je altijd met nieuw plastic rijdt.....