One-way gear vraagje

Misschien een simpel vraagje/open deur, maar ik moest er eerlijk gezegd nogal even voor googelen en ben er nog niet uit;

Als je een one-way-gear van een heli vast zou zetten...
De maingear zegmaar vastzet aan de hoofdas,
en je zou er mee proberen te vliegen, kan dat ?
Explodeerd de kop of gebeurd er niet veel zolang ik een beetje rustig doe en niet probeer te auto-en ?

Bedankt alvast !

Het gaat prima zolang het motortoerental constant kan blijven (geen 3d vliegen enzo) maar grote kans dat je de eerste beste keer bij het aftoeren (het uitdraaien dus) de tandjes van het hoofdtandwiel eraf hebt liggen.

Het kan in principe, ik heb het ooit een paar vluchten gedaan met mijn eco 8 (jaar of 8 terug en bij gebrek aan budget) maar de tandwielen sleten enorm. Ik heb er een vrijloop tussen gezet na dat bij een van de motoren een koperdraad van de collector in de motor was losgeraakt en tussen het anker en de stator vast was gelslagen ... het resultaat laat zich raden....

En zoals je zelf al aangeeft: autorotatie is vrijwel onmogelijk ...

Mark

Laatst bewerkt:
gewoon e nieuwe bestellen in de states, (rc-bearings.com) kost niet zo veel hoor
ik zout er niet op wagen!

zolang je maar gas geeft is er geen probleem.... maar als je het gas los laat zal de rotor ook meteen afgeremd worden door de motor en dan komt de heli heel moeilijk bestuurbaar naar beneden!
vraagje, waarom wil je deze eigenlijk vastzetten?

Laatst bewerkt:
op mijn sjm180 zit helemaal geen oneway. Daar kun je gewoon mij stijgen en dalen hoor.
En ja, de rotor komt stil te staan als de motor stopt. Hij draait dan maar een beetje uit.
Dit komt tijdens het vliegen eigenlijk nooit voor. Ook bij mijn grotere heli's kom ik nooit in de buurt van gas-stand nul. Alleen op de grond, of op TH.
Autoroteren kan idd niet.

Met een brandstof heli kun je wel vliegen en ook weer goed uit zetten omdat de motor losgekoppeld wordt door de koppeling.
Alleen autoroteren gaat niet.

Bij een electro heb je geen koppeling dus blijft de motor altijd aan de tandwielen zitten. Er zal dan wel veel stress op de tandwielen komen.

Back