Onduidelijkheid over maatvoering modellen

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cor, 25 sep 2013.

  1. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Heb er 1 gehad. Nieuw gekocht. Is volledig RTR (Ready To Run) met een 2.4 Ghz zender.

    Vond het een geslaagd model. Mooi gedetailleerd.

    Hij kan uitgebreid worden met een sneeuwploeg set waarbij tevens een
    stoffen huif voor de laadbak zit.

    De stekker voor de lier moet dan omgezet worden naar de sneeuwploeg.
    Deze is dan ook vanaf de zender te bedienen voor op en neer.

    Later weer verkocht. Deels omdat er hobby budget nodig was maar ook omdat de schaal ongeveer 1:12 is en bij de modeltruck club de schaal tussen 1:14 en 1:16 moest zijn.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Met schaal 1:12.8 mag je ook bij MBVP modelclub rijden, de maat is gelijk aan Tamiya en deze modellen worden gewoon toegelaten bij de MBVP
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2013
  3. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    "Met schaal 1:12 mag je ook bij MBVP modelclub rijden"

    Niet meer :( Piet je hebt pb.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hmmmm, dit is nieuw voor mij !!!

    Jammer, pech !
     
  5. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    dit is discriminatie a la afmetingen :D:D:D
     
  6. Daf-Truckie

    Daf-Truckie

    Lid geworden:
    6 jun 2013
    Berichten:
    102
    Locatie:
    @Home
    Ik kan er over heen lezen maar zie hierover niets op hun eigen site staan er staat zelfs dat de schaal tussen 1:12 en 1:16 moet liggen.
    Gezien er info wordt verstuurd via PB kunnen andere hier verder ook geen info uithalen wat nu wel en niet mag dan!

    Eigen site misschien eens aanpassen aan nieuwe regels als hier wijzigingen in zijn?
    Om op het binnenparcours te mogen rijden moet de schaal van de modellen tussen de 1:12 en 1:16 (Tamiya, Wedico en Robbe) liggen daar anders het geheel uit zijn verband raakt.
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Ik ben zelf lid van de MBVP en ik weet niet beter dat het rode bovenstaande geld binnen onze club !!!
     
  8. Daf-Truckie

    Daf-Truckie

    Lid geworden:
    6 jun 2013
    Berichten:
    102
    Locatie:
    @Home
    Vandaar mijn vraag aan Cor? mijn helaas geen reactie enig duidelijkheid kan voor iedereen wenselijk zijn dacht ik gewoon!
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Daf Truckie,

    Om duidelijkheid te krijgen over de maatvoering van de MBVP het volgende :
    Vandaag het MBVP rij-reglement er op nageslagen over de maatvoering.
    Dit nieuwe rij-reglement is ingegaan op 30-06-2013.
    Hierin staat de volgende tekst in vermeld.

    Het parcours is uitsluitend bestemd voor modellen tussen de 1:14 en 1:16.

    Dit is voor mij ook verrassend, maar hier moeten wij wel aanhouden, want dit is een democratisch genomen besluit binnen de MBVP vereniging.

    Hopelijk is er nu duidelijkheid over de maatvoering bij de MBVP.

    Ik zal de voorzitter een e-mail sturen dat ze de MBVP website wel even moeten aanpassen.
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    dus de tamiya 1:12,8 - 1:13,5 zijn ook niet welkom ??!!!;);)
    wordt wel heel erg rustig op de baan dan
    vind het een vreemde beslissing
    kijk dat je niet met een 1:4 FG over de baan gaat rijden okay
    of een 1:87 of 1:8 rc truck
    men gaat toch echt niet met een digitale schuifmaat de vergelijkingen opmeten als bezoeker/kijker/genieter
    er rijden ook diverse schalen aan rc autoos rond dan moet je die ook anapakken een 1:18 rc auto hoort dan er ook niet thuis als aanvulling
     
  11. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    van wat ik begrepen heb.
    zal de schuifmaat inderdaad ter hand genomen worden bij twijfel.
    het model moet voldoen aan de regels die gelden voor de nederlandse trucks. als dit niet klopt met de juiste verschaling, mag de truck de baan niet op. en ik dacht dat het model ook volledig klaar moest zijn. groene kentekenplaten worden niet toegestaan op de baan.
    als ik me met de vereniging niet vergis.

    mochten we dat bij het techteam gaan doen. houden we geen truck over ;-)

    groete Peter
     
  12. Daf-Truckie

    Daf-Truckie

    Lid geworden:
    6 jun 2013
    Berichten:
    102
    Locatie:
    @Home
    Dank U Piet, inderdaad duidelijkheid want zelf geven ze deze blijkbaar niet.
    Ken de club verder niet en het zal een wel overwogen beslissing zijn maar als je op 30-06-2013 iets besluit in te voeren pas dat aan op je website en maak het kenbaar onder RC rijders lijkt me ;)

    @markioo, Dat zal inderdaad nog een punt van discussie kunnen worden?

    Edit:
    Piet misschien topic even splitsen? waardoor het onderwerp Unimog Carson weer tot zijn recht komt hier :wink:
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Drenthe
    Dan mag er dus geen enkele Tamiya rijden, want die zijn groter dan 1:14 tenslotte
    Cor
     
  14. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    tamiya zal ongetwijfeld onder de noemer 1:14 vallen.
     
  15. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hallo mannen.

