Onladen met afslag doormiddel circuit (zener diode)

Ik heb zelf een ontlader gemaakt die zeer precies ingestelde constante stromen gebruikt om te ontladen en dan ook gelijk de tijd bijhoudt hoe lang het duurt zodat je precies weet welke capaciteit er nog in de accu zat. Je kan het aantal cellen instyellen alsmede de stromen. Digitaal display in miliamp.uur ......
Lijkt erg complex maar is in feite erg simpel zolang je maar vergeet om enkel transistoren te gebruiken als ontlader want daarmee is het mij nooit goed gelukt om iets betrouwbaars te maken. Gebruik een op.amp en denk daarbij aan een schakelblokje zodat je niet hoeft te weten wat er in zo'n ding gebeurt. Je kan met een op.amp zeer precies de ontlaadstroom regelen en het afslagpunt waarbij de lader stopt. Al het andere uit mijn ontlader is franje.
Het afslag deel en het ontlaad deel gebruiken slechts enkele onderdelen. Als er belangstelling voor is kan ik een schema tje maken wat hiet kan worden neer gezet maar dan moet ik er even voor gaan zitten.

Hans Delemarre

Hoi,

'k was het even in de winkel hier en daar staat ook 'n modelbouwer achter de balie.... die wist aan m'n printje te vertellen wie ik was :D

hij vond de schakkeling prima en ondertussen heb ik de weerstandjes en alle andere kleine dingen gewoon aan elkaar gesoldeert om te testen.. 't lijkt goed te gaan, er zijn nog een dingen afgefikt ofzo :)
't transistortje wordt wel een klein beetje warm maar die moet dan een coolplaatje krijgen.. verder lijkt het goed te werken.. 'k laat het horen als de accu leeg is :D

Oke...

nou.. het lampje gaat uit... langzaam dooft het zegmaar... als 't dan echt uit is en de schakeling is nog aangesloten kom je ongeveer op 4.6 volt uit... laat je hem dan aangesloten zakt het heeel, heel langzaam nogsteeds..... trek ik dan de schakeling los en ga 'k na 'n tijd meten kom je op 7.2 volt uit... 't lijkt dus dat de accu's zich dan weer naar de nominale spanning brengen.. 'k weet niet of dat normaal is?

't accutje doet verder helemaal niets meer in 't autotje zelf.. de regelaar schakelt daar bij 5 volt uit.. dus hij is zeker wel leeg.. :)

Dus ongeveer 0.8v per cel....
Het kan wel kloppen dat die wat verder komt, de transistor kent namelijk onder de 0.6v nog steeds een geleiding als zal de stroom door de Collector minimaal zijn.

Dat de accu zich herstelt als je de belasting eraf haalt klopt, is een normale eigenschap.

Maar wat ik had begrepen is dat je NiMha niet ontladen moet opbergen dus als ze ontladen zijn dan weer direct een lading erin stoppen.
Ik probeer ze wel eens thuis te ontladen voordat ik vertrek naar een race, kunnen ze daar direct opgeladen worden.

Dus eigenlijk het ledje in de gaten houden en als die bijna uit is direct ontkoppelen.

Je zou dus eventueel nog naar een zener van 5.1 volt kunnen aan......

'k heb net 'n nieuw accu pakketje geladen wat 'k ontladen had en daar gaat nu best wel wat in.. 't leegtrekken van een vol pakket duurt wel uren maar we gaan d'r eigenlijk ook vanuit dat je net gereden hebt en de meeste capaciteit dus al uit de cellen zijn...

'k laad ze altijd direct na 't ontladen.. leeg wegleggen moet je idd niet doen...

ja, nadeel dan is alleen dat de laatste 0.3volt heel lang duren...

'k ben opzich wel erg tevreden over 't circuit.. 'k wil er nu nog 'n printje van maken en dan 2 of 3 van maken zodat je tijdens een race netjes voor de finale een nieuw geladen packje kan maken.. 't ontladen duurt nammelijk redelijk lang en tussen de heats en finals door ontladen en laden zal dus niet zo makkelijk lukken, meerdere pakketen, meerdere ontladers :)

Voor de echte techneuten.. is dit circuit nog te verbeteren? nu laat de transistor (aan het einde) nog stroom door, is dit te verbeteren ?

Back