Onderhoud Trex 600

Hey allemaal,

Een tijdje terug zat ik na een klein ongelukje (viel om in de auto :p) met een kromme hoofdas in m'n Trex 600CF. Nu was dat natuurlijk zo vervangen, maar ik heb het idee dat de hoofdas-lagers toch ook een tik hebben gehad, dus deze ga ik nu ook vervangen.
Dit alles bracht mij op het idee om eens een groot onderhoud aan deze heli te doen. Nu is dit mijn eerste (en voorlopig enige) heli, dus wat onderhoud betreft heb ik geen ervaring.

Ik het het volgende lijstje gemaakt met de onderdelen waarvan ik denk dat het misschien zinnig is om ze te vervangen:

Hoofdas-lagers
Blad-as
Blad-as lagers
Thrust-lagers
Staart-rotor lagers
Staart-riem
Motor pinion
Hoofd/autorotatie-tandwiel
one-way lager
voor/achter tandwielen staartaandrijving

Hebben jullie nog suggesties van wat er wel of niet op dit lijstje thuis hoort?

Alvast Bedankt!

Hey allemaal,

Een tijdje terug zat ik na een klein ongelukje (viel om in de auto :p) met een kromme hoofdas in m'n Trex 600CF. Nu was dat natuurlijk zo vervangen, maar ik heb het idee dat de hoofdas-lagers toch ook een tik hebben gehad, dus deze ga ik nu ook vervangen.
Dit alles bracht mij op het idee om eens een groot onderhoud aan deze heli te doen. Nu is dit mijn eerste (en voorlopig enige) heli, dus wat onderhoud betreft heb ik geen ervaring.

Ik het het volgende lijstje gemaakt met de onderdelen waarvan ik denk dat het misschien zinnig is om ze te vervangen:

Hoofdas-lagers
Blad-as
Blad-as lagers
Thrust-lagers
Staart-rotor lagers
Staart-riem
Motor pinion
Hoofd/autorotatie-tandwiel
one-way lager
voor/achter tandwielen staartaandrijving

Hebben jullie nog suggesties van wat er wel of niet op dit lijstje thuis hoort?

Alvast Bedankt!

Tandwielen zou ik zelf alleen vervangen als ik er wat aan zie (scherpe tanden of beschadigingen).
Wat ik niet zie staan zijn de lagers in de bladhouders van de staartrotor, en met name de gewone kogellagers van die bladhouders kunnen wel eens moeilijk gaan doen ongeacht merk en type van de heli.
Verder vervang ik normaalgesproken om de twee a drie jaar alle oogjes van de kogellinks in de rotorkop, gewoon voor de zekerheid.

Verder lijkt je lijstje mij aardig compleet.

Groet, Bert

Zou die riem na een tijd knappen dan ofzo?
Ik zou zeggen net als wat Bert zegt over tandwielen, geen beschadiging dan issie nog goed.??

De lagers in de bladhouders van de staart had ik niet aan gedacht, dat is inderdaad een goede. Verder is de riem eigenlijk nog goed in orde, net als de tandwielen.

Ik denk dat ik de tandwielen en de riem maar even met rust laat, en voor de lagers ga.
Bedankt voor de tips :D

Waar je bij staartrotor-bladhouder-lagers om moet denken:
Als het zaakje stilstaat, kan het best zijn dat alles soepel en spelingvrij draait, zelfs als je hard aan de bladhouders trekt.
Maar als het zaakje draait, worden de kogeltjes van de radiale lagers t.o.v. het lager zijdelings weggeslingerd. Als de groef waar de kogels in lopen, enigszins versleten is, gaat op dat moment die bladhouder zwaar en hakerig bewegen. Dit is een verschijnsel waarbij de hekrotor niet goed stuurt, maar bij demontage LIJKT alles in orde en je zoekt je dus wezenloos.

Bij de hoofdrotor kan dit waarschijnlijk ook gebeuren, maar vanwege het lagere toerental en de grotere lagers gebeurt dit minder snel. Bij hoofdrotorlagers heb ik het tenminste nog niet meegemaakt, bij de hekrotorlagers al twee keer....

Een slechte riem heb ik nog nooit meegemaakt, wat niet wil zeggen dat het niet kan gebeuren....
Knappen lijkt me stug, slippen wegens versleten tanden eerder.
Nogmaals, ik heb het nog niet meegemaakt, en ik kan me ook niet herinneren er ooit over gelezen te hebben
dat iemand dit is overkomen, of het moet door een crash veroorzaakt zijn, maar dat is een heel ander verhaal

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
hmm

op mn 250 heb ik een snaar gehad waarvan alle versterkingsdraden gebroken waren...
Door een raar geluid besloten het ding uit elkaar te halen, toe kwam ik het tegen na vervangen van de snaar

en die snaar heeft geen rare dingen beleefd.

Maar een 250 staat er om bekend, grotere maten hoor je het idd zelden.

hmm

op mn 250 heb ik een snaar gehad waarvan alle versterkingsdraden gebroken waren...
Door een raar geluid besloten het ding uit elkaar te halen, toe kwam ik het tegen na vervangen van de snaar

en die snaar heeft geen rare dingen beleefd.

Maar een 250 staat er om bekend, grotere maten hoor je het idd zelden.

Was niet erg duidelijk van mij: aangezien TS een T-Rex 600 heeft, doelde ik met snaarproblemen eigenlijk puur op alles groter dan .30 size.

Daaronder crasht het meestal té vaak om er iets zinnigs over te zeggen

Groet, Bert

Vele vervangen de snaar na +-100 vluchten voor de zekerheid.

Zelf heb ik twee maal gehad dat de belt niet goed was (productiefout), de eerste paar vluchten liep hij perfect, maar na een tijd hoorde je telkens een tik in de heli, dat kwam dus doordat de belt uitgerekt was, en hij dus de hele tijd versprong op de tail belt pully.
Dit was overigens wel met mijn logo600.
Met de trex600 heb ik eigenlijk nooit geen problemen gehad.

Groeten Remie

De snaar hoef je ipc alleen te vervangen op het moment dat hij begint te rafelen.
Soms kunnen er ook wat tandjes van de snaar af springen, ipc is dit geen probleem
zolang er maar niet 2 naast elkaar weg zijn.

In het verleden heb ik wel wat problemen gehad met de snaren in m'n Logo 600,
en moest ik ze na 100 vluchten echt vervangen. Tegenwoordig gaat het een stuk
beter en zit ik op +200 vluchten met dezelfde snaar.

Bladas gewoon lekker laten zitten, als hij nog recht is tenminste.
One way zou ik niet per se vervangen maar gewoon even invetten, als je dit
regelmatig doet (elke 70 vluchten ofzo) gaat hij heel erg lang mee.

Groeten,
Bas

Als die (zoals ik het lees) alleen in de auto is omgevallen. zou ik de hoofdas vervangen en weer verder gaan vliegen. kans op verdere schade lijkt me eigenlijk nihil....

Ik heb 2 weken terug even gevlogen met een nieuwe as, en hij vloog opzich perfect.
Het enige wat mij zorgen baarde was een heel klein geluidje..... klein piepje was het dacht ik.
Het was eigenlijk niet aanwezig op het moment dat ik nog aan de grond stond,
maar zodra er een beetje kracht op de hoofdas kwam kwam het naar voren.

Ik kon echt niet plaatsen wat het was, het enige dat ik terug kon vinden was een piepklein beetje speling op de hoofdas/hoofdaslagers.
De snaarspanning was ook goed, en verder geen spelingen of versleten tandwielen oid kunnen vinden.

Back