onderhoud t rex 500esp

:p
Het vliegen met heli begint nu stilaan goed te gaan( na ong. 1 jaar hooveren en oefenen met t rex 250, msr enz.)
Nu is mijn vraag als je regelmatig vliegt met heli welke zaken vragen nazicht, onderhoud? t'Is een elektro dus olie verversen zal niet nodig zijn.8O

Bij een Nitro/brandstof heli hoef je ook geen olie te verversen hoor :mrgreen:
En die zijn zelfsmerend!!

Bij mijn electroheli smeer ik af en toe de linkjes, en de assen met lichte olie (heel weinig anders blijft er van alles aan plakken en heb je meer slijtage).
Is meer preventie tegen corrosie eigenlijk.
Verder blijf ik er vanaf.
Ik check wel af en toe de stekkers, kabels (op evt. doorschuren), lagertjes, en speling op alle delen.
Wordt het te gek, merk ik het met vliegen, dan vervang ik het
En de electronika, servo's, motor, warmte van de regelaar etc. check ik eigenlijk continu tussen vluchten door (gewoon voelen).
Daar ligt meestal de oorzaak van een crash t.g.v. materiaal falen.
Lagertjes blijf ik ook vanaf, de meeste lagers zijn van vet voorzien en hebben keerringen.
Ga je er olie inspuiten dan spoel je dat vet eruit en verkort je vaak de levensduur.
Deze gaan enorm lang mee zonder enig onderhoud, en meestal langer dan dat je de heli zelf heelhoud ;).

Laatst bewerkt:
Daar zit het nut van een goede pre flight checklist

Ik voel meestal even aan de linkjes(speling)
ik check altijd even of alle functies werken zoals hoort
Ook even kijken hoeveel speling iedere funtie in totaal heeft

Zo merk je redelijk snel wat kapot gaat
En als iets slijt, merk je het ook

Lagers merk je voor doordat de heli in vlucht raar gaat lopen, gillende geluiden, trillingen etc
Als je een lager uit de heli hebt, even een passende as erdoorheen en met een lichte druk draaien. Voel je "zand" tijdens het draaien = lager kapot

Bij accu's op opbollen letten, en eventueel op erg vroeg inzakken van het voltage

Wat bedoel je juist met opbollen? Heb onlangs een 3s pak gehad waarvan ik dacht dat de verpakking wat opgeblazen was. Qua prestaties nog goed maar ik gebruik het toch niet meer.
ook bedankt voor de tips.

Back