One way bearing - Lamberto Collari .32

Hey,

Ik ben voor een vriend al een tijdje op zoek naar een één wegs lager voor de Lamberto Collari .32 motor.
Ik kan dit lager nergens vinden. Ik heb geinformeerd bij verschillende bekende RC shops. Maar ik word aangeraden in Italië te gaan zoeken. Nu kan ik nog net een pizza bestellen in het italiaans dus misschien kunnen jullie mij helpen !

Het gaat om het lager (rechts) op onderstaande foto de linker is er één uit een .28 LRP. Enkel ter vergelijking.

img0490zl.jpg

Wie o wie weet hoe ik aan dit lager kan komen, of heeft er misschien stiekem nog ééntje tussen de spare parts liggen ?

Alvast bedankt !

Dat lager kun je er tien tegen en voorzichtig uitpersen met een passende stift, bus en een bankschroef.

Dan lager opmeten en bij bijvoorbeeld de Conrad of een van de vele lagerboeren in het land bestellen.

Da's de domme methode.

De slimme methode is de code die op de zijkant van het lager zichtbaar is aflezen, en bij de diverse lagerboeren vragen of ze die leveren kunnen. Is het antwoord JA, dan zie boven: lager eruit persen en vervangen voor het nieuwe lager....

Groet, Bert

De collari is made by Sirio, als je van de Sirio wel 1 kunt vinden gaat die passen.

Is gewoon een HF0812 eenrichtingslager (net als de kleine een HF0612 is). Is een standaard lager. Een snelle zoekactie op bijvoorbeeld eBay levert genoeg mogelijkheden op. Dus waarom 30 euro betalen voor een lager van 4 euro?

Wat Brutus zegt: Met een passende stift (oude boor van 7,5mm met de platte kant of pijpsleuteltje gaat ook prima) eruit tikken. Even goe opletten wat de open kant is, aan één kant zit een flensje en vanaf die kant eruit kloppen. Bij het monteren van het nieuwe lager alles eerst goed schoon maken, opletten op de draairichting (staat een pijltje op) en dan met een klosje vurenhout er RECHT en langzaam in kloppen.

Ik heb zo probleemloos diverse HF0612's op die manier in .28's vervangen. Die lagertjes kon je gewoon voor een paar euro bij de skateboardwinkel kopen. 8O

Overigens altijd verbazingwekkend dat deze lagers gebruikt worden. Maximaal vrijlooptoerental is 17.000 toeren. Aanmerkelijk minder dan de motor loopt. Niet vreemd dat ze redelijk snel slijten.

Klinkt heel simpel inderdaad. Heb het lager besteld. Nooit aan gedacht gewoon op het nummer van het lager te zoeken. Bij de modelbouwshop werd gezegd dat ze dat niet konden leveren. Maar inderdaad zat keuze op ebay.

Ik heb een lagertje besteld, eens kijken of we dat binnenkort in orde kunnen krijgen. Thanks for de tips !!

Klinkt heel simpel inderdaad. Heb het lager besteld. Nooit aan gedacht gewoon op het nummer van het lager te zoeken. Bij de modelbouwshop werd gezegd dat ze dat niet konden leveren. Maar inderdaad zat keuze op ebay.

Ik heb een lagertje besteld, eens kijken of we dat binnenkort in orde kunnen krijgen. Thanks for de tips !!

Denk er om dat je het lager er niet met geweld (hamer o.id.) uitrost, maar met beleid eruit drukt, bijvoorbeeld in een bankschroef. Anders loop je het risico om de passing te beschadigen.
Het nieuwe lager op de zelfde manier terugdrukken, en het kan verstandig zijn om twee lagertjes te bestellen (zijn de kosten niet) voor het geval je per ongeluk de eerste verkeerd om monteert. Je kunt namelijk een lager niet opnieuw eruit persen en terug zetten, dan is de kans erg groot dat hij gaat slippen. En heeft hij eenmaal geslipt, dan is de passing van de naaf ook niet meer goed en moet je meer onderdelen bestellen....

Groet, Bert

Dank je voor de tips Bert, moeten nog even kijken hoe we het precies gaan doen. Waarschijnlijk dat we aan een pers kunnen komen. Heb overigens meteen maar 3 lagertjes besteld. Verzendkosten zijn duurder dan de lagertjes zelf.

Hoi,

Ik heb het zelfde probleem met m'n Force motor gehad. Na wat speurwerk ben ik bij deze leverancier terecht gekomen, en heb 5 van deze lagers gekocht. Het zijn goede lagers, mijn bevinding beter dan INA lagers...
Kijk ook de lagerbus goed na (daar waar het lager in geperst zit), bij mij zijn die ook al een paar keer gespleten, dit kan je merken: het lager slipt, af en toe een plop van je motor. Doet hij nog steeds slippen NA het persen van het nieuwe lager, dan is de zetting zeker ergens gespleten.

Succes,

Edwin

Hey,

Ik had het lagertje al kunnen vervangen. Motortje start en loopt weer geweldig. Met de juiste gereedschap was het super eenvoudig. Lagerbus in de bankschroef lange sleuteldop erop paar tikjes en hij kwam eruit. Netjes de nieuwe erin getikt met een houten hamer.

Simpeler kon haast niet. Een nieuw lager in de lagerbus had mij ~40 euro gekost.

Back