onderzoekje waterpas.

• Topicstarter Topicstarter Odmar
  • Startdatum Startdatum
Overigens, als je denkt dat het bij het ontwerpen van een gebruiksvoorwerp cq stuk gereedschap ophoudt bij de afmetingen en de kleur, kun je denk ik beter geen industrieel ontwerp gaan studeren.

Heb ik wel gedaan, maar dan op de kunstacademie ... die opleiding bestaat ook nog. En bezien vanuit die achtergrond is die beperking van kleur en afmeting wel vreemd. Maar ik ben het met je eens dat er meer te ontwerpen is dan kleur en afmeting, maar je moet het ook weer niet te veel zoeken in allerlei 'handigheden'. Vaak worden gebruiksvoorwerpen van die toevoegingen juist niet handiger.

I know;)
Heb zelf ooit nog eens overwogen om industrieel ontwerp in Eindhoven te gaan doen (heet nu geloof ik "design academy")
Ben er destijds nog eens wezen kijken en had al snel gezien dat het niets voor mij was; veel te kunstzinnig en artistiekerig.
Wat mij betreft is dat ook het verschil tussen een ontwerper en een industrieel ontwerper. De eerste kijkt alleen naar de vorm. De tweede houdt ook rekening met zaken als ergonomie, (re)produceerbaarheid en kostprijs.
Ik heb in mijn dagelijkse werk veel met ontwerpers te maken en zou willen dat ze allemaal wat meer als een (goede) industrieel ontwerper zouden denken.

Wat in mijn ogen wel een hele vreemde voorwaarde is: "In de eerste plek gaat het om de waterpas zelf, de look. En niet of het allemaal perfect werkt."
.

Beschouw dit in de context: de studenten moeten een prototype afleveren van een concept. DAT moet niet perfect werken (naar nauwkeurigheden en zo).
Willen we aub niet de industrieel ontwerpers op één lijn zetten met kunstonderwijs of zo?

Oh, maar dat bedoelde ik ook niet met mijn opmerking. wat ik wilde zeggen is, dat in mijn optiek een industrieel ontwerper zich meer zorgen zou moeten maken over of iets prettig cq handig werkt, goed te produceren is en ook nog tegen een concurrerende prijs, dan over de kleur van hetgeen hij ontwerpt (hoewel dat natuurlijk ook practisch nut kan hebben)

Zoals beloofd, foto's van mijn concept.
Hij is voor Porsche Design ontworpen. En zoals jullie weten moest hij dus in het grijs, wat ik erg jammer vind.

Foto's SolidWorks:

porschedesignconceptzij.jpg

porschedesignconcept13d.jpg

Foto's Model:

p4150068.jpg

p4150037.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
oei dubbel op :S,
weten jullie misschien hoe je die plaatjes groter krijgt?

Al gefixt! :D

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
ik heb het ook ingevuld,beetje laat maar zo ben ik eenmaal:D:D:D
maar ik heb het zo even gelezen,
voetjes op uiteindes lijken me geen goed idee,als er 1 voetje naast je object staat is de meting al fout en als het voetje enige slijtage heeft klopt het ook niet meer,
het moet vlak op een object kunnen liggen,
goed van kleur zodat het opvalt,stevig want de jongens van de bouw zijn niet zo zachtzinnig,
de afmeting iets van 600x50x19 mm,hij is wel erg smal dus kwetsbaar,
alu zal buigen dus niet precies meer zijn,en ook qua beetpakken is het wel erg smal,dat flikkert om als je hem ergens opzet en het object beweegt eventjes,
maar een multifunctioneel waterpas waar je in loze ruimte wat kan stoppen,een soort zwitsers zakmes principe,
een waterpas met erin een opbergruimte voor flessenopener en je pakkie shag,het is een bouwhulpmiddel,zie ik niet zo zitten,
maar het ontwerp is nu voor porsche???!!!dat zijn toch autoos??!!!!!
hebben die voor het snelle bochtenwerk dan een waterpas nodig of voor bij het tanken,of voor de cayenne als die het terrein in gaat om te kijken of die die heuvel wel opkan rijden??!!ik kan anders niks bedenken,
of is het voor de bouwvakker die als bedrijfsauto een porsche heeft:D:D:D
maar het design ziet er wel leuk uit,
ja wat een zeikerd ben ik he:D:D:D:D
hopelijk wordt het ontwerp goed gekeurd door de mensen,en zijn het niet zulke zeikerds als ik,hihihihi
succes
mvg markioo

Hij is voor Porsche Design ontworpen. En zoals jullie weten moest hij dus in het grijs

Ja, Porsche Design is G R I J S - E N - S T R A K ... een heel achterhaald idee over design als je het mij vraagt.

Gezien de weinige vrijheid die je had, vind ik het resultaat heel netjes. Die plusjes zijn leuk gevonden. :thumbsup:

Heb je wel eens met een waterpas gewerkt?
Ik lees de mijne in 85% van de gevallen van boven af.
Zo te zien kun je deze alleen van de zijkant aflezen, tenzij je hem op de zijkant legt (wat niet echt handig werkt)
Verder vind ik de vormgeving wel mooi, ik houd wel van strak en eenvoudig.
Echter, voor het serieuze werk blijf ik nog bij mijn Sola's.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er erg gelikt uit :thumbsup:

Ik denk dat je goed geslaagd bent in het ontwerpen!

Gaat dit product ook verkocht worden trouwens?

Groet,
Theo

tja, afmeting en kleuren waren de beperkingen die we kregen, wat dus erg jammer was. Het ging er juist om, om met deze beperkingen toch nog een mooi vormgegeven product te leveren.
Bij dit project ging het dus ook minder om functionaliteit, en meer om het design. Het was dus niet erg dat je niet van boven af de libellen kunt lezen.
Dit zal dus waarschijnlijk ook nooit op de markt komen, omdat het niet erg functioneel is (ten opzichte van een normale waterpas).

Overigens mijn nieuwe project is een ''prullenbak'' ontwerpen. :o
Eens kijken wat dat word.

Back