    Ook ik heb de reglementen er even bijgehaald en het is allemaal niet zo dramatisch als het lijkt.
    Er staat wel een klein foutje in het reglement. Er staat dat de baan uitsluitend is voor voertuigen in de schalen 1:14- 1:16 maar bij het bepalen van de maximale maten is men uitgegaan van de schaal 1:13.
    De maximale maten voor een truck met oplegger zijn
    127 cm lang Dat is in schaal 1:1 16,5 meter
    19.5 cm breed Dat is in schaal 1:1 2,53 meter

    Lengtemaat voor een truck met aanhanger is 144 cm. Dat is in schaal 1:1 18.7 meter

    De lengtemaat voor een LZV mag maximaal 194 cm bedragen.
    Dat is 194 x 13 =25.2 meter.

    Het uitzonderlijk transport valt, net als in het echt,buiten deze regels.
    Hier kan dan ook ontheffing van de regels worden verkregen.

    Jullie kunnen uit deze maten wel zien dat ook de Tamiya rijders van harte welkom zijn bij onze vereniging.

    Mvg Opa Wil
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.651
    Locatie:
    Drenthe
    Duidelijk!
    En we hoeven niet back :eek:ntopic: want het topic is toch al af,

    na splitsing dan ;-)
    Cor
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,


    Even voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen heb ik via de mail de volgende tekst ontvangen van de voorzitter van de MBVP ontvangen.

    Na telefonisch overleg met de voorzitter is besloten om deze tekst hier op het MBF Truckersforum te plaatsen, zodat er duidelijkheid bestaat over de Carson Unimog.

    Het is bijzonder vervelend dat er nu van alles in dit topic geschreven wordt wat niet relevant is en nogal voor verwarring zorgt, dit kan niet de bedoeling zijn.

    @
    Net wat Opa Wil schrijft het is helemaal niet zo dramatisch als er wordt gesuggereerd door sommige users: Alle Tamiya modellen zijn van harte welkom bij de MBVP.

    Zie onderstaande tekst van de voorzitter van MBVP.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Duidelijkheid in schalen bij de MBVP.

    Binnen de (vracht-)wagen modelbouw kennen we de schalen 1:14 en 1:16.
    Dit zijn de zogenaamde “noem schalen”. Ga je het daadwerkelijk na meten en rekenen dan zie je dat Tamiya 1:12,8 is en ook 1:13,5 en niet de 1:14 die ze aangeven.
    Wedico geeft aan 1:16 te zijn en ga je hier rekenen en meten dan kom je ook tot een afwijking.
    Eén van de redenen hiervan is dat ze steeds een nieuw model uitbrengen wat op een ‘basis chassis’ is aangepast.
    Op de website staat 1:12 t/m 1:16 en hierbij hebben we het dan over rekenschalen.
    Ee aantal zijn gestopt met lezen na de woorden schaal 1:12 t/m 1:16 want lees je op diezelfde pagina door dan zie je ook een stuk over de verklaring van de schalen.

    Eén ding is binnen de MBVP duidelijk: Tamiya, Carsson, Wedico, Robbe, ScaleArt, Bruder e.d. kunnen probleemloos op het parcours.

    (Note: de Unimog van Carsson b.v. is te groot (echt in de buurt 1:12) en omgebouwde modellen van 1:18 zijn te klein. Laat je dit door elkaar rijden dan krijg je echt de reus en klein duimpje effect. We willen graag dat het er echt zo goed en echt mogelijk uitziet.

    Arie van Bennekum
    Voorzitter MBVP
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    [mod]

    Topics gesplist, i.v.m. vervuiling van het topic van Speedierc over de Carson Unimog.

    [/mod]
     
  19. speedierc

    speedierc

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Schiedam
    Deze discussie alleen al maakte mij al duidelijk waarom ik met deze hobby was gestopt.
    Dit mag niet, dat mag niet omdat onze baan dan misschien een beetje rommeliger staat als die van een andere vereniging bij een opendag.
    De hobby van modelbouw staat hier helemaal niet meer centraal alleen maar de mening van andere .
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Speedierc,

    Ik wil hier even op reageren als modelbouwer en niet als moderator.

    Ik vind jou berichtje een beetje negatief, dit vind ik jammer !
    Want modelbouw is toch een hele mooie hobby waar je veel plezier aan kan beleven.
    Natuurlijk kan je het nooit iedereen naar de zin maken en ja, als je actief bent op een modelbouwforum, maakt niet uit welk modelbouwforum, moet rekening houden met allerlei meningen/opmerkingen van wat de forumleden denken en schrijven.
    Meestal zijn het goede leuke meningen/opmerkingen, maar heel soms zijn het ook nare vervelende meningen/opmerkingen, maar daar moet je doorheen kijken en altijd het positieve ervan in blijven zien.

    Wat betreft de rij-demo's :
    Er moeten natuurlijk wel enige regels zijn betreffende schaalmaten voor een rij-demo op de rijbaan, want als je hier geen afspraken over maakt, dan rijden er straks modellen op de baan variërend van 1:50/1:32 tot 1:8, dit kan toch niet de bedoeling zijn.
    Als je lid bent van een club met de schaalmaat van 1:8, kan/mag je daar ook niet rijden met een kleinere of grotere schaal.

    Wat het bouwen van modellen mag je natuurlijk zelf weten wat je bouwt, in welke maat dan ook.

    Ik zou het betreuren als je stopt met modelbouw, omdat je volgens jou niet meer zou kunnen rijden bij een modelbouwclub.
    Als je over het algemeen redelijk aan de maatvoering van 1:12.8 tot 1:16 houd, kan je bij de meeste modelbouwverenigingen wel rijden, enkele modelclub daargelaten.

    En als je wilt rijden bij div. meetings die in den lande door MBF Truckers forumleden worden georganiseerd, kan je meestal wel gewoon rijden, maar ook hier gelden natuurlijk wel een bepaalde regels betreffende de modeltrucks.

    Hopelijk is dit een positieve bijdrage aan dit topic over de maatvoering van modeltrucks.
     

Deel Deze Pagina